Hallo,
Sinds kort heb ik een Siemens S7 CPU 312 IFM aangeschaft via MP,nou wil ik mijn programma overschieten en komt de vraag of ik de code heb. Deze heb ik niet. Ik kan er dus niet zoveel mee.
Weet iemand misschien hoe ik de code eraf kan halen of deze kan omzeilen. Of is het mogelijk de complete cpu te formatteren zoja hoe.
Alvast bedankt,
Remco
spanning eraf
schakelaar op mres houden
plc aanzetten, wachten tot het stoplampje iets anders doet, (snelknipperen of continu branden ofzoiets was het, heb geen plc bij de hand)
schakelaar loslaten naar stop, binnen 3 sec weer naar mres duwen, lampje knippert nog 3x, daarna is de cpu gereset
cpu in stop laten staan (in run leest hij de MMC weer in)
nieuwe programma overdownloaden (default MPI 2)
dat of kijken of je online kunt komen, en online alle blokken verwijderen, wil ook nog wel eens helpen en daarna downloaden
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Bedoel je dat de CPU protected is?
Ik heb ook eens zoiets gehad, de truuk is de memory card met een speciaal tooltje op een SD cardreader in te lezen, blok voor blok.
Op die image laat je en "hack-tool" los en die peutert het password eruit.
Ik heb die spullen nog wel ergens op een een laptop staan. Maar alles is (als je een beetje handig bent) van het internet te downloaden.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Hallo
Dit type is met een interne memorycard kan de kaart er dus niet uit halen.
in ieder geval bedankt,
Remco
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik dacht dat Siemens met hun S7-3xx altijd met een externe kaartjes werkte?
-edit- Het lijkt erop dat "IFM" voor Integrated FEPROM Memory staat zo te zien.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (36%)]
nouja 99% wel ja
siemens heeft blijkbaar dus ook uitzonderingen. al moet ik zeggen dat ik er nog nooit tegen ben gekomen.
de cpu reset procedure zou hetzelfde moeten blijven
als je echt siemens zou volgen zou je elk programma moeten verwijderen in siemens pg of externe progger, maar dat is mij wat overdreven
als ik de cpu reset dmv via de reset-knop (aan-uitzetten met knop)
dan komt er een default mpi 22 config bij de default mpi 2 blijft er op staan met de functieblokken enzo. deze heb ik leeggehaald maar kunnen niet verwijderd worden omdat deze protected zijn.
ik kan nu wel een een ander programma downloaden en testen.
is er een manier om weer helemaal op '0' te beginnen. helemaal leg dus.
groet
remco
vreemd
als je er een niet-protected hardwareconfig in kunt laden
dan zou je als je online gaat gewoon die blokken moeten kunnen verwijderen, het is ook niet mogelijk om er een (leeg) blok met hetzelfde fb nummer overheen te downloaden ofzo?
leeg beginnen is normaal gewoon accessable nodes -> blocks, select all, delete, paar waarschuwingen, alleen de default data sfc's en sfb's overhouden
of volgens siemens, met een pg die mmc wissen
precies de reden dat niemand een password in die dingen zet. berg ellende, en als iemand doelbewust je code wil zien zijn er genoeg programma's die die knowhowprotect verwijderen
[Bericht gewijzigd door DK op (17%)]
ik hou inderdaad een aantal legen sf en sfc blokken over verder geen blokken betekend dit nu dat ie leeg is
kan ik wel een programma in deze default zetten ondanks dat er sf s en sfc blokken in zitten weliswaar leeg maar wel beveiligd.
ik kan wel een nieuwe ob aan maken in deze default
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
ja een cpu is leeg als er geen fb's fc's of OB's inzitten
een redelijke waslijst (stuk of 30? nooit geteld eigenlijk) aan SFC's en SFB's blijven altijd achter op je kaart, dit is de data die de cpu zijn ding laat doen, dus dat klopt dat hij daar waarschuwingen op geeft als je die probeert te verwijderen, en vervolgens gewoon laat staan
Op 4 december 2013 19:42:52 schreef henri62:
Ik dacht dat Siemens met hun S7-3xx altijd met een externe kaartjes werkte?
De IFM modellen hadden dat inderdaad nooit. Dat zijn processoren met geïntegreerde digitale en analoge I/O,een beetje als de huidige "C" types. De oudere 300 serie modellen konden trouwens allemaal prima zonder geheugenkaart gebruikt worden.
Hallo
Ik heb na het resetten van de plc nu het probleem dat iedere x dat ik hem weer inschakel hij opnieuw gereset dient te worden anders blijft de vraag over een code terugkomen. Weet iemand hoe ik dit kan tegengaan.
Bedankt alvast,
remco
In SIMATIC Manager > PLC > Copy RAM to ROM.
Anders is hij de wijzigingen in zijn werkgeheugen kwijt na een powercycle. Dus ook doen wanneer je een programma wilt behouden na een powercycle.
Op 4 december 2013 19:24:02 schreef remco0101:
Siemens S7 CPU 312 IFM
Zou IFM ook niet voor Internal Flash Memory staan ? 
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Op 9 december 2013 14:51:08 schreef stefkuh:
[...]
Zou IFM ook niet voor Internal Flash Memory staan ?
klopt.
totale reset (clear memory) voor de wat oudere CPU (zonder MMC)
1. Stop PLC.
2. Set the selector switch on CPU to MRES pos; and hold it by 3 seconds, the Stop Led Flashes 2 times slow.
3. Get the switch to Stop Position.
4. Set the selector switch on CPU to MRES pos again, and hold it until the Stop led flashes Fast.
5. Hold it in that position until stop led stops flashing, and then set it to stop Position.
6. Select Run mode position.
Daar deze CPU een flashcard ingebouwd heeft moet na het resetten en opnieuw downloaden van de hard en software de inhoud van het ramgeheugen nog naar flash (rom) gecopieerd worden anders laad de PLC het programma weer van flash naar werkgeheugen
Sfc en SFB kun je niet wissen die zitten in de firmware ingebakken.
Morc dat is alleen een memory reset
Werkt prima als je je bitjes en timers terug naar 0 wil zetten natuurlijk
Voor een volle plc naar fabrieksinstellingen te wissen moet je dat doen met spanning eraf (zie post1)
Ook wil je hem daarna dus niet naar run zetten (met een wachtwoord) want dan ben je weer terug bij af..
Dan moet je eerst een nieuw programma in de rom laden voordat je hem weer in run zet
Gelukkig werkt die ram/rom constructie al een aantal jaar niet meer zo
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Bij de oude PLC's zonder MMC (met sleutel schakelaar) was dat toch echt de manier om hem volledig te wissen.
Of dat werkt bij een IFM, denk het niet omdat hij weer braaf laad vanaf interne flash.
De juiste procedure staat in de manual.
http://support.automation.siemens.com/WW/view/en/8860591
Altijd handig om te hebben voordat ze verdwijnen van het net.
zoiezo laden ze allemaal hun programma weer in zodra ze van stop naar run gezet worden
zit wel wat verschil tussen een reset naar fabrieksinstellingen en een normale reset, heb een aantal keer gehad dat de normale reset niet werkte, oa met een wachtwoord en wat oude mmc's met sfb's die niet in dat type plc thuishoorde en hij niet meer uit startup kwam
en af en toe met testcpu's is het makkelijk omdat je dan meteen weet dat ze op MPI 2 bereikbaar zijn, hoef je niet met je adapter te gaan liggen zoeken omdat degene voor je 2 profibuslussen geconfigureerd had