Hallo iedereen,

Ik speel al een hele tijd met het idee, maar ik heb er echt zin in gekregen nu om een buizenversterker te bouwen.

Ik heb helaas geen ervaring in de audiowereld, maar al doende leert men.

Ik heb al wel wat lectuur over dit onderwerp doorgelezen, en mijn pa was een fervent buizenradio- verzamelaar - hersteller.

Ik heb 4 nieuwe EL84 buisjes en enkele ECC85 ter beschikking, nog geen trafo's. Mijn idee loopt naar een stereo (2kanaals) versterker in een push-pull opstelling met 2 EL84 buisjes als eindtrap, een ECC85 als fasedraaier voor elk kanaal, en nog een ECC85 als voorversterker.

Over de voeding en de trafo's heb ik nog mijn twijfels; nl, maak ik de voeding met EZ81 buisjes (die heb ik ook nog) of met dioden en stabilisatie? Ringkerntrafo's of bloktrafo's???

Ik heb al een schema op het oog en dit zal ik zo snel mogelijk even posten, maar eerst wil ik een goed idee over hoe ik de versterker ga voeden en welke trafo's ik ga gebruiken.

Alle tips zijn welkom!

Greetz,
K.

Als je alles met 1 gelijkrichtbuis wilt voeden, is een GZ34 wat steviger...

Per kanaal echter zou een EZ81 wel kunnen.
Maar het klassieke schema is de Fidelio, natuurlijk. En daar dan twee van, eentje per kanaal. :)

Waarom begin je niet klein, 1 kanaal, zo simpel mogelijk, gewoon diodes als gelijkrichter, goedkoop uitgangstrafotje (2ehands). Gewoon als probeersel. Kijk eens hier: http://www.radiosjeck.com/homepage_050.htm
Uiteindelijk wil je als het bevalt toch een echte met meer vermogen (EL34 oid), een zwaardere voeding en grotere trafo's.

[Bericht gewijzigd door markce op (11%)]

Een dubbelzijdige gelijkrichtbuis als een EZ81 vergt een andere trafo dan een bruggelijkrichter.
Als je een trafo voor een EZ81 ter beschikking hebt geen bezwaar, maar om die er speciaal voor te moeten aankopen lijkt me overdreven.