Hallo elektronicavrienden,

Ik gebruik voor mijn audio al jaren een (gereviseerde) quad 405 eindversterker.
De voorversterker die erbij hoort bezit ik niet, dus ik heb ooit een ingangskeuzeschakelaar met potmeter gemaakt. Nu ik wat ouder begin te worden heb ik behoefte aan een afstandsbediende potmeter. De potmeter zelf heb ik al bij Conrad gezien: ALPS 401722, 100k log, motor 4,5 V. Ik kan hierbij een relaisschakeling bedenken die het motortje rechts of linksom laat draaien aangestuurd door een RF afstandsbediening voor een garagedeur. Ik vind dit eigenlijk niet elegant: ik krijg er dan nog een afstandsbediening bij.
Wellicht hebben jullie suggesties?
Met vriendelijke groet,

Anjer

Als het ook een draad met een schakelaar mag zijn: neem een dubbelpolige 3 standen schakelaar die vanzelf terugkomt in de middenstand. de middelste polen gaan naar de motor, de andere zijn verwisseld van elkaar aangesloten op + en -. Simpel, doeltreffend, goedkoop, snel klaar.

Misschien is een DS1882 een (digitale) oplossing, dit is een digitale potmeter in een chip.
Nooit meer krakende potjes of opgeblazen tweeters..
In combinatie met een AVR of PIC waarin een RC5 decoder is ondergebracht ,kun je dan met een multie afstandsbediening de boel besturen.Er zit vast wel een knop(TV ,DVD,VCR,SAT,DSAT,AUX,CBL,CD) bij die je niet gebruikt en dus dat hoofd commando kunt gebruiken voor de Potmeter...
Die DS1882 is er maar 1 van vele dus als je zoekt vindt je er nog meer typen.
Deze heeft iig nuldoorgang detectie..en het is een stereopot.

Ziet er goed uit, bedankt knutselsmurf!

Hallo Arabel, dit begrijp ik niet, ik stam uit het buizentijdperk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]

Op 18 januari 2014 21:31:05 schreef anjer:
Ziet er goed uit, bedankt knutselsmurf!

Op 18 januari 2014 20:23:08 schreef anjer:
Ik vind dit eigenlijk niet elegant: ik krijg er dan nog een afstandsbediening bij.

Euhm ? :-)

Op 18 januari 2014 21:34:18 schreef anjer:

Fantastisch antwoord, prachtig gewoon ! >:)

Op 18 januari 2014 21:34:18 schreef anjer:

Excuses mijnerzijds voor het aanhalen van de technologische vernieuwingen van de stand der audio-techniek.

/rectificatie edit/

Ik probeerde een oplossing aan te dragen in combinatie met de gestelde eis voor 1 afstandsbediening (Gadget_inc had 'm door)
Dit kan overigens nog steeds met de genoemde link van dat kant en klaar pakket, mits de afstandsbediening zelflerend is.(maar het gebruikte protocol betwijfel ik bij dit soort pakketjes..)

potmeter(alps 50K) met motor
http://samenkopen.net/action_product/827068/732839

PS. Het buizentijdperk heb ik ook gehad...

Respect voor de oudere is ook niet meer wat het geweest is...

Bezit zelf diverse Quad versterkers, zelf zou ik kiezen voor het printje dat Knutselsmurf hierboven vermeldt heeft.
Dat is eenvoudig in te bouwen in een 405, zal kwa plek net kunnen en relatief eenvoudig aan te sluiten op de voeding.

Dat is met een DS1882 of gelijkaardig, heel wat lastiger.

Heb IK iets verkeerds geschreven ?
Dat was zeker mijn bedoeling niet.
De TS wilde liever geen extra AB, vandaar mijn reactie.

Hallo allemaal bedankt voor jullie reacties.
Wat betreft opmerking van gadget_inc: ik wilde niet een aanwezige garagedeur afstb gebruiken, maar een die ik kan aanleren op een multie-afstb.
Arabel; denk je dat het setje wat knutselsmurf aandraagt niet aan te leren is? Verder heb je gelijk, je moet openstaan voor nieuwe ontwikkelingen.
Roy B; ik ben van plan een apart kastje voor de potmeter te bouwen.
Vriendelijke groet aan allen,
Arjen.