Ik wist niet of ik dit hier best poste of in algemene elktronica. Ik heb dan maar besloten om het hier te posten omdat het over een radio gaat.
Het zit zo: ik heb een oude radio waarvan de versterker en de luidsprekers nog in orde zijn. Het radio gedeelte werkt echter niet meer. Nu heb ik even gekeken om dit te herstellen. Het was een hele klus om deze uit elkaar te vijzen maar het is gelukt. Nu denk ik dat ik het probleem heb gevonden. De knop om de frequentie te veranderen deed niks... Ook het plastic staafje om de frequentie aan te duiden bewoog niet. Nu is dit met een draadjes systeem. De variabele lucht condensator zit namelijk muurvast. De draadjes kunnen deze helemaal niet meer doen draaien. Foto's: http://imgur.com/a/1E3vH#0
Nu heb ik met een tang en al mijn macht hieraan zitten draaien en er komt beweging in. Het probleem is echter dat deze veeeeel te vast zit om met het huidige systeem in beweging te brengen.
Ik zit nu met het probleem dat ik geen idee heb hoe ik deze terug soepel in beweging kan krijgen. Is het de tandwieloverbrenging die stuk is... Of iets anders?
Alvast bedankt.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Grundig?
Grondig vast
.
Zelf voorgehad met een transistorradio van dat merk (Concertboy).
Het vet aan de tandwielen en in de bussen wordt keihard.
Ik heb het losgekregen met tuner spray. Wat laten inwerken, proberen in beweging te krijgen, vuil verwijderen, opnieuw toevoegen enz.
Als het opnieuw draait smeren met een druppeltje olie.
Oppassen met tunerspray als er plastiek in de buurt is. In mijn geval werd het plastieken wieltje waar de snaren op lopen zacht.
De middelste foto laat het kleine tandwieltje zien,dat zit dus op een dikke as die buiten het huis steekt die proberen te verwarmen met de soldeerbout.
Als het goed warm is dan de as proberen te draaien en een smeermiddel bijspuiten en in laten trekken want als de as weer afkoelt kan het weer vast gaan zitten.