Ok ik heb weer es wat spannends 
Ik heb een dj setup staan en deze heeft 1 of meerdere stroomlekken naar aarde.
Setup bestaat uit:
2x draaitafel (pickup)
2x cd speler
Mengpaneel
geluidskaart
2x actieve studio speakers.
Probleem:
Als ik alles aanzet klapt direct mijn aardlek eruit.
Nu snapte ik daar niks van want alle apparatuur in mijn booth hebben geen randaarde....
Toen ik ging redeneren kwam ik erachter dat mijn actieve speakers die aan de andere kant van de kamer staan WEL geaard zijn.
Even de xlr kabels losgenomen en toen klapte als verwacht de aardlek er niet uit. Ik heb voor de grap even spanning gemeten over de massa van de apparatuur (xlr kabel, toon-arm draaitafels etc.) Ik meet daar soms ruim 100 VAC....dat zegt natuurlijk niks maar ik denk dat ik toch over de 30mA kom omdat de aardlek eruit springt.
Ik moet erbij zeggen dat dit is gekomen sinds ik in beide draaitafels een extra voeding heb geplaatst voor het aansturen van 2 ledstrips.
Maar deze zitten in hun eigen behuizing en hebben geen contact met een aardepunt of andere electrische componenten van de spelers o.i.d.
Zou het misschien een magnetisch/electrisch veld kunnen zijn??
En hoe kan ik dingen uitsluiten... Heb nu de aarde tijdelijk van de speakers gehaald en alles werkt nu naar behoren. Nu hoor ik sommige denken dat is link, maar zoals eerder vermeld, los van de speakers is er sowieso geen aarde aan de apparatuur.
Toch wil ik het graag geaard hebben om evt. schokjes te verkomen
spanning gemeten over de massa van de apparatuur
Dat is een beetje onduidelijke omschreven. 
Maar dat maakt niet uit: één (of meer) van de onderdelen lekt blijkbaar meer dan 30mA, en is dus gevaarlijk. Dat is nu juist de reden dat je spul normaal geaard moet zijn.
Als je wilt weten wie de boosdoener is, kun je van alles de netaansluting losnemen (de rest aan elkaar laten) en dan gewoon één voor één de spulletjes testen door er weer 230V op te zetten.
Doe wel voorzichtig, want we weten niet hoe groot de aardlek nu eigenlijk is. Dat zou je trouwens kunnen meten met een wisselstroommeter in serie met de aardleiding, bijvoorbeeld in die XLR-leiding naar de boxen. Nogmaals: behoedzaam werken.
Voordeel van deze meting is dat je ook kunt zien of het soms de totale lekstroom van een of meer apparaten is die problemen geeft.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat je aardlekschakelaar versleten is en veel te gevoelig reageert.
Gevonden......
Heb het kunnen traceren naar 1 draaitafel, deze losgehaald en toen bleek 1 van de output draden van de voeding knel te zitten tegen een koelrib, hier maakte deze dus net lichte sluiting, ik zag het aan een miniscuul zwart plekje, nauwelijks te zien.
Heb bedrading omgelegd en extra krimpkouzen ter bescherming en nu werkt alles weer als vanouds 
Heb nu de aarde tijdelijk van de speakers gehaald en alles werkt nu naar behoren. Nu hoor ik sommige denken dat is link, maar ...
... maar je hing dus echt aan de 230V. 
Goed dat je de fout nu hebt ontdekt en verholpen.