Beste mensen een kennisje van mij wil twee condensatortjes gaan kopen voor in zijn versterker,
Prijs: 45€
Mijn vriend schrijft:
Het is voor een Gibson les paul Custom (hele dure oude gitaar)
ik wil zo dicht mogelijk naar een originele 1957 er.. En daar zaten bumblebees in.
.
Mijn vraag moet dit nu zo duur?
Jaaaaaaaaaaa word er beweerd dat is het beste.
Lieve mensen nee toch hoop ik?
VrGr Rob.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Je zult je er helaas bij neer moeten leggen dat sommige mensen exorbitant veel geld neer willen leggen voor inferieure meuk 
Ik vermoed dat een standaard 13-in-een-dozijn capje net zo goed presteert als je de boel nameet, maar zo'n dure cap klinkt gewoon veel beter door het placebo-effect.
Er zijn ook wel goedkopere olie-papier condensatoren die meetbaar misschien niet verschillen van die van 45 euro.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gewoon een lekke teerknol of een gebarsten RIFA erin, of de originele bumblebees terugstoppen 
Zonder gekheid: een beetje lek maak niet uit als ze in het regelcircuitje in de gitaar zelf zitten.
Zou je vriend het technisch netjes willen oplossen dan is eigenlijk elke goedkope papier-in-olie-condensator beter dan wat erin zat, of heb je er met een goede MKP of MKC al helemaal geen omkijken meer naar.
Bronnen op het internet hebben het ook over orange drops en mosterdcondensatoren, goedkope MKT'tjes, als goede vervangers.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Tommyboy
Op 2 februari 2014 21:31:05 schreef maartenbakker:
of heb je er met een goede MKP of MKC al helemaal geen omkijken meer naar.
Die dingen kosten minder dan een euro, dat kan NOOIT van audiofiele kwaliteit zijn!
Overigens: Nu ik het mailtje van de kennis opnieuw lees, klinkt het niet alsof hij wil repareren, maar restaureren. In dat geval wil je zo dicht mogelijk bij het origineel zitten, niet zo dicht mogelijk bij perfectie. Een MK* zal daar dus niet op zijn plaats zijn, maar een PIO van €45 lijkt me weer een beetje te ver naar het andere uiterste.
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (39%)]
Technisch gezien is dit hoogstwaarschijnlijk onzin. De beste manier om testen te doen is blind en dat zie je bijna nooit in Hi-Fi land.
Wat wel zou kunnen meespelen is dat het leuk gevonden wordt om het ding zo origineel mogelijk te houden.
Ik zou zo iets hebben van strakjes gaat de deksel er weer op,
Dan zie je heel die binnenkant niet eens.
Dan ga je toch voor een goeie condensator,
Maar die kosten per stuk naar mijn mening hoog uit 2€ toch?
.
Alvast dank jullie wel voor jullie antwoorden,
Als er meer reacties gegeven willen worden graag.
Ik ga dit hem laten lezen!
VrGr Rob.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 2 februari 2014 21:46:59 schreef Tommyboy:
[...]Die dingen kosten minder dan een euro, dat kan NOOIT van audiofiele kwaliteit zijn!
audiofoole kwalitiet! 
Overigens al eens een HiFi guitaarversterker gezien? Woeah!
Dat is eerder HiNo (Hi-Noise) of HiLe (Hi-Level).
Overigens: Nu ik het mailtje van de kennis opnieuw lees, klinkt het niet alsof hij wil repareren, maar restaureren. In dat geval wil je zo dicht mogelijk bij het origineel zitten, niet zo dicht mogelijk bij perfectie. Een MK* zal daar dus niet op zijn plaats zijn, [....].
Ik denk dat je, technische gezien, beter teflon condensatoren kunt gebruiken, dan PIO's.
Wat soms met teerdotten gedan wordt is het volgende: Men neme een leeg zalmblikje en mikt daar de teerdot in na goed verwarmen is de teer gesmolten en kun je de waardeloze rommel er uit vissen. Neem dan een stukje PVC-pijp van de juiste binnendiameter en lengte en een goede polyestercondensator. Fixeer de laatste in het midden van het buisje en maak één einde dicht. Giet nu de teer aan het andere in het buisje. Laat afkoelen en verwijder het pvc en zowaar een fraaie nieuwe teerdot!.
Met een stempelkit en een juiste kleur verf/inkt de waarde er op stempelen en hij is helemaal klaar.
(Recept van de NVHR)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dezelfde manier een bumblebee (in goed Nederlands jargon een kloothommel) namaken zou moeten kunnen met giethars inplaats van teer, een draaibankje en wat gekleurde verf...
Gibson schijnt in modernere gitaren ceramische condensatortjes te gebruiken (........................................................)
Tommyboy
En dan mijn vraag (puur als discussievoer, ik weet namelijk nog niet wat mijn mening is): Valt dat nog onder restaureren? Je gebruikt namelijk geen "authentieke" onderdelen, maar laat het er alleen zo uit zien.
Oh, en die opmerking van mij over audiofilie moet je uiteraard met een korreltje Dode zeezout nemen, dat ingedampt is onder volle-maan licht. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nadat alle "deskundigen" hier gesproken hebben nu dan misschien iemand die een Gibson Les Paul Custom 1957 gitaar tenminste eenmaal vastgehouden heeft?
Je zet geen plastic wieldoppen op een classic car uit 1923...
De moderne versie is Jensen Copper foil / paper in oil. Tenzij je extra wilt betalen voor een bumblebee remake (waar ook zoiets in zit) zou ik deze kiezen.
allemaal hartstikke bedankt mensen voor reactie! (word gewaardeerd)
ja het zijn olie knollen.
mijn vriend heeft ergens op youtube gezien dat dat ook nog een belangrijk detail is.
voor de klank of het aanzicht, al schiet je mij dood maar ik heb zo iets van kom op zeg niet lullen.
zet er nette condensator die het beste is voor geluid en daarmee uit.
maar goed stel je wilt toch het beste,
Markce waar haal je die Jensen Copper foil condensator?
misschien in Nederland ergens?
VrGr Rob.
In NL is Amplimo Jensen distributor, echter niets te vinden op de site. Ik zou ze hier bestellen: http://www.hificollective.co.uk.
Bijvoorbeeld in Delft :
http://www.acoustic-dimension.com/jensen/jensen-paper-in-oil-pio-capac…
Gaat trouwens waarschijnlijk niet passen, dingen zijn een centimeter of 3 dik...
Wel grappig, het enige doel van een condensator in een gitaar is (samen met een potmeter) het wegdraaien (dempen) van het hoog.
Hij gaat er dus niet beter van klinken. doffer juist, dat is dan ook de bedoeling.
Waar staat trouwens dat het om een '57 gaat ? ik lees alleen dat die qua afwerking benaderd moet worden.
Tommyboy
Op 2 februari 2014 23:12:07 schreef markce:
Nadat alle "deskundigen" hier gesproken hebben nu dan misschien iemand die een Gibson Les Paul Custom 1957 gitaar tenminste eenmaal vastgehouden heeft?
Vandaar ook mijn overpeinzing of het om repareren (het werkt, klaar. punt.) of restaureren (zo origineel mogelijk) ging.
maartenbakker
Golden Member
Op 2 februari 2014 23:12:07 schreef markce:
Luisterervaring en kennis van onderdelen lijken me belangrijker dan vasthouden. Ik geef onmidelijk toe dat ik geen luisterervaring heb, maar als je discussies over deze gitaren leest, dan lijkt het qua klankverschil meer een kwestie van smaak of wat je erop wilt spelen.
Qua autovergelijkingen moet je het naar mijn idee niet in wieldoppen zoeken, maar in zamac-onderdelen die je eigenlijk altijd van een ander metaal na zult moeten maken wanneer ze verkruimeld zijn.
De originele condensatoren waren ook geen papier in olie maar geïmpregneerde gesealde papiercondensatoren. Die kan je nieuw waarschijnlijk alleen nog als Y-condensator krijgen, if any, en NOS zijn ze allemaal stuk. Of een netfilterpapiercondensator anders klinkt dan een general purpose papiercondensator durf ik niet te zeggen, maar de constructie verschilt en op papier staat het wel heel erg lullig.
Ik denk dat iedereen (uitgezonderd wellicht de fabrikant), zowel mensen die alleen zo'n gitaar hebben vastgehouden, als mensen die iets van condensatoren weten, als mensen die graag naar een goede gitaar luisteren, het er wel over eens zal zijn dat een ceramische condensator niet in zo'n ding thuishoort... Maar alle andere soorten die er wel in op hun plaats zijn, vertonen alsnog verschillen, zowel onderling als met het origineel. In die zin kan je dus niet vantevoren zeggen of een papier-in-olie beter of slechter klinkt dan bijvoorbeeld een MKP.
Wil je een condensator erin hebben, ongeacht de klank, van een type dat in 1957 al bestond, dan is de keus waarschijnlijk beperkt tot sealed paper (het origineel, vervanger eventueel in lekke toestand of gewoon laten zitten of door een lagere waarde vervangen), papier in olie, polyester (MKT, mosterd) en ceramisch. In dat geval zou ik er zelf waarschijnlijk een paar mooie groene mosterd-C's inzetten en de bespeler laten proberen of hij er tevreden mee is.
Kijk vooral hier eens naar : http://www.mylespaul.com/forums/historics-reissues/118027-historic-gib…
Er is wel een redelijke voorspelling te doen. De originele bumblebees zou ik overslaan. Er is een remake van bumblebees in omloop (zelfde uiterlijk). Er blijkt Cornell Doubliner paper in oil cap in te zitten. Jenen copper foil paper/oil is een gewaardeerde cap voor HE buizen versterker bouwers, en vlgns mij beter. Buizenversterkers is het soort toepassing vergelijkbaar met die in gitaren, weinig stroom, redelijk signaalniveau.
Zelf heb ik op gehoor wisselende ervaring met PP caps, hoewel ze altijd goed meten. Wordt bevestigd door collega's die meer onderzoek gedaan hebben.
Ok Sine, er zijn dus ook echte fakes in omloop. Money, money case. Je hebt 2 Gibson LP's nodig om te vergelijken...
Nog meer argument om er Jensens in te stoppen. Heb je iig een goed verkoopverhaal bij je Gibson Les Paul (dichtst bij origineel als mogelijk).
[Bericht gewijzigd door markce op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
Probleem met vergelijken tussen 2 gitaren is, dat er geen enkele meer in omloop zal zijn waarvan de condensatoren nog als origineel klinken, en opnames van een originele nog goede gitaar zijn zelf ook niet altijd in goede staat of ueberhaupt goed gemaakt.
Dat van verschillend klinkende KP/MKP's kan ik uit andere hoek bevestigen. Ik sprak onlangs met iemand die ooit scheidingsfilters voor luidsprekers ontwikkelde en fabriceerde en die was tot de conclusie gekomen dat er toch wel verschillen zaten tussen de merken. Verschillen die hij niet allemaal met de hem ter bechikking staande apparatuur kon meten. Ik meen dat hij die opmerking ook betrok op papiercondensatoren. Kan er tzt nog eens naar vragen.
Edit: op http://www.singlecoil.com/shop.html worden kennelijk gemodificeerde (????????) RIFA X2-condensatoren aanbevolen als modern equivalent voor de kloothommels. Kennelijk heeft die verkoper geen problemen met netfiltercondensatoren als vervanger. Misschien is dat de makkelijkste optie, die zijn immers goedkoop, geïmpregneerd/gesealed inplaats van in olie, en gaan ook wel weer 20 jaar mee zolang je er geen netspanning opzet (in netfilters vliegen ze er bij mij ongezien uit bij elke reparatie).
EricP
mét CE
Als die condensator niet zichtbaar is, welk belang heeft het dan hoe hij eruit ziet? Gewoon een goede kwaliteit modern spul erin waar je de eerste honderd jaar geen omkijken naar hebt. Tegen dan is dat ook weer antiek 
Op 3 februari 2014 01:00:49 schreef maartenbakker:
Edit: op http://www.singlecoil.com/shop.html worden kennelijk gemodificeerde (????????) RIFA X2-condensatoren aanbevolen als modern equivalent voor de kloothommels. Kennelijk heeft die verkoper geen problemen met netfiltercondensatoren als vervanger.
Opnieuw ingegoten? Voor het veranderen van de eigenschappen kan je alleen het dielektricum aanpassen. Ik zou netfiltercondensators vanwege dat dikkere dielektricum niet aanraden.
Voor PIO's ed kijk ik eerst bij Jan: http://www.die-wuestens.de/ en voor grotere aantallen moet je bij FT-cap (de toeleverancier van Jan) zijn.
@Berre1959: Klankkleur.