goedkoop 3d printer bouwpakket

He hallo,

Zoals de titel al zegt, ik ben opzoek naar een goedkope 3d printer, als het kan een bouwpakket, ik kwam zelf bij deze website terecht, maar ik vind zelf 10*10*10 cm om op te printen niet echt veel, of heb ik het mis? zelf heb ik totaal geen ervaring met deze printers en zo graag jullie mening willen van wat is handig voor een beginner, een kit of een kant en klare?

Mvg,
Stefan

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 9 februari 2014 18:08:46 (0%)

Ik denk dat zelf assembleren wel verstandig is, je weet dan hoe alles zit en hoe je het moet afregelen en repareren. Als er een detail scheef zit aan de printer uit zich dat bij het printen.

Het slicen en printen zelf is ook iets dat je moet leren, er zijn veel variabelen.

Zelf heb ik een RepRapPro Huxley bouwpakket gebouwd, dat ging prima. Het is een leerzame uitdaging.

Waar kan zo'n RepRapPro Huxley kopen??

hoe goedkoop is goedkoop wat is je budget ?

Hier vind je alle info over 3d printers en de verschillende versies.

Ook hoe je ze moet bouwen, heb je al een idee en kan je een keuze maken welke je wilt.

http://reprap.org/wiki/Build_A_RepRap

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Wij hebben sinds januari een velleman 3D printer op het werk. Max objectgrootte 20 x20x 20cm.
Kit is heel goed in elkaar te zetten met echt een kinderlijk gemakkelijke handleiding erbij.

Prints zijn qua afmetingen precies tot op 1/10mm en de afwerking van het geprinte stuk geef ik een score van 60/100..... Kan beter maar je krijgt waarvoor je betaald (699 pleuries).

De printer is makkelijk up te graden, nl van 0,5mm naar 0,1mm nozzle op de extruder, precisiemotoren, je vind er al heel wat op het internet. Voor de upgrades is zeer goede programmeerkennis vereist...

Niet voor mij weggelegd dus.

Al bij al zijn we er tevreden mee.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Ik zat zelf te denken om er zelf één te maken vanaf de bodem af, dan word hij een 1*1*1 meter en dan zo dat je de 3d printer er af kan halen en er dan een cnc machnine van kan maken. Alleen ik heb geen idee wat voor stepping motors goed zijn, dus niet al te duur, maar tot vrij accuraat.

als dit bij zo'n motor staat: 0.55 kg-cm 6 Wire NEMA 11 Stepper Motor

betekend het dan dat de motor een halve kg per cm kan hebben, 6 draden, en 11 stapjes?

Dus aan jullie een beetje de vraag wat heb ik nodig?

Arco

Special Member

0.55 kg/cm is ~ 0.05 Nm. 6 wire is een unidirectional stepper. En NEMA11 is... gewoon NEMA11. (zo heet het ding, step is 1.8°, zie datasheet ) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat als je er ook mee wil gaan CNC'en dat dat "goedkoop" er al snel niet meer bijhoort.....

CNC routers hebben een aardig ander slag van motoren dan huis, tuin en keuken 3D printertjes.....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Ja daarom is handig om meteen goede motors te kopen, die veel te goed zijn voor een 3d printer

Op 8 februari 2014 14:21:08 schreef Arco:
0.55 kg/cm is ~ 0.05 Nm. 6 wire is een unidirectional stepper. En NEMA11 is... gewoon NEMA11. (zo heet het ding, step is 1.8°, zie datasheet ) )

maar wat houd de steppers in dan, want de ene heeft 11 stepper en de andere motor 17 stepper

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 9 februari 2014 18:10:09 (77%)

Arco

Special Member

Dat is nu eenmaal de naam die ze er aan gegeven hebben. Wel handig om onderscheid te maken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dus je moet naar de stap hoek kijken, en die is bij allemaal 1,8 graden?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 9 februari 2014 18:10:25 (58%)

Ik heb toen een 3D-printer hier gelogeerd heeft tientallen objecten geprint. Eigenlijk geeneen die groter was dan 10x10. Ik denk dat je een heel eind komt met 10x10x10. Anderzijds is er de XL upgrade, dus kennelijk kan je upgraden als je dat uiteindelijk nodig acht.

Over NEMA.. volgens mij is een NEMA17 stepper 1.7" (42mm) groot en een NEMA 11 dus kleiner (26 of 27mm).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Wat is je budget, noem eens een bedrag? Denk je aan 100, 1.000 of 10.000 euro? De spullen die je nodig hebt voor een grotere machine met dezelfde nauwkeurigheid zijn veel duurder dan voor een kleine machine. Voor de kracht maakt het ook nogal uit of je wilt 3D printen, CNC wilt graveren of echt CNC wilt frezen. De benodigde krachten en belastingen zijn ook nogal van invloed op de kosten. Een check van budget vs een grove kosteninschatting van de hoofdcomponenten die je nodig hebt voor wat jij er mee wil kan snel duidelijk maken hoe realistisch je verwachtingen zijn.

Ik denk dat het niet gemakkelijk echt succesvol samengaat, een 3D printer beweegt snel met kleine krachten, een CNC frees traag met grote.

RepRapPro: http://www.reprappro.com

heb bestolen een 3d printer alleen te maken, van 50 bij 50 bij, en me budget is zo'n 500 euro

Lucky Luke

Golden Member

Je zou een mendel90 kunnen customizen naar 50*50, maar ik denk dat zo groot helemaal niet handig is: Alles gaat veel meer zwabberen, en grote prints duren lang. Dus het grootste deel van de tijd print je toch kleinere dingen.

Wat je wel hebt met niet-standaard afmetingen:

Op 8 februari 2014 13:50:16 schreef KoenP:
Voor de upgrades is zeer goede programmeerkennis vereist...

Ik kan alleen over de mendel90 en reprap mendel spreken*, maar daarbij is het programmeren eigenlijk een fluitje van een cent. Paar #defines wijzigen, compile, upload(Arduino based), klaar. Then again, voor iemand die nooit programmeert kan dat best een maand kosten...

*)reprap prusa mendel van de Leidse MakerSpace half geadopteerd en opgeknapt, en daarna zelf een mendel90 gebouwd. (Met onderdelen geprint op... U raad het al: voornoemde reprap)

Ik vrees dat je het zonder ervaring in 3d printers niet voor elkaar gaat krijgen er 1 te bouwen. Sowiso heb je een 3d printer nodig om onderdelen voor je 3d printer mee te printen, dus zoek iemand die er een heeft en vraag diegene om hulp.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 8 februari 2014 17:04:33 (12%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Speel ook een beetje met de gedachte.... mag nu heel klein om te leren, maar moet schaalbaar zijn naar heel groot.

250x60x50 cm...

Even jullie gedachtes

Het lijkt me heel lastig; zo moet het bed binnen 0,1 mm vlak zijn anders pakt de eerste laag niet goed en kun je niets printen.

Ook komt er maar enkele tientallen cm3 plastic per uur uit, dus iets met veel volume duurt al snel een hele dag. Als de printer eenmaal goed loopt hoef je er niet naast te blijven zitten, maar hem van begin tot eind alleen laten durf ik toch niet, als het halverwegen mis gaat is het zonde van het plastic.
Hem 's nachts stoppen (maar wel het bed warm houden) zou in theorie moeten kunnen, maar het risico dat er daarbij iets mis gaat lijkt me aanzienlijk.

@ Lucky luke: Ik heb die printer daar maandag bewonderd :) Ik denk er over lid te worden als ik wat meer makers ontmoet heb. Ook de lasercutter en CNC frees aldaar zagen er aantrekkelijk uit.

Grotere printers (van dit type) zijn volgens mij vooral bedoeld om meer losse onderdeeltjes tegelijk te kunnen printen, niet zo zeer voor grotere onderdelen.

Veel ontwerpen als Mendel90 kun je helemaal niet zomaar schalen naar afmetingen als 1000*1000*500mm ; dingen worden veel te log en zwaar, veel zaken gaan tegen je werken. Je kunt bijvoorbeeld geleidingen ed wel zwaarder maken en motoren navenant groter, maar door de grotere massa zul je dan tegelijkertijd snelheid flink naar beneden moeten bijstellen. Of je moet alles nog weer stijver maken, dus zwaarder, etc etc.

Bouw eerst gewoon een bewezen ontwerp, dat zal waarschijnlijk al tegenvallen, zeker als je geen complete kit koopt maar dingen zelf regelt (dat is vaak flink goedkoper, maar dus met risico) Leer alle mogelijkheden en beperkingen eerst van het apparaat en ga dat ontwerp dan eerst eens tunen.

Bedenk ook dat bij een 3D printer een buildplatform van 50*50cm vrijwel niet warm te houden is met normale oplossingen. En zonder hotbed krijg je zulke grote delen helemaal niet strak geprint.

NEMA = National Electrical Manufacturers Association. Amerikaanse organisatie die o.a. de afmetingen van de motoren vaststeld. NEMA 11 / 17 / 23 / 34 enz..

alles wat ik maak, kan beter.

Dus als ik alles zo lees: gewoon voor een kleine printer gaan, en als het groter moet, dan pas van kijken hoe en wat. Wilde deze set eigenlijk gaan halen: http://printrbot.com/shop/printrbot-simple/ en als hij te klein word ga ik deze upgrade er voor kopen: http://printrbot.com/shop/printrbot-simple-xl-upgrade-kit/ .

En waarvoor is een hotbed?

Zo als ik het zie op de foto's is het ding gemaakt van multiplex hout. Dit zegt weinig goeds over de precisie. Ik wil zelf ook zo'n printer kopen maar ik denk dat ik deze oversla. Iets met dubbeltje en eerste rang.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zaterdag 8 februari 2014 20:15:52 (32%)

I love it when a plan comes together !

ja ik heb geen idee van wat goed is en niet

fred101

Golden Member

Jij wilt zelf een printer bouwen en dan heb je geen idee van wat goed is ? Dat is dan een aardige uitdaging.

Ik wil ook ooit zo'n ding, geweldig om behuizingen, knoppen etc te maken. Alleen wacht tot ook digitaal gehandicapten er mee overweg kunnen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs