Vrienden,
Vooreerst een geweldige valentijntjes dag:)
Als ik thuis speel met men eindtrap .. dan gaat alles prima...die gebruik ik dus ook het liefste. Maar als ik mijn luidsprekers aan een stereotorentje hang, merk ik heel fel dat lage tonen enorm afzwakken naarmate ik de volume knop opendraai.
"My 2 cents" zegt dat dit komt door het voedingsgedeelte. Ooit heeft iemand mij gezegd dat je nu eenmaal luistert naar je voeding.
Ik weet dat dit een heel open vraag is, maar ik merk gewoon dat we dikwijls toch rommel hebben? met mijn eindtrap heb ik dit bv niet voor, dan begint eerder de driver te kraken als ik te hoog ga...en zou stukken maken.
Zoiets moet dus haast toch aan het voedingsgedeelte liggen?
Of is het dan toch het pure vermogen dat bv je fet's kunnen leveren (of IC)..maarja..die kunnen ook maar leveren wat ze aankunnen en aangeboden krijgen...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
en herken die maar eens....dat is dus de nest...
Misschien dat ik dan toch maar eens al de kleine elco'tjes eraf haal. Als het dan nog niet beter is, dan maar de voedingselco's.
Links en rechts gelijk? Voedingsproblemen geven andere bijwerkingen dan verlies van bas, je moet dan bijv aan vervorming of brom denken.
Bij de meeste versterkers wordt de rotzooi van de voeding met meer dan 80dB (PSSR) verzwakt, je luistert daarom zelden naar je voeding. Alleen bij speciale versterkerontwerpen met een lage PSSR (single-ended om maar een voorbeeld te noemen) gaan de eigenschappen van je voeding meeklinken.
Ja links en rechts worden in lage tonen fel afgezwakt naarmate het geluid hoger gaat.
Ik weet niet of dit al zo was toen het toestel nieuw was.
Ik zie wel het display op het ritme van de lage tonen verzwakt/ mee op en neer helderheid geeft. Het valt mij zonet op.
dat moet toch haast uit de voeding komen?
[Bericht gewijzigd door offie op (10%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de volumepotmeter zelf is ook vaak een reden. dichtbij het eind klinkt het geluid vaak een stuk minder. ook kunnen je boxen van de verkeerde impedantie zijn. bijv 4 ohm ipv 8 ohm die de versterker wil. de versterker trekt dat niet en remt de eindtrap af.
Dat is dan iets nieuws testman... De voeding zal hoogstens inzakken, en de eindtrap meer verstoken (en eventueel doorbranden), afremmen hoort niet in het lijstje.
Tuner ST-CH540 (hierop begint het lcd te knipperen op ritme bas) krijgt voeding van de amp.
Amp SE-CH540
Impedantie v/d luidsprekers is correct. De bassen worden ook niet zwakker op het einde van de volume knop..is geen potje.
Het is wanneer ik iets harder ga, en een muziekdeel met meer bas heb dat je de bassen veel minder hoort en de rest van de tonen wel. Die krijgen de bovenhand.
Het is niet dat het een tikkeltje bas is wat ik mis, maar het is echt wel een serieus verschil.
is het dan toch niet het inzakken van de voeding??? opdat dat lcd mee op en neer verlicht met het ritme van de bas. Moest het dat zijn. Zou ik dit op een manier kunnen aanpakken?
Niet toevallig nog zo'n 'fysiologische volumeregeling'?
Ook wel bekend onder de naam bij het knopje: Loudness.
De klacht beschrijft precies wat de 'Loudness' doet: bij lage volumes de bas ophalen, en bij hogere volumes dus normale bas -> voor het moderne gehoor dus 'te weinig' bas. 
dit is het. er is geen loudness knop, maar wel iets onder een andere naam wat op stand 2 staat (v-bass genaamd). meteen getest (knopje uit)...en de bassen blijven doorklinken naarmate het geluid harder komt te staan.
Nu schaam ik mij echt! deze vergeet ik in mijn leven nooit meer!
En ergens zal er dan wel iets in dat voedingsdeel zitten...dat min of meer in elkaar begint te zakken zoals henry aangeeft.
[Bericht gewijzigd door offie op (26%)]
Ahhh, irritante bastruukjes.
Op 14 februari 2014 20:28:04 schreef Frederick E. Terman:
Niet toevallig nog zo'n 'fysiologische volumeregeling'?
Ook wel bekend onder de naam bij het knopje: Loudness.
De klacht beschrijft precies wat de 'Loudness' doet: bij lage volumes de bas ophalen, en bij hogere volumes dus normale bas -> voor het moderne gehoor dus 'te weinig' bas.
Maar blijkbaar in de verkeerde verhoudingen. Boven een bepaald geluidsnivo moet de loudness-werking ophouden, tot dat nivo geleidelijk verminderen. Sommige 'systemen' blijven het basvolume ook boven een bepaald nivo verminderen.
Op 14 februari 2014 20:32:06 schreef offie:
En ergens zal er dan wel iets in dat voedingsdeel zitten...dat min of meer in elkaar begint te zakken zoals henry aangeeft.
Versterkervoedingen zijn in de regel niet gestabiliseerd, vooral verlichting wil wel wat meedansen. Dat is niet zo netjes, aangezien een stroombron maar een paar onderdelen kost.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Die hele loudness was, zelfs met de beste bedoelingen, al een lastig geval.
Want wat, als de hele curve perfect deed wat de ontwerper bedoelde, en je zette er een extra versterker achter, of een luidspreker met meer rendement, of juist minder? Dan verschoven alle dB's, en kreeg je de 'correcties' dus bij de verkeerde luidheden.
Een fundamenteler nadeel was natuurlijk dat (in het echt) geluid nu eenmaal 'ieler', dus met minder bas, hóórt te klinken als je verder van de bron zit. De juiste klank van een orkest hoor je dan ook alleen bij het juiste volume.
Maar ja, omdat dat thuis vaak niet te doen was, begrijp ik de uitvinding wel. 't Was goed bedoeld.
Maar als je wat meer bas wilt is een handregeling zeker zo goed, en dan weet je wat er gebeurt.