Hoi ik heb een vraag.
Ik wil een versterker bouwen, en heb schema's genoeg gevonden.Maar wat geen schema laat zien is hoe maak ik een koptelefoon uitgang.
Simpelde speakeruitgang op een koptelefoon aansluiten lijkt me niet de bedoeling ik denk dat er iets aan het vermogen gedaan moet worden?
Het wordt een versterker met de regelversterker van deze site en een eindtrap er achter.

Wie oh wie weet hoe ik dit netjes kan maken.

parallel aan de eindtrappen een stereohoofdtelefoonversterker hangen??

Gewoon niet (zo) hard zetten. Dan komt er ook een stuk minder vermogen op de headphone.
Anders een deler met twee weerstandjes maken aan de uitgang.

Meestal via een spanningsdeler op de uitgang van de versterker.

OK, ja hoofdtelefoon versterker is een optie.
Ik dacht dat het misschien simpel et een serie weerstandje kon om de impedantie aan te passen.
Ik zal eens een hoofdtelefoon versterker bouwen en dan aan de uitgang van deregelversterker hangen.

Tnx voor de antwoorden altijd fijn en lekker snel :-)

GROET
lEO

Je kan de eindversterker gebruiken, maar dan kan je het volume voor de speakers en de hoofdtelefoon niet apart regelen. Vraag is dan natuurlijk wat jij wil.

Of wil je het misschien zo hebben dat als je de hoofdtelefoon inplugt de speakers uitgeschakeld worden?

Ja ik wil inderdaad koptelefoon er in en dan speakers uit.
Moet toch niet zo heel moeilijk zijn?

Ja ja. Je hebt op internet niet kunnen vinden hoe of zo'n hoofdtelefoonaansluiting gemaakt moet worden, maar volgens jou moet het niet zo heel moeilijk zijn.

Maar als het niet zo heel moeilijk moet zijn, waarom moet je het dan toch hier komen vragen? Dat vraag ik me dan af.

De meest simpele manier is om een jackplug met schakelcontacten te gebruiken:
http://www.uploadarchief.net/files/download/hoofdtelefoonaansluiting.jpg
Werkt alleen bij versterkers waarbij de min-aansluitingen van de speakers aan massa hangen en de versterker niet teveel vermogen levert.

Als jij het hebt over een regelversterker met een eindversterker erachter, dan zijn er veel mooiere manieren.

Heb je al een idee wat je als eindversterker wil gaan gebruiken?

Hoi, Ik vraag het hier omdat ik op het net de bomen door het bos niet zag.
Ik had zo iets wel in mijn hoofd maar dacht dat er een weerstand
tussen moest, Ja ik heb de regelversterker van deze site en als eindtrappen wilde ik TDA7294 gebruiken, dus is het slimmer om dit schema te hanteren van jou tussenb regel en eind versterker?

Ik hoor graag en bedankt voor je geduld.
Leo

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Het allermooiste is om een klein eindversterkertje achter de regelversterker te zetten.

Die gebruik je dan alleen voor de hoofdtelefoon. Je kan dan bv. ook de hele eindversterker uitschakelen als je alleen de hoofdtelefoon gebruikt, of alleen de speakers afkoppelen door het speakerbeveiligingsrelais te gebruiken.

Ook kan je dan het zo maken dat je kan kiezen of je de speakers wel of niet uit wil schakelen als je de hoofdtelefoon inplugt. Als je dan de speakers mee laat spelen, dan kan je ook nog de sterkteverhouding instellen tussen luidsprekers en hoofdtelefoon.

Kortom, je kan het net zo mooi maken als jij wilt.

Ok dat ga ik doen ik bouw een klein versterkertje als koptelefoon versterker.
Top bedankt voor de info

Bijvoorbeeld twee keer de 1W-versterker van deze site.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/hoofdtelefoonversterker_jal.jpg
Groter.

De speakers worden afgeschakeld door een relais; meestal neem je daarvoor hetzelfde relais dat voor de beveiliging zorgt. Hoe je dat precies aan elkaar moet knopen hangt af van de beveiligingsschakeling.

Andere mogelijkheid is om de complete voeding naar de eindversterker te onderbreken met een (extra) relais.

De hoofdtelefoonjack is een 9-pens type met twee galvanisch van de signaalaansluiting gescheiden wisselcontacten. Hier kan je het relais direct of via een microprocessor schakelen, maar bij kleine uitgangsvermogens kan je ook de aansluitingen van de speakers hiermee onderbreken.

Met een extra schakelaar kan je evt. ook nog kiezen of je de speakers wél of niet wil laten meespelen als je de hoofdtelefoon inplugt.

Volume van hoofdtelefoon en speakers zijn met deze regelversterker niet onafhankelijk in te stellen, omdat het benodigde aftakpunt in het inwendige van het IC zit en je daar dus niet bij kan komen. Eventueel kan je een tweede regel-IC nemen waarop je alleen een volumepotmeter aansluit en de ingangen voor bass, treble, balance en loudness doorverbindt met het eerste IC.

Woow Thanks helemaal duidelijk!,

Hier ga ik mee aan de slag dank je wel.

Fijn weekend\Leo