nielsvdassem
geen project is te groot
als je een speaker op je bijv. je mobiel aan sluit is het geluid zacht ook als je je mobiel op zijn hardst heb staan hoe kan je dus een speaker versterken
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
nielsvdassem
geen project is te groot
ja maar simpel zoals met AAA batterijen bijv.
[Bericht gewijzigd door nielsvdassem op (11%)]
Met een versterker die op AAA batterijen werkt. Schakel er genoeg in serie en je kan er een klein versterkertje met bijvoorbeeld LM386 mee voeden.
Daarmee versterk je het audiosignaal en niet de speaker zelf. De speaker zelf kan je versterken door er bijvoorbeeld verstevigingen van staal op te lassen 
Een alternatief is een oude grammofoonhoorn gebruiken. Dat werkt met mijn mobiele telefoon verrassend goed, maar de klank is vreselijk.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Duizenden schema's te vinden, zit genoeg tussen wat op een paar AAA cellen werkt. Bijvoorbeeld de LM4865, voorbeeld staat in datasheet.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4865.pdf
Hangt ook van het gewenste vermogen af natuurlijk.
Op 23 februari 2014 22:40:43 schreef nielsvdassem:
eh ik heb geen flauw benul wat je zegt srry ben nog maar 12
Tsja, elektronica vereist kennis. Ik ben ook rond mijn 12e begonnen. Daarbij was het boek 'Elektronica, echt niet moeilijk' erg belangrijk. Tegenwoordig kan je enorm veel theorie op internet vinden.
Kortom: spendeer even wat uurtjes in de theorie, anders spendeer je vele uren meer aan het tegen de grenzen van je kennis aan lopen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]
nielsvdassem
geen project is te groot
Op 23 februari 2014 22:42:33 schreef Ledlover:
[...]
Tsja, elektronica vereist kennis. Ik ben ook rond mijn 12e begonnen. Daarbij was het boek 'Elektronica, echt niet moeilijk' erg belangrijk. Tegenwoordig kan je enorm veel theorie op internet vinden.
zeker weten en forums zijn echt erg handig
Op forums vind je de theorie slechts in fragmentjes. Hier staat veel handige theorie in: http://www.pa0vro.nl/
Er zijn ook andere online 'cursussen' die wat meer op toegepaste elektronica gericht zijn.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
nielsvdassem
geen project is te groot
hu hoe kan dat
en jammer ik heb zo'n LM chipje aleen zit die in mijn stemvervormer
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (72%)]
Op 23 februari 2014 22:54:46 schreef nielsvdassem:
hu hoe kan dat
Natuurkunde. Hoorn en bundelingseffecten.
Op 23 februari 2014 23:01:23 schreef nielsvdassem:
en jammer ik heb zo'n LM chipje aleen zit die in mijn stemvervormer
Koop je er nog een. Die dingen kosten net zoveel als een kauwgombal.
Als je dat wil maken moet je er een kopen.
Koop er meteen meerdere. Die dingen gebruik je regelmatig als je ergens een klein licht audioversterkertje in verwerkt.
Koop meteen een assortiment weerstanden, elco's en kleine condensatortjes. Anders blijf je op en neer rijden naar de elektroboer of kom je nooit aan een minimum orderbedrag.
benleentje
Golden Member
dit wil ik graag maken maar welke condensator is welke. welke is de 10uF en welke 220uF
http://whitesample.com/Protoboard-Circuits
Je vraagt hier waar wat moet komen. Terwijl het toch heel; duidelijk op de originele website staat vermeld. Een beetje jammer.
hardbass
PE2BAS
Ik zie dat je jong en erg enthousiast bent. En dat is mooi maar ook lastig. Je moet begrijpen dat er best veel kennis nodig is om echt zelf een versterker te maken, Zeker als hij ook nog eens aan allemaal eisen moet voldoen.
Als ik jou was zou ik gewoon een schema van het internet plukken en die namaken.
Deze kan al werken op een 9V batterij. Of als je iets meer vermogen wil is dit ook een optie.
Maar bedenk van te voren even goed wat je wil, wil je schema's nabouwen voor de hobby of wil je ook echt begrijpen wat ze doen?
(Bij Schakelingen -> Audio staan er verschillende)