Goedenavond iedereen,

Ik heb een uitlaatgas tester van het merk Sun, type MGA1200.
Het toestel is van bouwjaar 1996, is steeds goed onderhouden en in uitstekende staat.

Het probleem die zich voordoet is dat wanneer het toestel aangezet wordt,
er op alle displays "misvormde" cijfers verschijnen, dus "stokjes" teveel of te weinig.

Ik heb me door een ervaren technieker laten vertellen dat dit waarschijnlijk veroorzaak wordt door een te lage spanning naar de printen. Ik heb het toestel open gemaakt en gemeten op enkele printen waar de spanning geleverd wordt, hoe hoog die is. Ik meet ongeveer 2V wat waarschijnlijk 5V moet zijn?

Ik heb daarom de ringkerntransfo uit het toestel gehaald. Deze is van het merk: Carnhill type 7096E4056B32C
Ik heb contact opgenomen met het bedrijf maar ze geven geen reactie.

Ik vind ook nergens technische gegevens van Sun en heb al diverse kenners in B en NL opgebeld zonder veel succes. Het is een ouder toestel die niet meer ondersteund wordt en waar weinig over geweten is.

Kan iemand mij meer vertellen over hoe ik de transfo kan testen, wat de specs zijn en waar ik best een vervang exemplaar zoek?

Ik probeer ondertussen ook nog enkele foto's te uploaden.

Alvast bedankt!
Cedric

daandc

Golden Member

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Staat er geen tekst op de ringkern trafo ?

Deze kun je dan controleren met een multimeter .

Zelf denk ik niet aan de trafo zelf dan had er niks gewerkt .

Denk eerder dat er elkotjes slecht zijn in de voeding of een spanningsregelaar die de fout in gaat .

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Spanningsregelaar gaar, of ergens een tantaaltje of IC dat de 5V rail omlaagtrekt.

Geen echt nuttige tekst op trafo, enkel:
Carnhill Transformers Ltd
St.Ives Windings Division
7096E4056B32C
Date 7.96

Ik probeer Carnhill al 2 weken tevergeefs te mailen.

Op de fotos zie je wel dat de transfo meerdere in en uitgangen heeft. Alle draden van de transfo worden ook gebruikt in het toestel dus zou het mogelijk zijn dat de transfo een aparte 5V lijn heeft?

Aan de hand van de fotos een idee hoe ik die kan uitmeten?

https://www.mediafire.com/convkey/e6c8/2ckpo6oiw8yqv154g.jpg

https://www.mediafire.com/convkey/74f3/rzcp9o6j38jncfk4g.jpg

https://www.mediafire.com/convkey/384a/td8v0f53epvpe104g.jpg

Op deze foto zie je 7 pins waar de transfo spanning op het toestel zet. Rechts daarvan glaszekeringen
https://www.mediafire.com/convkey/6ccb/sioicqigwbg89td4g.jpg

Op deze rail zit netspanning die oa. verdeeld wordt naar de transfo
https://www.mediafire.com/convkey/b210/dhj8cmahfa3oey44g.jpg

Dit is de zijkant van de print waar de transfo laagspanning op aangesloten is
https://www.mediafire.com/convkey/f618/1qq6bsdtksdn2sk4g.jpg

Hmm zie 4 zekeringen, ik ga even uit van de standaard spanningen, 3v3 5v 7v5 +12V -12v, meet eerst even of de trafo ergens daar bij ligt voor je die trafo als verdachte gaat markeren, doet de tester het voor de rest? kan ook gewoon komen omdat de processor aan het opstarten is, als hij na het starten gewoon alles netjes aangeeft zou ik mij er niet druk over maken.

De transfo werkt wel nog (al dan niet gedeeltelijk) want alle printen krijgen spanning bij het opstarten,
De gas analyser zoemt maar de pomp slaat niet aan en het display blijft altijd hangen ongeacht hoe lang je wacht.
Het toestel start dus niet op maar loopt vast.

Ik kon de verschillende lijnen van de transfo niet uitmeten terwijl het toestel aan stond
Omdat alles zo dicht en compact op elkaar zit en je er niet bij kan.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Defecte trafo's in professioneel meetspul is vrij zeldzaam en resulteert vaak in rook of defecte zekeringen. Testen met multimeter kan wel maar echt testen is wat lastiger. Om spanning te meten moet er eigenlijk een belasting aan en weerstand zegt alleen wat als je weet wat die moet zijn. Een open vindt je zo wel maar bij open en short dan had ik eigenlijk een gefrituurde trafo verwacht (wordt best heet als van zo'n draad de isolatie doorfikt en nog heter als de draad zelf ook wegsmelt )

Dat er een voedingspanning te laag is komt meestal door dat er iets fout is in de voeding electronica zelf of ergens verder op een defect zit wat de voeding onderuit trekt.

Zoek de voeding, daar gaan waarschijnlijk de meeste draden van de trafo heen. Kijk of er spanningsregelaars zitten, of ergens teksten bij test punten. Soms staat daar de spanning ook bij. (ik heb nog nooit een Sun van binnen gezien)
Vaak kun je wel een inschatting maken aan de hand van onderdelen. Er zijn bv IC's die alleen op 5V werken, ook spanningsregelaars hebben een opdruk. bv 7805 voor 5V. Heb je een scoop ?

Het is niet onmogelijk dit zonder manual te repareren maar dat vereist wel wat ervaring. Ik heb wel vaker iets zonder manual gerepareerd. Soms tien minuten werk, meestal een paar uur, soms heeeeeel veel uur (> 100 uur voor een jaren 60 "computer" zonder resultaat dankzij de zeldzamer dan goud onderdelen, maar zijn zusje was een avond werk).

Ok, de trafo kunnen we dus eigenlijk uitsluiten.

Ik heb nog enkele fotos genomen van de print met voeding elektronica. Daar komen alle secundaire draden van de transfo, naast de glaszekeringen.
https://www.mediafire.com/convkey/1da7/waie0p11m7g2ckj4g.jpg

https://www.mediafire.com/convkey/b90f/y7bw9xkpe2tt8zv4g.jpg

Ik ben al begonnen met de print los te maken van het frame maar deze componentjes hangen op de achterkant van de print tegen de ijzeren achterkant van het toestel gekleefd+moertjes achteraan.
Mag dit losgemaakt worden?
https://www.mediafire.com/convkey/6f4f/z70ghg7s2ux2s0w4g.jpg

https://www.mediafire.com/convkey/cb8f/m70ad2d5s0f3m9x4g.jpg

https://www.mediafire.com/convkey/f618/1qq6bsdtksdn2sk4g.jpg

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Een echte auto monteur, alles moet los voor inspectie ;-) Maar dat heeft weinig zin bij electronica, tenzij je wat moet vervangen en zonder demontage niet bij de soldeer kant kunt komen.

Die componentjes zitten met koelpasta (die witte prut) gemonteerd. Als je die los trekt moet daar wel weer koelpasta tussen.

Je moet je dus afvragen of losmaken zin heeft. Tenzij iets doorgefikt is kun je niet zomaar zien wat er kapot is. Fouten vindt je met behulp van meetapparatuur als multimeter en scoop. Dat lukt (meestal) niet op een losgeschroefde print. Dit meten doe je bij voorkeur met behulp van het schema.

Zonder lukt soms ook, ligt eraan hoe complex het is, maar vereist kennis en ervaring en soms veel tijd.

Rare tekens op de display kan ook komen door slechte solderingen richting display. Ben alleen voorzichtig. Als je daar iets molt ben je verder van huis.

Nu kan ik op een losse voedingprint nog een heel eind komen omdat ik een heel lab vol meetapparatuur heb om componenten te testen.

Ik weet niet wat je locatie is maar ik repareer voornamelijk meetrapparatuur. Als de fout in de voeding zit is er een redelijke kans dat ik het gerepareerd krijg. Om het met auto's te vergelijken, dit is net zoiets als een auto zonder werkplaats manual repararen. Je weet dan niet wat voor olie erin moet of wat de klepspeling is. Een heel ervaren monteur komt dan een eind maar kan op iets heel simpels vastlopen bij gebrek aan gegeven. (been there, ik heb een Defender V8, alleen de LandRover dealer wil er aan beginnen maar na > 600 euro em > 5 uur werk om 1 remklauw revisie set te plaatsen wil ik niet meer)

Edit: ik lees net op het landrover prikbord dat Autek Sun onderdelen verkoopt en calibratie doet. Mogelijk doen zij ook reparatie.

Paul Welther

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Maak eens een foto van de rare tekens op het display.
Sun geeft ook nog wel eens foutcodes aan de hand van display tekens.

Ik ben inderdaad automonteur ;)

Koelpasta voor een cpu kan ik waarschijnlijk gebruiken?
Voor zover ik kan zien zijn er geen componenten kapot op de voeding.
Een scoop of schema voor het toestel heb ik niet maar ik kan de print of het hele toestel (is wel groot en onhandig als het rechtop moet getransporteerd worden) opsturen of bezorgen bij iemand die het ziet zitten om te herstellen of testen.
Ik woon in de buurt van Brugge, België.

Van de display heb ik alle flatcables en bedrading losgemaakt en terug gemonteerd met hetzelfde resultaat.
https://www.mediafire.com/convkey/7a68/515vwvj556im0744g.jpg

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Begin eens met je e-mail adres openbaar te zetten. mensen die dan info hebben kunnen u dan mailen.

Mail adres zichtbaar gemaakt.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.