Hallo,

Aller eerst ik ben nieuw in de "kratradio" scene dus ik hoop dat ik niet al te domme fouten maak! :p Hier zullen vast al 80 miljoen topics over zijn geweest, dus mijn excuus voor nog een!

Ik wou voor de zomer een krat radio gaan maken om mee op vakantie te nemen (hoeft niet echt portable te zijn).

Alleen ik loop steeds vast bij bepaalde punten. Ik heb geen idee wat bijvoorbeeld een goede versterker is voor de volgende speaker set die ik heb gekozen (komt wat later in het bericht).

De volgende speakers (2x) die ik heb gekozen is:
- Blaupunkt 542GTX
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/372452/Blaupunkt-2-weg-coaxiale-inb…

en als subwoofer:
- JBL CS 1214
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/372727/JBL-Harman-Auto-subwoofer-ch…

Nu loop ik vast...
Ik weet niet wat een goede versterker hiervoor is, of een "scheidingsfilter" nodig/handig is, een accusafe etc. nodig is.

Als jullie mij hierbij kunnen helpen zou dat echt geweldig zijn!
Ook verbeteringen zijn welkom (betere speakers voor hetzelfde geld etc.)!

Nogmaals het gaat hier om een Kratradio met 2 Speakers en een Subwoofer
Mijn budget is wel redelijk maar ik ben niet instaat om speakers van 200 euro te gaan kopen (bewijs van spreken) :P

Groeten,

Leander

http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=kratradio&mode=an…
Geen 80 milioen maar wel meer dan honderd en bijna iedereen heeft het zelfde probleem. Welke speakers, versterker, accu en voeding.

O, het gaat dus om een kratradio, twee speakers en een subwoofer als ik het goed begrepen heb. Corrigeer me even als ik dat fout heb.

Maar wat voor radio/headunit ben je van plan te gaan gebruiken?

Ik heb vorige week een Dewalt radio gerepareerd en daar zitten 3 watt speakers in voor de lage en midden tonen en nog 2 tweaters. Een Dewalt radio is speciaal voor de bouw ontworpen.

Als je een goede radio/ headunit hebt dan heb je geen aparte versterker meer nodig.

Op 1 maart 2014 11:48:30 schreef Sonytech:
O, het gaat dus om een kratradio, twee speakers en een subwoofer als ik het goed begrepen heb. Corrigeer me even als ik dat fout heb.

Maar wat voor radio/headunit ben je van plan te gaan gebruiken?

Ben van plan om 2 TA2024 (Modded) te gebruiken, heb even een schema op internet opgezocht en gekeken of dat mogelijk is. Maar is het ook mogelijk om die op 1 accu aan te sluiten?

Als de klank wat goed moet zijn, zou ik er toch een crossover filter bij voorzien. Voor die subwoofer raden ze een gepoorte behuizing van 50 liter aan (gesloten kan al met 28 liter), hoe verder je daar van afwijkt, hoe slechter het resultaat. De gewone luidsprekers moeten dan nog in een afzonderlijke behuizing, reken dus maar op een grote krat. (En daarna vind je waarschijnlijk de geluidsdruk wat mager voor een 1000 watt sub, kan je een zwaardere versterker steken, en op het einde van de rit ben je met een discobar aan het sleuren ;-) )

Ik zou gewoon een 2.1 versterker er in bouwen.
Er zijn er zat van te krijgen op dx.com of ebay. Dit zijn gewoon printplaatjes die rechtstreeks in de kist gebouwd kunnen worden.

En die accu van die kit is lang geen 6800mah. Ik heb zelf de 9800mah versie en compleet uitgemeten. Deze geeft hooguit 2200mah. Dus die van 6800 zal de 2000 nog niet halen.

Goedkoopste oplossing is gewoon een loodaccu met een accubeveiliging erop.
Accubeveiliging kost tien euro. En een loodaccu 7ah heb je vanaf 15 euro.

[Bericht gewijzigd door tysie op (48%)]

Dit is in principe een 2.1 speaker toch? Ik wil er graag een subwoofer bij omdat ik het geluid dan completer vind dan zonder. Ik wou of een auto accu halen (maakt het dan wel lastiger om mee te nemen maar kan langer mee), of een 7+Ah accu halen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

Die accu's zijn idd wat minder !
Maar die ampjes zijn goed te doen.
Lees ook dat ik schrijf:
Kijk hier eens rond....
Ik had het linkje moeten aanpassen.

ps. een loodaccu van 7ah voor 15 euro, kom je uit op HQ oid, is nog veeeeel slechter.

Voor zover ik weet is een 2.1 versterker gewoon bedoeld om 2 speakers een een subwoofer te voeden.
als ik jouw was zou ik wel een beveiliging toepassen op een loodaccu. Stuur mij even een mailtje voor een goedkope.

Ik weet niet hoelang je met een 7,2Ah Accu kan doen? Maar ik wou graag gewoon een aansluiting achter het krat maken zodat je het makkelijker kan opladen in plaats van de je het hele krat moet open maken en de accu eruit moet halen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

Hoelang je er mee kan doen, hangt volledig af van hoe hard de muziek staat etc.
Je kan inderdaad gewoon een laadconnector aan de achterkant bevestigen.

Om het maximale vermogen uit je subwoofer te halen heb je wel meer dan 12v nodig, daarnaast zal je de accu een stuk sneller leeg trekken.

Misschien is het een idee om de subwoofer versterker te voeden via het net, dan heb je een lange accuduur met maar 1 accu en betere bassweergave als je je kratradio in een stopcontact kunt pluggen;)

Op 2 maart 2014 14:10:37 schreef tysie:
Hoelang je er mee kan doen, hangt volledig af van hoe hard de muziek staat etc.
Je kan inderdaad gewoon een laadconnector aan de achterkant bevestigen.

Ik ben niet van plan om al te tijd volle volume te draaien :P Maar ik heb hier het schema zoals ik het voor me zag:
http://www.accusafe.nl/wp-content/uploads/2012/04/kistradio-subwoofer-fullrange-speakers-schema.png

Alleen is de druppellader echt nodig? En ik wou het met een net voeding doen: http://store.accusafe.nl/onderdelen/connectoren/netvoeding-euroconnect…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

Probeer een dual coil subwoofer te vinden, ik vind het altijd zonde als de helft van de versterker niet gebruikt wordt. (En een subwooferfilter, iets zoals deze : http://www.ebay.com/itm/NE5532-Low-pass-Filter-Subwoofer-Process-Circu… , maar eerst wel nagaan of deze ook op 12 volt DC kan werken)

Dit is geen krat radio maar enkel een actieve speaker.

Vraag je nu eerst eens af. Waarvoor heb ik een krat radio nodig.
Hoeveel volume(geluid) kan en wil ik gaan gebruiken.
Hoeveel volume haal ik uit een gewone autoradio.
Hoelang wil ik op de accu kunnen spelen bij een gewenst volume

Veel mensen hebben geen enkel idee hoeveel vermogen er nu werkelijk nodig is om een redelijk volume aan geluid te bereiken.

Het grootste wat ik ooit aan een subwoofer heb beluistert in een auto was een 400W sub met een 240W versterker. Ik heb ca 10 minuten geluisterd en heb er gehoorbeschadiging aan opgelopen. 2 weken lang getuut in mijn oren en druppels bloed uit mijn oren.
Na de luistersessie voelde een paar tellen mijn hele lichaam verdoofd aan door de enorme dreunen die het te verduren kreeg. Ik had zelf last van mijn onderrug omdat de sub op de achterbank stond.

Probeer een dual coil subwoofer te vinden, ik vind het altijd zonde als de helft van de versterker niet gebruikt wordt.

Wat een onzin. Je kan je versterker gewoon in bridgemode zetten. Tenminste als je een goede versterker hebt. In bridgemode levert het ook bijna het 4 keer meer vermogen dan aan een enkel kanaal. Je hebt immers de beschikking over de dubbele spanning. Enkel kunnen veel versterkers niet het dubbele aan stroom leveren.

Het is voor de grootste bedoeling voor de vakantie. Er hoeft wat mij betreft echt geen volume uit te komen alsof je bij een feestje bent. Maar een redelijke paar boxen, accu, etc. is wel handig..
Zoals ik op het begin ook al zei: Ik ben nieuw in de deze "scene". Ik probeer nu ook een redelijk schema in elkaar te zetten wat niet bepaald goed gaat.

Mod-edit: Het is de bedoeling te beantwoorden zonder alles te quoten!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]