Ik ben van plan om in een nieuwe woning domotica te maken,
nu ben ik alleen nog aan het twijfelen of ik dit via een S7 PLC (die ik al heb) kan gaan doen OF via domotica zoiets als HomeWizard?

De voor en na delen heb ik al een beetje op een rijtje gezet,

Nadeel van de PLC:
* Leidingen en kabels plaatsen.
* Communicatie met C.V & Gas,Water,Kwh meters onmogelijk/moeilijk?
* Is een App voor de PLC net zo uit te breiden als de HomeWizard app?
* Is het mogenlijk 'Push berichten' ter krijgen via een App van de PLC?? ( (bijvoorbeeld met: IControlCenter)

Voordelen:
* Natuurlijk een leuke uitdaging
* Met kabels werkt het altijd, geen problemen met afstanden of dikke muren.
* Volledig zelf te programmeren
* Niet afhankelijk van één product of leverancier/account.

HomeWizard aanschaffen kan vanaf zo'n 240 euro, beschikt over een handige App waarin je alles kunt bijhouden, visualiseren en kunt gedeeltelijk timers en & poortjes kunt programmeren.

Voordelen:
* Plug & Play, geen kabels trekken(alleen schakelaars aanpassen)
* Temperatuur duidelijk afleesbaar op grafiek in App
* Push berichten bij Rook/Inbraak alarm

Nadelen:
* Kosten om het volledig uit te breiden met bij passende schakelaars en relais.
* Bereik van schakelaars schijnt niet altijd goed te werken, denk aan dikke muren en lange afstanden tot in tuin.
* Afhankelijk van product of leverancier/account.

Wat is jullie ervaring met HomeWizard ? En wie heeft er thuis een PLC staan en kan deze via Iphone bereiken?
Mocht het zover komen dat ik één van de 2 mogelijkheden ga toe passen, zal ik mijn ervaring hiermee ook hier terug koppelen.

Zoiezo altijd alles uitbedraden naar 1 punt met zo'n systeem

Gaat er over 5 jaar iets kapot en zijn er geen onderdelen meer? Of het systeem blijkt gewoon een ramp te zijn
Dan wil je altijd de optie houden om er alles uit te trekken/te vervangen

Nadeel van de thuistovenaar is dat het systeem op tovenarij berust, waarmee ik bedoel dat het een onbekend proprietair systeem is dat met wat pech niet uit te breiden of te onderhouden is. Dat zou voor mij een doorslaggevend nadeel zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Ik zou het zoveel mogelijk in eigen hand houden. Het is nog geen rocksolid technologie noch bedrijf dus beter blijf je flexibel.

Push berichten zijn/worden een eitje, ik denk dat je nu met bv Telegram en hun open API al heel ver komt. Zaken lekker bedraden. Geen massahack via 1 bedrijf zodat alles op tilt gaat, je kan goed nadenken over backup en terugvaloplossingen, betaalbare hardware, geen abo.

Ik zie zelf dat hele domotica niet zo zitten. Ik heb voor een paar tientjes tijd- en schemerschakelaars, paar spaarlampjes erop, ook 's nachts en als we niet thuis zijn, is lekker veilig. Kachel op een simpel programmaatje. Ik geloof niet dat je aan gemak wint of aan kosten bespaard door de tuinlampen of kachel via je GSM vanuit je werk of vakantieadres te bedienen. (al die domoticaapparatuur zuigt ook wat wattjes weg en is zeker niet gratis in aanschaf en onderhoud). En dan heb ik het nog niet eens over de WAF ;)

Een PLC is niet echt heel erg geschikt voor domotica natuurlijk. Ze zijn er ook niet echt voor bedoeld.

Er zijn meer smaken dan Homewizzard vs. plc. Waarom vastpinnen aan die 2?

Gr.

Erik

Kijk eens naar FHEM of Domoticz, kunnen op een RASP, veel grotere communie en kan veel meer. Heel veel protocollen worden niet ondersteun en je bent afhankelijk van wat Home wizzard implenteerd

open domotica projecten met een grote communie heeft als voordeel dat er meerdere "Wizards" lopen die gewoon zelf maken wat ze nodig hebben.

Daarbij vraag ik af welke gegevens er over jouw weer verkocht kunnen worden ;)

Ik ben nu al een tijdje bezig met een Raspberry PI, PiFace en Domoticz. Ik moet eerlijk zeggen dat dit een fantastisch systeem is. Domoticz is een fijn programma om mee te werken en kan zo op SD card geïnstalleerd worden.

Nu alleen nog alles bedraad, van een 1-Wire systeem tot PIR sensors en een 8 Kanaals Relay Board

Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

en je kunt je plc ook nog aan domoticz knopen

Zo, jullie zijn al aardig aan het reageren! Dat is mooi.

Zo te lezen heeft het bedraden van de installatie dus zijn voorkeur.

* PLC, aangezien ik namelijk een S7 PLC heb met, I/O Ai/Ao & een CP kaart voor het ethernet leek me deze wel geschikt voor te gebruiken.

Maar ik zal me ook eens kunnen verdiepen in de andere genoemde domotica systemen

Op 14 maart 2014 19:38:38 schreef LPoels:

Zo te lezen heeft het bedraden van de installatie dus zijn voorkeur.

In mijn test opstelling (Domoticz) heb ik NU alles bedraad maar ik ga naar de "rfxcom rfxtrx433" oplossing. Hierop kun je bijna alle draadloze apparaten "aansluiten" Bedraad hou ik ook aan.

Dit is een eerdere foto zonder een 8 channel relay board en andere dingen :-) Het gele breadboard zorgt voor de power: 3,3, 5 en GND. Het zwarte breadboard zorgt voor de connectie van het 1-Wire systeem. (DS18B20)

Het 8 Channel Relay Board wordt uiteraard extern gevoed. (niet te zien op de foto maar werkt zeer naar behoren)

Natuurlijk ga ik van deze opstelling een printplaatje maken waar alles weer netjes bij elkaar komt en gebruik kan maken van alle functies van de RPI.

Die PiFace is een mooi ding: 8 Inputs en Outputs via 1 SDI aansluiting. In Domoticz zeer goed te regelen.

Voor mij is dit geheel nieuwe techniek, ben er nu meer dan een week mee bezig en stel veel vragen in het bijbehorende form, juist omdat ik dingen wil begrijpen.

Aan Domoticz wordt hard gewerkt. Ik draai de optie met "download beta updates" Elke twee dagen komt er wel weer een nieuwe update met een grote waslijst aan updates van o.a apparatuur, verbeteringen in het programma tot wensen van gebruikers.

http://i1325.photobucket.com/albums/u637/ritmeester1/2014-03-09180804_zps0b5cd2ba.jpg

Domotica is perfect mogelijk met een PLC, k zou niet weten waarom de huidige serie PLCs domotica niet zouden aan kunnen,>>knip<<

mod edit: spam verwijderd.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (25%)]

Met een PLC vereist: alles naar 1 punt brengen OF remote I/O

ik zou zelf zeker voor de laatste optie gaan als ik al een PLC zou kiezen.

maar als ik voor domotica zou gaan, zou ik gewoon vooe EIB/KNX kiezen, maar dat kost een vermogen...

Op 8 april 2014 21:47:09 schreef Itechnics:
Domotica is perfect mogelijk met een PLC...

Ze zijn er niet voor bedoeld en ongeschikt. Het blijft een beetje prutsen.

Wij van WC-eend adviseren........ WC-eend