Hallo,
ik zoek een manier om de snelheid van een fiets (wiel) te meten.
Ik dacht aan een spoel met magneet, om deze aan een computer digitaal aan te sluiten, en vervolgens de snelheid en afgelegde weg op een display weer te geven.
Ik weet dat een fietscomputer dit allemaal vrij goedkoop kan doen, maar de bedoeling is dat ik 2 of 3 fietsen tegelijk meet en naast elkaar op een display kan laten zien.
Het is voor een spinningklas in de sportschool.
Iemand een idee?
Groeten,
Jaap
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Gewoon datzelfde principe zelf in een microcontrollertje implementeren. Of moet ik eerst vragen: hoe bedreven ben je met elektronica en programmeren van uC's?
Andere optie is 3 fietscomputers naast elkaar op een plaat hout plakken.
Hallo,
snelle reactie!
Ik zelf dacht aan een Raspberry Pi, gebruik makende van de digitale ingangen. Als het anders of goedkoper kan ook goed.
Heb wel kennis van electronica, maar geen ervaring genoeg om zelf iets te bedenken.
Het programmeren wil ik graag zelf leren, maar moet eerst een puls in de Pi binnen krijgen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je zoekt op "DIY bicycle computer" is er veel te vinden. Voorbeeld: http://www.piclist.com/techref/piclist/biketut/index.htm
Die is voor 1 fiets, maar dat is natuurlijk heel simpel uit te breiden...
Raspberry Pi zou kunnen, maar wel erg overkill voor zoiets simpels.
Anoniem
Ok,
ik zal eerst eens door die lijst van DIY bicycle computers gaan, kijken of er iets bruikbaars tussen zit.
Bedankt!
Magneet plus reedcontact of Hall-sensor, meer heb je niet nodig qua input, wat je ook gebruikt voor de verwerking.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het meten is betrekkelijk eenvoudig; door het aantal pulsjes in een bepaalde tijd te tellen, of de tijd tussen twee pulsjes te meten, kun je de snelheid bepalen. De afstand kun je eenvoudig meten door simpelweg het aantal pulsjes te tellen, dat is nauwkeuriger dan de snelheid integreren.
De grote vraag is waar je met die informatie heen wilt; dit kan met een microcontroller, Raspi, of als het moet zelfs via een ouderwetse parallelle poort, of je zou een USB keyboard of muis kunnen opofferen. Tal van mogelijkheden, sommige zijn uitermate beun-de-haas, en een microcontroller is waarschijnlijk de meest nette oplossing, waarmee je de data via USB weer naar een PC kunt sturen, als dat nodig is.
Hoe wil je die informatie gebruiken? Live weergeven op een scherm of beamer? Wil je de informatie ook opslaan, eventueel koppelen aan de persoon die aan het fietsen was, of zoiets dergelijks?
Wil je een quick-and-dirty oplossing voor weinig of niets, of heb je een redelijk budget, en wil je iets maken dat over 20 jaar nog werkt als het moet?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, ik kan me voorstellen dat je dat niet kent. Het idee is dat mensen met de auto naar de sportschool rijden, daar zich helemaal gaan uitsloven op een fiets zonder ooit een meter vooruit te komen, waarbij die energie over het algemeen niet nuttig gebruikt wordt, en vervolgens weer met de auto naar huis gaan.
In plaats van alleen een snelheid lijkt het me wel interessant om het geleverde vermogen te meten. Afhankelijk van de constructie van de fiets is dat wellicht vrij eenvoudig of best moeilijk meetbaar te maken.
[OT]Ha Ha, da doet me denken aan mijn hernia herstel; gaat u maar 10 min lopen op de loop band???? nee, bedankt! Ik doe er een 1/2 uur lopen over om er te komen, en ook weer terug , wat moeten die 10 min nog toe voegen? dan loop ik liever buiten een extra blokje om 
Als je toch vermogen gaat meten is het mischien juist leuk om er wat mee te doen.
het schijnt dat je al makkelijk ~100W doet, een sportschool met 20 van die dingen op een rij ??
Energie leverende sportschool?
Je kan er in ieder geval wat van die USB zooi me opladen 
Heb nog een NXP bord liggen, die kan het wel aan.
Vraag is, hoe krijg ik het dan leesbaar.
Daarom dacht ik een Raspi te nemen, die hebben standaard een display/TV aansluiting.
Tja dat is aan jouw, waarop wil je het weergeven ? verbinding hoeft niet met een draad, veel schermen hebben ook bleutooth