hallo

ik heb een sirene, en die is vanaf de 100db die die moet maken naar bijna niks gegaan nu moet ik goed luisteren en dan hoor ik hem nog.
op de print zitten niet heel veel componenten maar welke zou het probleem geven. ik dacht zelf aan het component dat op een condensator lijkt met 3 pootjes want als ik daar me vinger op de pootjes leg gaat ie al iets harder. weet alleen niet wat het precies is.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t34.0-12/1624728_653705264667248_176670451_n.jpg?oh=b14426efcbc6dafa6ff1ddd0b0bbda1c&oe=53378E79&__gda__=1396171380_1bedad786376153809ab8fdb5cbb20c0

Coaster102,

Kun je ook een foto maken van de onderkant van de print?
Omdat het probleem kennelijk aanraak gevoelig is, vermoed ik een rotte soldeerpunt.

De component die op een condensator lijk, is een spoel (met waarschijnlijk een aftakking)

Weet je ook het merk en typenummer van de sirene?

Groetsels van Impatt

Op zich zijn die twee torren ook wel verdacht.

rotte soldeerpunten zijn het niet ziet er allemaal prima uit. maar als het een spoel is dan moet ik tussen alle drie de pootjes een weer stand meten en dat is maar tussen 2 pootjes zo. de twee transistors zijn prima die heb ik getest. dus ik ga kijken of de spoel ergens kan krijgen.

het is trouwens een abus SG1682

rotte soldeerpunten zijn het niet ziet er allemaal prima uit.

Het gaat er niet om of ze er prima uitzien; het gaat erom of ze in orde zijn. Heb je met een microscoop gekeken?

maar als het een spoel is dan moet ik tussen alle drie de pootjes een weerstand meten

Dat zouden we je kunnen zeggen als je de door @Impatt gevraagde foto van de onderkant van de print gepost had.

Op 30 maart 2014 17:56:34 schreef coaster102:
de twee transistors zijn prima die heb ik getest.

het is trouwens een abus SG1682

Hoe heb je die getest ?

Op 30 maart 2014 17:56:34 schreef coaster102:
maar als het een spoel is dan moet ik tussen alle drie de pootjes een weer stand meten en dat is maar tussen 2 pootjes zo.

Jup, zelfde probleem als met van die goedkope raam-en-deur allarmpjes. (En daar zou je zo'n spoel dus ook vandaan kunnen halen).

Met een beetje geluk kun je de huidige spoel herstellen door de pootjes te hersolderen. ('t draad zit ook gesoldeerd, aan de andere kant van het pootje, maar als je 'm open gaat peuteren om erbij te kunnen sloop je 'm waarschijnlijk permanent. Als je een pootje verhit in de hoop dat het smelt, zou je geluk kunnen hebben.)