rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 4 juli 2026 14:35:18 schreef Roland11:
Ik meld me terug volgende week met het resultaat qua eventuele douanekosten!
Mouser verstuurt met fedex. Die stuurt soms gewoon "later" een factuur. Bij mij een keer naar het oude adres. Daar kom je dan achter op het moment dat ze een incassobureau inschakelen die gewoon een telefoontje er aan waagt... (ik heb fedex (niet het incasso bureau) betaald direct zodra ze mij verwittigd hadden dat er betaald moest worden. En ik heb FedEx verteld dat zij het incasso bureau opdracht hebben gegeven,en "service" hebben ontvangen dus dat zij die 40 euro incassokosten mochten dokken.)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik kreeg die 2 keer dat ik moest betalen, gewoon een e-mail met daarin een betaal-link. Dat was echt zo gepiept. Misschien dat dat wel verschilt tussen zakelijk en particulier, in beide gevallen was ik (particulier) de ontvanger. In 1 geval was de verzender een particulier en in het andere geval een bedrijf, dus daar kan het verschil niet in gezeten hebben.
Ook ik moet binnenkort nog wat bestellen wat ik vergeten ben (en ook waar ik me vergist heb (10 uF 25 Volt besteld in plaats van 100 uF 25 Volt)
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 4 juli 2026 14:35:18 schreef Roland11:
Ik heb zojuist een bestelling gedaan bij Mouser USA, 12 verschillende items.
Ik meld me terug volgende week met het resultaat qua eventuele douanekosten!
Het pakketje is vanmiddag bezorgd, ik hoefde aan de deur in ieder geval niets te betalen.
Even afwachten of er in de komende twee weken nog een factuur komt - we gaan het zien!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 5 juli 2026 20:55:28 schreef weardguy:
Ik kreeg die 2 keer dat ik moest betalen, gewoon een e-mail met daarin een betaal-link.
Dat je BTW moet betalen, dat is gewoon zo. Dat is redelijk.
Maar als jij een artikel voor 5euro hier in de winkel ziet liggen en even later voor 1.25 euro bij aliexpress incl verzenden, dan denk je: daar zit iemand dus 900% winst te maken. Verzenden bij aliexpress kost ongeveer 0.75 voor de verkopende chinees: Die is dus bereid voor 0.50 dat ding voor jou in te kopen, op de post te doen en kan dan nog winst maken!
Als jij dan dat ding voor 1.25 uit china laat komen en postnl laat jou dan 26 cent btw laten betalen... Prima! Of zoals het nu een paar jaar gaat: Alexpress int de 26 cent BTW en betaalt die aan de overheid. Prachtig!
Maar als postnl nu komt met je mag 26 cent BTW betalen, plus 3 euro import belasting, plus 10 euro inklaringskosten... Dan kan het best "in een vloek en een zucht" geregeld zijn, maar eerlijk en "binnen proporties" is het niet.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat was een doos met maar 1 artikel van 1500 dollar, dus ik kan verzekeren dat dat niet alleen BTW was 
Eens met de rest. Ik vraag me overigens af: ik heb vaker boven de 150 euro besteld bij Mouser, maar nooit extra kosten hoeven te betalen in het verleden. Heb ik dan altijd mazzel gehad?
benleentje
Golden Member
Voor zover ik weet rekent mouser gewoon al alle kosten door, dus dat extra betalen heb je al direct gedaan.
rob040
Golden Member
Op donderdag 9 juli 2026 19:56:26 schreef GeertJan:
Heeft iemand inmiddels ervaring met JLCPCB en de nieuwe spelregels?
Ik heb vorige week 5 kleine PCB's besteld en -zoals altijd- laten versturen door de goedkoopste optie. Dit stond er:
Ze zijn onderweg, maar dat gaat wat langzamer dan ik gewend ben.
Het is afwachten of die heffing ook gezien wordt in de documenten en op de juiste plek komt.
Krijg ik een naheffing, dan is de kans groot dat ik ze laat verschrotten.
rew
Op zaterdag 11 juli 2026 20:55:06 schreef weardguy:
Ik vraag me overigens af: ik heb vaker boven de 150 euro besteld bij Mouser, maar nooit extra kosten hoeven te betalen in het verleden. Heb ik dan altijd mazzel gehad?
Mouser frankrijk importeert "op papier" de boel. Vervolgens levert op papier die mouser-frankrijk de boel aan jou. In de praktijk, gaat het in 1x van magazijn in de VS naar jou toe. Maar op papier via een omweg.
Het ziet er naar uit dat je een korting kreeg voor het verzenden en dat ze customs duty ook bij 'verzenden' steken.
Volgens mij moet die import taks altijd betaald worden. Misschien nemen ze die betaling op zich dan, maar dat klinkt toch vreemd.
Het bedrag van 3,47$ komt overeen met 3€ na conversie.
Die 0.74$ komt ook overeen met de BTW te betalen op 3.5$.
rob040
Golden Member
Op zondag 12 juli 2026 17:50:03 schreef Swake:
Het ziet er naar uit dat je een korting kreeg voor het verzenden en dat ze customs duty ook bij 'verzenden' steken.
Volgens mij moet die import taks altijd betaald worden. Misschien nemen ze die betaling op zich dan, maar dat klinkt toch vreemd.Het bedrag van 3,47$ komt overeen met 3€ na conversie.
Die 0.74$ komt ook overeen met de BTW te betalen op 3.5$.
JLCPCB geeft max. 3x per maand korting op het verzenden met de goedkoopste methode. Je betaalt dan $ 1,50. Voor 1 juli zag je ruim 7 dollar staan, nu zit die heffing er inderdaad bij.
Je ziet nergens of en wat er nou afgedragen wordt en aan wie. Dat de BTW som niet klopt heb ik gezien, het is toch al schimmig hoe dit gaat. Ik had verwacht het allemaal op de factuur te zien, dat is niet het geval.
Ali heeft de checkout wat aangepast.
Ze berekenen nu 3€ + btw per lijn op het moment van de checkout.
- 2 stuks van één product kopen is één keer 3€+ btw.
- 2 verschillende versies van hetzelfde product in dezelfde aanbieding kopen blijft ook één keer 3€+btw.
- 2 gelijkaardige producten kopen in 2 verschillende aanbieding dan rekenen ze wel nog 2 keer de export taks aan (ik probeerde met 5mm LEDs).
Veel beter, echter nog niet helemaal juist.
Er staat nu ook bij: All items are duty-paid. No extra customs fees required.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kennelijk teveel werk voor ze om een HS code aan elk artikel te hangen... Nou is dat ook geen definitieve oplossing want er zijn voor één artikel vaak meerdere geldige codes te vinden, maar dat is enigszins te optimaliseren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In mijn onschuld bestel ik wat onderdelen in de US. Eerste niet leuke verrassing was 51 euro verzendkosten (op een order van 130 euro) Tweede niet leuke verassing, het is al meer dan een week onderweg. En net krijg ik mail van kpn, u pakketje is in NL nu alleen nog even de Europese struikrovers en Haagse graaiers betalen: 87 euro....Dus de totale kosten zijn hoger dan de goederen. Ik dacht dat dat gezeik alleen om oneerlijke-concurentie-zooi uit China ging maar blijkbaar willen ze de hele internationale handel plat leggen. Dus ik moet nu boeten voor al die koopverslaafde Ali-slaven 
Als we nu zelf dingen produceerde had ik het hier gekocht maar alleen in de US hebben ze dit (onderdelen voor 100 jaar oude amerikaanse vulpennen). Als ik dat geweten had dan had ik ipv 7 verschillende maten a 4 dollar per stuk beter 1x het gemixte assortiment van 50 dollar kunnen kopen. Veel meer dan wat ik nodig heb maar wel goedkoper.
Roland11
Golden Member
Op maandag 13 juli 2026 13:32:13 schreef fred101:
In mijn onschuld bestel ik wat onderdelen in de US.
Vandaag nog weer 2 pakketjes van Mouser ontvangen (waren 'nabestellingen'), hoefde niets af te rekenen aan de deur. Vooralsnog lijkt het "Incoterms: DDP (Duty and customs fees paid by Mouser)" wat Mouser bij het afrekenen laat zien nog net zo te werken als voor 1 juli... 
rob040
Golden Member
@fred101: Ja, dat het niet alleen over Chinese troep ging was in de diverse onderwerpen hier op CO al wel duidelijk gemaakt.
Maar je strooit met aanzienlijke bedragen, is dat allemaal niet gespecificeerd? Betaal je nu niet een aantal zaken dubbel?
@Roland11: Het blijft een wazig gebeuren, want als Mouser betaalde gaat het van de winst af.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@Fred, pakketje uit Canada, incl. vezenden 280CAD, +/- 173€
DHL: Rekening van ruim 100€ na afleveren zonder verdere specificatie. Meerdere keren gemaild, maar nog geen specificatie ontvangen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Is mij ook eens overkomen.
Oplossing in mijn geval, daar aan de andere kant vd grote haringvijver vallen ze maar lekker dood, ik bestel daar niks.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoe wordt ik genaaid door postnl
Waarde goederen door mij betaald: 141,30 ex btw: (btw 21% 17,50, 9%: 5,21 samen 22,71)
Waarde goederen volgens postnl: 213,99 btw 37,43 ( = 14,72 te veel)
Vracht kosten echt: 51,95
Vracht kosten volgens postnl: 37,07
Kosten postnl : 10,=
Invoerrechten 39,= (13 regels)
Is er een mogelijkheid dat aan te vechten?
rob040
Golden Member
Op maandag 13 juli 2026 19:09:03 schreef fred101:
Je kunt alles aanvechten, bijvoorbeeld via een rechter. In de praktijk gaat dat ondoenlijk worden, teveel tijd, geld en vooral ergenis.
Aanvechten bij PostNL? Haha, nee. Die staan op geen enkele manier open voor discussie. Er is zelfs geen mogelijkheid voor.
Je hebt twee opties: 1. Betalen en 2. Niet betalen en het spul gaat terug of gaat de kliko in.
Je wordt dubbel genaaid (dat zit beter), je betaald extra BTW terwijl dat niet mag en ze rekenen per orderregel en niet per productgroep.
Het is een grote criminele organisatie en niemand doet er iets aan. 
rew
Op maandag 13 juli 2026 19:09:03 schreef fred101:
Als je als "bedrijf" gaat klagen, dan roepen ze: De btw vraag je toch terug, dus niet zeuren. (ik vind het onredelijk dat ze geld rekenen voor een service die ze slecht tot helemaal fout hebben gedaan dus ik wilde bezwaar maken tegen die 10 euro kosten... )
rob040
Golden Member
Op zondag 12 juli 2026 15:44:06 schreef rob040:
[...]
Ik heb vorige week 5 kleine PCB's besteld en -zoals altijd- laten versturen door de goedkoopste optie. Dit stond er:Ze zijn onderweg, maar dat gaat wat langzamer dan ik gewend ben.
Het is afwachten of die heffing ook gezien wordt in de documenten en op de juiste plek komt.
Krijg ik een naheffing, dan is de kans groot dat ik ze laat verschrotten.
Vandaag het bekende blauwe doosje met printjes ontvangen zonder extra kosten.
Wel 5 dagen langer onderweg geweest dan voorheen, in HongKong en hier in Nederland extra dagen bij de douaneafhandeling.
Laatste kilometer levering door GoFo.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
GoFo belt nog aan, PDN legt het in de plantenbak in de centrale hal bij een appartementen complex...
fred101
Golden Member
Mijn order van Mouser was in 2 dagen binnen. Geen extra rekening voor btw en geen invoer-boete a 3,=/regel De factuur is ook normaal.