Als ik een simpel HPF met een LM13700 probeer te maken lukt dat prima. Vervolgens probeer ik er een resonantie potmeter aan toe te voegen (uitgang HPF terugkoppelen naar ingang HPF). Zie LTSpice screenshot: wat ik krijg is een voltage drop over de doorlaatband. Ik heb allerlei enigszins logische dingen zitten tweaken, maar kom niet verder. Of ik heb geen resonantie, of ik heb resonantie & voltage drop.
Wie heeft de oplossing of aanwijzing richting de oplossing? 
(Bij de LPF heb ik het wel voor elkaar gekregen, maar daar wordt de uitgang teruggekoppeld via C4. De ingang van het eerste filter loopt via de -ingang van de eerste LM13700, van het tweede filter via +ingang)
De schakeling rond R14,7,17 ziet er raar uit. Met R7,17 overbrug je de emitterweerstand R10 van de buffer meer of minder; als het goed is verandert de spanning daardoor maar weinig.
Het is net alsof je de 'potmeter' verkeerdom aansluit, al zou je in het andere geval nog wel een serieweerstand naar het knooppunt R8,6 nodig hebben.
Iets anders: klopt de fase van je terugkoppeling wel? Twee filters achter elkaar hebben in de stopband 180 graden, in de doorlaatband 0 graden fasedraaiing. Op de kantelfrequentie is dat 90 graden.
In de doorlaatband heb je nu, met U2 meegerekend, dus tegenkoppeling.
En op de kantelfrequentie heb je noch mee, noch tegenkoppeling.
Heb niet heel goed naar fase gekeken, wel terugkoppeling met inverterende/niet-inverterende opampschakeling geprobeerd. En ook andere dingen zoals test met spanningsvolger tussen R10,4. Maar leverde ook geen succes op.
Morgen ga ik er maar weer eens verder mee aan de slag.
Pff.. Ineens is het heel simpel. LPF pakken en anders in- en terugkoppelen. http://www.timstinchcombe.co.uk/synth/MS20_study.pdf
Werkt perfect nu!