Heeft er iemand al eens embedded SIM's gebruikt? Zijn deze al (in Nederland of buitenland) verkrijgbaar?

De spec is recentelijk gepubliceerd en ik weet dat er al apparaten bestaan die er eentje in hebben zitten. Maar ik kan verder (nog) niets vinden over verkrijgbaarheid, ondersteuning van operators om ze te programmeren etc. Het lijkt nog een beetje toekomst muziek.

Ik wil ze graag gebruiken voor een zeer kleine en vooral lichte tracker. Ik heb nu een SIM chip losgemaakt van de plastic kaart en deze afgeveild. Voor een proto-type is het haalbaar deze te solderen op een flexprint. Maar als uiteindelijke oplossing is dat natuurlijk niet zon fijne oplossing. Een nano-SIM slot is ongeveer net zo groot als de GSM-module (Sierra Wireless WS6318), wat een beetje zonde van de ruimte (en gewicht) is.

Ik ben dus erg benieuwd of er al iemand mee gewerkt heeft of er iets van weet..

Operators bestellen sims in grote aantallen en deze worden dan in grote aantallen geleverd aan de eindgebruikers. Voor in auto's, slimme meters etc.

Ik denk niet dat ze voor de hobby markt verkrijgbaar zullen zijn. Hoogstens vind je misschien een (sloop) kant en klare module voor zulke toepassingen.

Maar of de sim dan nog werkt...

Maar waarom zou je embedded sim moeten willen?
Apparaat stuk, nieuw nummer...
Was vroeger met nmt ook al zo'n probleem?

In principe hoeft dat niet. je kan een telefoonnummer weer toekennen aan een andere sim (MSISDN-IMSI koppeling). Praktijk is denk ik anders voor embedded, al kan een operator dat wel. Handig als je sim kapot gaat bij een gewone sim.

Moderne simkaarten kan je overigens over-the-air voorzien van zo'n beetje alle data/configuratie. Dus een DE kaartje om toveren in een NL kaartje. Handig als je auto's verkoopt in meerdere landen met embedded sims. Dat gaat je als hobbyist/amateur echter niet lukken kan ik je verzekeren.

NMT is voor mijn tijd ;)

Ik heb gisteren mijn nummer op een nieuwe sim overgezet. :-)
(M'n nieuwe telefoon wil een micro-sim, en de oude sim was kapot, ik kreeg steeds "cannot access contacts on sim").

Ter verduidelijking: het gaat hier niet om een hobby-project maar om: http://www.uva-bits.nl/
Er zal een 'middelmatig' aantal nodig zijn. Maar het gaat dus niet om 1 stuk.

Los van de grote (SON-8) is een ander voordeel van de e-SIM juist dat de 'SIM-image' over-the-air te vervangen is; Als er dus in de toekomst naar een andere provider geswitched wordt, kun je bestaande SIM's dus (in theorie) opnieuw op afstand programmeren zonder ze terug te hoeven halen. Of providers dit toe gaan laten is een ander verhaal maar het is prettig om rekening mee te houden.

Als dit bij een gewone SIM ook kan, is dat mooi meegenomen. Maar de grootte en gewicht van een houder zijn nog steeds een probleem. Daarnaast is de mechanische kwetsbaarheid ongewenst. Het demonteren van de SIM-chip en solderen is ook op grotere schaal niet haalbaar. Tevens lijkt het me erg kwetsbaar; de SIM wordt tijdens solderen behoorlijk heet en zacht.

Ik denk dat er aardig wat voorwaarden verbonden zijn aan het uitgeven van eSIMs, en dat de lidmaatschapskosten fors zijn, zoals lidmaatschap van de GSMA of een contract met een provider die aan dit programma meedoet (in Nederland alleen Vodafone, denk ik), e.d.

Daar noem je inderdaad wat, de GSM telco's zullen inderdaad niet heel happig zijn op het uitgeven van de 'image' aangezien daar juist de informatie in staat die ze proberen achter het (SIM)slot te houden.
En dus is een lidmaatschap inderdaad denkbaar, wat waarschijnlijk erg duur is.

Ik kan er in iedergeval eens een telefoontje naar Vodafone aan wagen. Mogelijk hebben zij al partijen als partner die deze e-SIM's al gebruiken.

Bedankt zover. Mocht ik er verder mee komen zal ik het hier nog even laten weten.

Maar de data in die image is op zich niet veiligheidskritisch vanuit het standpunt van de provider.

Je kunt ermee een mobieltje aanmelden op uw 'account', maar niet meer dan dat.

Fraude is goed controleerbaar en wordt zwaar beboet, dus het veiligheidsaspect is niet het voornaamste, maar het recht om embedded SIMs te mogen gebruiken is door die controleerbaarheid waarschijnlijk wel kostbaar.

Het meest haalbare plan is toch om te proberen de SIM te solderen achter gaatjes in de flex. Dan kunnen we na een honderd-tal eens kijken hoeveel uitval dat geeft tijdens assemblage en het probleem dan nog eens analyseren.

Wat zouden jullie doen als je dat simslot perse niet wil? Ook solderen?

Het hele device is ingegoten in epoxy. Dus nog los van de grootte en het gewicht is een slecht contact in het SIM-slot dus ook meteen funest voor het device. Terughalen wanneer defect is ook onhaalbaar. Devices komen nooit meer terug voor 'service'. (Ze zijn nog wel te vinden, positie's komen niet primair binnen via GSM, dat is slechts fallback.)

Mijn keus zou zijn een SON-8 (QFN-8) package te gebruiken.

Gelukkig heb ik bij mijn projekten altijd plaats zat (eurokaart):

http://fuzzcraft.com/pics/Dinaf%20WM-5.jpg

Hehe,

ik zou dit maar via provider regelen!
als dit niet goed gaat is het frauduleus!!

ik meen dat ze allemaal geregistreerd staan met iSiM