intro
Om maar met de deur in huis te vallen, ik heb een aantal jaar geleden een RC Helikopter gekocht. Nu was ik de heli zat en heb ik een poging gewaagd het elektrische circuit ervan over te nemen en dit op een bootje te plaatsen.

werking
De Heli had 2 sets wieken, ieder aangedreven door een ander motortje. Door het ene motortje harder te laten draaien dan het andere kon de heli om zijn verticale as draaien.

Dit heb ik op dezelfde manier in de boot gebruikt, 1 schroef per motor. Moet je naar links, dan laat je de rechter schroef harder draaien en vice versa.

probleem
Nu liep ik tegen het probleem aan dat zodra je ineens vol gas geeft de motoren worden uitgeschakeld. Om ze weer aan de praat te krijgen moet je de gashendel op de ab eerst weer naar de nul-positie bewegen en van daar weer verder.

Ik heb het idee dat het geheel op een of andere manier beveiligd is.

remarks
- Zonder belasting op de motoren heb je geen last van dit verschijnsel.
- Uitgangen naar motoren geven PWM signaal
- Wanneer ik 2 transistoren gebruik in plaats van de motoren om 2 zwaardere motoren aan te drijven vind het probleem ook plaats, maar dan al zonder belasting.
- Alles wat er op de printplaat staat is XW 3DR5 en 27 HZ
- Stroom komt niet boven de 100 mA uit per motor

oplossing
iemand?

...- Stroom komt niet boven de 100 mA uit per motor

Stroom is bij aanlopen waarschijnlijk veel en veel groter. Water is niet erg meegevend. Je hebt een driver met current limit nodig.
Iets als de Toshiba TB6559: http://www.farnell.com/datasheets/391867.pdf
Je kunt ook (iets meer quick and dirty) de basisweerstanden van de transistoren hoger maken. (zodat ze bij te hoog stroomgebruik uit geleiding gaan)

je hebt van een helikopter besturing een boot besturing gemaakt. dus de motoren moeten nu door water roeren ipv door lucht. daardoor zal de motorstroom begrenzing wel inkomen want dit trekt meer stroom. als je de weerstand die de motorstroom meet eruit zou mikken dan kan de regeling geheel uitfikken. je zult een sterkere motorcontroller nodig hebben.

Check, kan ik naast die basisweerstanden nog iets aan het uiteinde van de printplaat veranderen/toevoegen (motoruitgangen) dat dit probleem op zou lossen?

Ik vermoed dat je de batterij over de zeik helpt: De spanning van de accu zakt zo ver in dat de ontvanger "crasht" en moet rebooten. Dan heeft ie een veiligheid dat ie niet start voordat de gashendel in de nulstand is geweest.....

Extra accu parallel zetten? Meet met een multimeter de accuspanning terwijl je plotseling gas geeft? (het probleem zal zich natuurlijk maar zeer kort voordoen: zodra het te veel wordt, reboot de ontvanger, en stuurt de motoren niet meer aan).

Een dirty, maar simpele en effectieve oplossing is een weerstand in serie met de motoren.
De waarde even proefondervindelijk bepalen, begin met 10ohm of zo..

Grtz,
Max

Als hij er mee stopt ga je toch gewoon roeien. >:)

Daar is dat setje niet voor ontworpen natuurlijk, dat kan je niet zomaar overzetten. Je kan wel een paar zwaardere accu's nemen, maar dan ga je de regelaar weer meer belasten. Ik denk dat het niet lang gaat leven.