Volgens mij is de potmeter van mijn Yamaha A-1000 defect. Op lage volumes is linkerkanaal heel zwak (vergeleken met rechts).
Potmeter eruit gesoldeerd en opengemaakt en 1 veger was was krom (ook heel misschien door het uit elkaar halen, dat ging eventjes niet soepel). Professorisch teruggebogen, zeker niet 'perfect zoals het was'.
Met De-oxit schoongemaakt etc. en teruggeplaatst. Leek een tijdje (paar dagen) goed te gaan, maar nu lijkt de oude klacht weer terug.

Kunnen jullie mij helpen met het type potmeter, er staat 50K X2 op.
Ik heb wat foto's maar zie niet zo gauw hoe in te voegen (krijg nu bezoek).

Als je het volume even helemaal op max zet en direct weer terug is het geluid dan weer normaal?

oa philips had versterkers in de 90's met potmeters van alps waar de 2 koolbanen van de potmeter verschillend van waarde bleken te zijn. meet je dan de loper naar de poot die aan massa hangt dan zit er duidelijk verschil tussen de 2 kanalen. dat hoor je op laag volume zeker wel.

waar pa3gws op doelt is denk ik een evt gaar speakerrelais. dat heeft meestal als herkenning dat 1 kanaal af en toe uitvalt. als je dan het volume even open draait komt het kanaal weer tijdelijk terug.

Als ik de mono schakelaar op mono zet dan zijn beide kanalen gelijk!
Als ik de schakelaar indruk dan wordt links wat harder en rechts wat zachter en is dus het geluid even sterk L+R.

Maar:
Als ik het volume op de iPod terugregel en volume op de Yamaha op ongeveer kwart, dan is het geluid ook gelijk! Indrukken stereo/mono heeft dan ook geen effect (behalve het 'mono' worden van het geluid, wat je altijd wel hoort).

Helpt dit in diagnose stellen?

Het lijkt erop dat er een rot speaker relais in zit.
Zet de iPod en de versterker eens op een laag volume.
En als de klacht zich voordoet even het volume van de versterker open zetten.
Speelt hij dan weer gewoon dan is er een speaker relais stuk.
En als er twee inzitten gelijk beide vervangen.

Dat lijkt niet te werken, verschil blijft dan.
Maar eerlijk gezegd lijkt ook op hogere volume een verschil bestaan, wel echt veel minder (en misschien verbeeld ik het me ook!).
Maar ik zal eens kijken of ik de kapjes van de relais eraf krijg en dan even schoonmaken. Zal wel pas over enkele dagen zijn :-(.

Luister eens goed met een hoofdtelefoon.
Die zit VOOR de speaker relais.
Zit er dan geen of nagenoeg geen verschil dan zijn het de relais.
hier is de link naar de service manual.
http://elektrotanya.com/yamaha_a-1000_sm.pdf/download.html

Lees de bevindingen van de TS nog eens goed door, @pa3gws, want ik haal daar toch uit dat het juist niet aan het speakerrelais ligt.

In de MONO-mode is er geen sterkteverschil tussen links en rechts, en wanneer de volumepotmeter (fysiek) verder opengedraaid wordt ook niet. Ik kom dan toch ook op een slechte gelijkloop van de potmeter uit.

probeer anders de proef op de som te nemen. Uitgaande van je verhaal lijkt de pot niet zo goed, maar ergens is het raar aangezien je dit nu pas opmerkt. Het kan ook iets totaal anders zijn, zoals een versleten elco.
even een ander 50K stereo potje (ik veronderstel dat het niet gaat om een lineair type, maar om logaritmisch) aansluiten.

Je zal het even moeten testen. als je die 50K pot niet in huis hebt, zal er ongetwijfeld iemand in de buurt zijn die dit heeft...het is een heel courant iets.

Sorry mensen, hij staat nu op zolder en ik ben er niet meer mee bezig geweest, vandaar de late reactie.
Met koptelefoon precies zelfde als over de speakers. Als ik de volumeknop beweeg dan komt het linkerkanaal soms even terug.
Wil hem toch graag gaan repareren, geluid is toch wel bijzonder prettig. Kan die (even?) naar beneden om te spelen tegen Sansui AU D11.
Ik ben er nu achter dat het de potmeter is en hoop dat jullie kunnen adviseren welke ik moet aanschaffen (en liefst waar dat het beste kan). Er staat 50K X2 op. Ik heb foto's maar hoor graag of ik die moet posten.

die waarde komt in verschillende bouw vormen voor, een foto is dan wel evident om de goede bouwvorm te vinden.Een logo kan dan ook herkend worden; je kan dan zoeken op een merk.

Ik heb zelf een A-700 gehad met hetzelfde verschijnsel. Probleem was het luidsprekerrelais. Behuizing van het relais kon ik er vrij gemakkelijk afhalen terwijl hij op de print zat. Contacten schoongemaakt en alles was weer in orde.
Potmeter is een standaard 50K log stereo type.

[Bericht gewijzigd door fzwart op (19%)]

Denk dat ook, want de slechte gelijkloop is niet een tijdje weg en komt dan weer terug...

• Met de koptelefoon precies hetzelfde kanaal wat zachter is.
  • Als ik wiebel aan de volumeknop dan komt het geluid terug.
  • Als ik niet aan de volumeknop kom blijft het geluid zo'n 3 uur aan 1 stuk stabiel.

En dan is het speakerrelais?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/yamaha_klein1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/yamaha_klein2.jpg

Ik hoop dat jullie me even op weg kunnen helpen welk type potmeter ik moet aanschaffen.
    Hebben jullie genoeg info zo?

Potmeter is 50K logaritmisch stereo. Elke electronicazaak verkoopt die want ze zijn heel erg standaard. Waarschijnlijk word het dan 47K wat prima werkt.
Uitsolderen en meenemen naar de winkel is nog het makkelijkste.

Update: ik zit me net te bedenken dat het ook een rotte soldering van de potmeter op de print kan zijn. Die zou je eerst nog opnieuw kunnen doorsolderen.

Op 26 mei 2014 20:28:00 schreef Martijn_Amsterdam:

• Als ik wiebel aan de volumeknop dan komt het geluid terug.

Nu is er eigenlijk geen twijfel meer mogelijk.

Instructies van fzwart volgen. Je zou hem ook nog kunnen proberen schoon te maken (en opnieuw te smeren), maar als je daar de spullen ook niet voor in huis hebt is een nieuw potmetertje van een paar euro gewoon de weg om te bewandelen.

Hehe! Eindelijk toegekomen aan het plaatsen van de potmeter (lag al maanden stof te happen ;-).

Geluid op beide kanalen en wat een enorm verschil in kwaliteit. Viel van mijn stoel van het geluid van deze versterker!! Anders dan de Sansui D11 beneden, meer evenwichtig/ rust lijkt het. Echt genieten!

Overigens mega el-cheapo potmeter, electroboer hier in Den Haag had niks anders (wel made in UK...). Nadeel is dat het draaien zo wiebelig gaat.
Hebben jullie nog een tip voor een stevige potmeter (tot plm. 50 euris)?