Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Gebruik de zoekfunctie even.
Deze(soort gelijke vraag) is de afgelopen weken al een paar x langs gekomen.
Ja ik had al een beetje research gedaan maar bij sommige topics is er niet echt een antwoord uit de bus gekomen. En bij andere was het dan weer net iets anders.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/79574/1/kar+zweden
Ik had in deze topic al wat zaken gevonden maar het werd wat verwarrend na een tijd. De één bleef er bij dat er maar ongeveer 3.7W nodig was om een kar van 80 kilo vooruit te krijgen en de andere schatte dan weer 100W.
Dus ik ben er nog steeds niet helemaal uit.
Bovendien heb ik ook enkel acceleratie vermogen nodig en geen extra vermogen voor een helling of dergelijke want die zijn er niet.
Tja, dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe soepeltjes het allemaal loopt op de desbetreffende ondergrond.
Blijft toch natte vingerwerk en dat geeft niets.
Als je die 100 Watt aanhoudt voor 80 kilo zit je goed, dus 400 W voor 300kg.
Als je over het strand moet karren lukt het niet met 400W.
Als het goed soepel loopt (asfalt) trekt de motor gewoon minder vermogen.
Beste
kun je te kar eens manueel vooruit trekken met een weeghaak? Dan weet je exact hoeveel de kracht moet zijn ! Kracht x snelheid = vermogen
eddy
[Bericht gewijzigd door eddy2 op (15%)]
Vooruit krijgen lukt al met een heel klein vermogen. Acceleratietijd wordt dan wel heel lang, en de topsnelheid wordt vrij laag door rolweerstand.
Ik zou inspiratie opdoen bij een scootmobiel. Standaard zal de massa incl berijder wel tussen de 100 en 150kg liggen, en hebben ze een topsnelheid van grofweg 15km/h. Met een aangepaste overbrenging kom je bij jouw doel terecht, zodat je een topsnelheid van 5km/h hebt met een grotere trekkracht, waarmee je die grotere massa vlot op snelheid krijgt.
Alvast bedankt voor de antwoorden iedereen.
Een weeghaak heb ik niet Eddy, maar bedankt voor het idee.
Ik heb wat opgezocht over de scootmobiel.
http://www.gidding.nl/revalidatie-techniek/scootmobiel/
Als ik het zo bekijk is 200w genoeg voor een topsnelheid van 7 km/h bij het basis model (150 Kg). Nu deze is ook instaat om een helling van 15% te overwinnen. Wat ik dus niet nodig heb.
Dus kan ik het ook met minder vermogen of niet?
In de link over het karretje van 80Kg die ik hierboven heb geplaatst, kwamen ze uit op 3.7W voor de acceleratie.
Zou ik dan in principe met 4 keer meer vermogen 300 kilo vooruit krijgen aan 5 km/h (na 30 sec accelereren)?
Het lijkt mij gewoon zo weinig maar ik zou blij zijn als zo weinig vermogen de klus kan klaren.
(ik heb de grootte van de wielen nu even genegeerd)
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 7 april 2014 17:10:43 schreef Tojo:
Alvast bedankt voor de antwoorden iedereen.
Een weeghaak heb ik niet Eddy, maar bedankt voor het idee.
Met een personen weegschaal kan je dit ook bepalen.
Tojo, kijk nou eens even naar de vermogens van alle motoren om je heen. Hoe weinig is 3,7w nou? Da's nog minder vermogen dan een dynamo van een fiets. Die 3,7w is in een wrijvingsloze situatie op een perfect horizontaal vlak.
Als het met zulke lage vermogens praktisch mogelijk was, dan zou men dat wel doen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]
Ja ik vermoedde ook dat dit wat weinig zou zijn (want het is ook maar theorie) maar om die wrijvingen te overwinnen ga ik toch niet plots 10 keer meer vermogen nodig hebben?
Ik ging er vanuit dat een motor in een scootmobiel zoveel vermogen heeft omdat ze ook hellingen aankunnen. Dus ik dacht dat ik het dan met heel wat minder kon aangezien ik geen hellingen ga tegen komen.
Maar aangezien ik niet echt motoren vind met een laag vermogen en laag toerental zal ik waarschijnlijk toch een motor moeten aanschaffen met een groter vermogen en een vertraging.
Ik was aan het denken aan één van deze.
http://www.benl.ebay.be/itm/Stirnradgetriebe-Elektromotor-Unite-MY1020…
http://www.monsterscooterparts.com/24v-350w-motor-dirt-quad.html
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=181351324544&…
http://www.2dehands.be/bouw/bouwmaterialen-onderdelen/overig/dc-motor-…
(Opmerking: ik heb geen kaas gegeten van natuurkunde. Het is goed mogelijk dat ik ergens een grove fout heb gemaakt.)
Nouja, als je goed leest, kost het met 3,7w 30 seconde om 80kg van 0 naar 5km/h te komen volgens die theorie... Da's wel heel traag.
Stel je hebt 300kg. Dan heb je geen 111J, maar 413J nodig.
413J/30s=13,7w. Je gaat dan in een halve minuut van 0 naar 6km/h. Begin maar te tellen, da's heel langzaam.
Bovendien zal je tenzij je op rails rijdt, best wat rolweerstand hebben.
Voor een kar die continu rijdt, zou ik het acceptabel vinden als ie in 5 seconde naar 6km/h gaat. Dan krijg je 413/5=82w. Dat is grofweg het vermogen van een persoon die rustig fietst. Ooit een kar van 300kg achter je fiets gehangen? Ik niet, maar met iemand achterop neemt de rolweerstand al dramatisch toe en kost het accelereren meer moeite.
Voor een kar die vaak moet stoppen en starten, zou ik kiezen voor iets wat mij te voet goed bij kan houden. Dan moet ie 2 seconde op snelheid zijn - en dan kom je uit op 207w.
Dat zijn heel wat realistischere cijfers.
Die motoren die je laat zien, lijken mij zeer geschikt. Voldoende vermogen om vlot op snelheid te komen, en waarschijnlijk ook om rolweerstand van een kar van 300kg te overkomen.
Let er wel op dat de motorstroom tijdens het accelereren erg hoog is. Koop accu's die die stroom gedurende de acceleratietijd mogen leveren, anders kan je gauw nieuwe kopen - of beperk de aanloopstroom tot wat de accu's nog leuk vinden.
Ik kan een Fiat Panda (zal 800kg wegen ongeveer) stapvoets voortduwen om 'm te starten. Dan lever ik alle kracht die ik kan leveren, en dat zal rond de 500w liggen voor korte tijd. Met 300kg zit je met 250w motorvermogen wel goed, als je er rubber banden onder hebt.
Beste
meten is weten !
Niet meten is een groot risico: je koopt een motor + reductie kast, maakt driver, koopt accu's en merkt dan dat het niet lukt/ de motor veel te sterk is (dus ook te duur) ....
Een simpele (ruwe) weeghaak "arme mensen weeghaak" kan gemaakt worden met een touw van 2 meter met in het midden een PET fles water van 1 kg.
De ene kant van het touw aan de kar, de andere kant op de zelfde hoogte trekken, de hoek die het touw maakt ter hoogte van de fles, is een maat voor de kracht in het touw ( goniometrie)
mvg
eddie
ps alleen al een alligatie fout in de wielen zorgt voor extra vermogen
ps een rijke mensen weeghaak kost 10 7 euro in de Gamma
))
Ok bedankt ledlover voor de info.
Ja van batterijen begrijp ik denk ik ook nog niet zoveel en heb daarover een nieuwe topic gestart.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/119194
Eddy ik vrees da ik niet helemaal mee ben met het idee van de weeghaak. Stel dat ik er eentje aanschaf. Wat moet ik dan juist doen en welke berekeningen moet ik uitvoeren? (ik trek de kar vooruit met de weeghaak deze meet dan een gewicht. Dat gewicht moet ik dan vermenigvuldigen met de versnelling? en dan heb ik de kracht en de kracht vermenigvuldig ik dan met de snelheid om het vermogen te bepalen? of is dit fout?)
En bij de zelfbouw weeghaak, hoe moet je de fles bevestigen, want daar ben ik ook niet helemaal mee?
Op 7 april 2014 23:18:02 schreef Tojo:
Ok bedankt ledlover voor de info.
Ja van batterijen begrijp ik denk ik ook nog niet zoveel en heb daarover een nieuwe topic gestart.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/119194
Maar je keuze is afhankelijk van dit topic... Hou het daarom bij dit topic, het andere werkt nu verwarrend en is overbodig.
Ja maar het ging ook niet zozeer over de keuze maar meer om de algemene informatie over batterijen. Ik weet er zelf nog niet veel over en zou er graag over willen bijleren en weten hoe het in elkaar zit.
Dus ik vond het misschien verwarrend om het hier nog tussen te gooien.
Excuses als het niet zo duidelijk was. Maar zou de ander topic nog kunnen openblijven?
Nee eigenlijk niet, om eerder genoemde redenen, je startpost haakte ook direkt in op dit topic. Verder zijn er nog genoeg topics met informatie te vinden, voor het geval je je alvast in wilt lezen.
Elk soort accu heeft zo z'n typische gebruiks- en laadeigenschappen, laten we de boel aub niet versplinteren door in meerdere elkaar overlappende topics te posten.
Ik heb je een mail gestuurd met heel veel uitleg over accu's. Door dit ene bestand ben ik zelf expert geworden.
Edit// emailadres is niet vermeld.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (15%)]
@Henry jammer, ik ben al een halve dag aan het inlezen maar heb mijn antwoorden niet gevonden en had daarom nog een topic gemaakt met gerichte vragen. Maar ik zal ze dan in deze topic plaatsen.
@Evarist, alvast bedankt!
Beste mensen ik was dus verder ook nog opzoek naar wat batterijen/accu's voor de elektromotor (en informatie over de werking hiervan). Maar zit nog met heel wat vragen.
Ik weet nog niet zeker welke elektromotor want ik heb er nog geen maar laten we voor de berekeningen even van deze motor uitgaan.
http://www.benl.ebay.be/itm/Stirnradgetriebe-Elektromotor-Unite-MY1020…
Ik had eerst ergens gelezen dat je de nodige stroom kan berekenen door je vermogen te delen door het voltage. Voor de motor van hierboven zou dit dan 500w/24v= 20,83A zijn. Maar bij de beschrijving staat: "Strom (= unbelastet)-> 24V: <=3,0 A". Dus hoeveel stroom verbruikt de motor nu?
Tweede vraag is over het verbruik van stroom in verhouding tot de batterij/accu. Als het verbruik bij 24v dus rond de 20A ligt zou deze batterij dan voldoende zijn? http://www.eped.nl/steponderdelen/csb-accu_12v-24ah_elektro-step.html (of ja twee batterijen om het voltage te halen)
En hoe lang kan de motor dan draaien. Ik gok een uur. Ik ga ervan uit dat de batterij met 20ah, een uur lang 20A kan leveren. Of is dit fout? En als de batterij maar 10ah is levert deze dan 12 v aan 20a voor een half uur of kan dit niet?
En hoe zit het met lipo's deze hebben nog een discharge rating (C) maar ik begrijp niet goed waar deze voor staat. Ik heb op de volgende link nog wat zitten lezen maar kwam er niet helemaal uit.
http://www.rogershobbycenter.com/lipoguide/
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]
Je link naar de motor werkt niet.
De onbelaste stroom is 3a - die loopt als de motor niets hoeft aan te drijven, of als de kar op snelheid is op een fictieve wrijvingsloze baan. Bij vollast zoals bij het accelereren wordt dat veel hoger, als het ingangsvermogen 500w is, is de stroom inderdaad rond de 20a. Soms wordt bij motoren het uitgangsvermogen opgegeven; het ingangsvermogen is dan bij dergelijke borstelmotoren met overbrenging hoger. Bij een van de motoren die je liet zien, was het rendement 76%, dus dan zit je op 500/0,76 watt ingang.
Die C staat voor het aantal keer de accucapaciteit als ontlaadstroom. In het geval van de voorbeeldaccu is 1c 24a. 0,1c is 2,4a.
Je 24ah accu zal bij belasting met 20a geen uur mee gaan. De accucapaciteit wordt meestal bij 1/10c of 1/20c gespecificeerd. Bij 1c zal de capaciteit fors lager zijn. Ontladen met 1c lijkt me wel toegestaan bij de meeste loodaccu's. Let wel op dat je de accu niet te diep ontlaadt!
Meer data over die specifieke accu, de capaciteit bij een bepaalde ontlaadstroom en de toegestane continue ontlaadstroom vind je op de site van de fabrikant. Indien die er niet staat kun je de fabrikant beter vermijden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 8 april 2014 00:22:39 schreef Ledlover:
Bij vollast zoals bij het accelereren wordt dat veel hoger, als het ingangsvermogen 500w is, is de stroom inderdaad rond de 20a.
In de praktijk is het zo dat als je zeg 400W nodig hebt om je apparaat te laten draaien, zo'n 500W motor heel aardig zal werken. Maar dat betekent dat ie bij het opstarten gedurende enkele seconden VER over de 500W zal gaan. Dus ook over die 20A.
Ledlover ik vrees dat ik de C (discharge rating) nog niet helemaal door heb.
Rew en is dat dan schadelijk voor de accu als het toestel een korte tijd ver over het die 20A gaat?
En wat raden jullie dan aan om zo een 250w motor te voeden? welke accu's (lipo, AGM, sealed led acid?) en hoeveel stuks van hoeveel volt en ampère?
Zodat ik toch een uurtje kan bollen. Misschien is dit wat vaag want we hebben nog niet alle gegevens maar ik zou graag willen weten hoe jullie het ongeveer zouden aanpakken.
(Lipo's zijn klein en kan ik er misschien meerder van kopen en onderweg vervangen.?)
Alvast bedankt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Veel accus kunnen er prima tegen als ze kortstondig veel moeten leveren. Bij LIPOs is de grens redelijk hard. Maar als je een uur wil kunnen rijden, ontlaad je ze dus op "1C". Simpele RC-accus doen "20C", dus die kunnen makkelijk 20x meer leveren. Maar als je bang bent voor grote stromen, koop je 30, 40 of 50C accus. Of je koopt er gewoon genoeg voor 2 uur. Dan kan je ineens 40x zo veel stroom als normaal uit je 20C accu trekken als dat je normaal verbruikt.
Veel motoren kunnen er prima tegen als ze kortstondig veel meer dan hun nominale vermogen moeten verwerken. Vaak kan je dat helaas niet terugvinden in de officiele specs. Maar iedereen doet het....
Het vermogen dat je "om te bollen"(*) nodig hebt is heel lastig van te voren te schatten. We hebben niet genoeg gegevens. In theorie is het benodigde vermogen nul. Daar komt nog bij: luchtweerstand (verwaarloosbaar bij 5km/u), rolweerstand (sterk afhankelijk van de wielen en de ondergrond), omzettings- en overbrengingsverliezen.
Stel eens een 100W motor. Dan heb je bij 5km/u = 1.5m/s 1/2 mV^2 = .5*300*2.25 = 340J nodig om de energie in de snelheid te stoppen. Dat zou betekenen dat ie er 3.5 sec over doet om 5km/u te bereiken. Lijkt me acceptabel. Zodra ie dan die snelheid heeft bereikt zakt het vermogen naar wat ie nodig heeft om te blijven rijden.
Ik kan je rolweerstand en andere verliezen gaan lopen schatten, maar de kans dat ik er dan een factor tien naastzit is groot. Dus meet eens wat je rolweerstand is. Gebruik een unster of een andere truuk. Geef hem een zet en kijk hoe hard hij nog rijdt na zoveel seconden. Of laat hem van een heuvel van 1 meter afrijden en meet dan hoe hard ie na zoveel tijd of meters nog rijdt. (1m is misschien al wat hoog. m.g.h = 3kJ is bijna 10x meer dan bij 5km/u).
(*) Da's een uitdrukking die hier in het noorden ("zuidholland!") niet gebruikelijk is. 
Rew dus stel da ik een toestel heb dat gemiddeld 10A verbruikt dan zou ik met een lipo batterij van 2000mah en 5C dit toestel kunnen voeden, of moeten de batterij een capaciteit hebben van 10 OOO mah?
Dat zou inderdaad met die 2000mAh 5c lipo's mogen, mits die ook de inschakelpiek mogen en kunnen leveren. Daar kan je kar dan ca. 10 minuten mee rijden, als die 2000mAh bij 5c ontlaadsnelheid gespecificeerd is.
Hoi, ik zag dat deze post tamelijk oud is. Ik vroeg me af of en hoe het is afgelopen met de motor op de kar. Is het gelukt? Met welke keuzes en welk resultaat? Ik ben momenteel namelijk met iets vergelijkbaars bezig: ik wil het trekgewicht van mijn huifkar voor mijn paard omlaag brengen, bv met 400 kg verminderen. Ik denk aan een hub-motor in het wiel plaatsen (zie elektrische fietsen, auto' en bv golfkarretjes) of dmv een frictiewiel.
Hoi huifkar, maak even een nieuw topic aan, helemaal voor jou alleen.
De kans dat je antwoord krijgt in dit topic is minimaal, zeker omdat er nu een slotje op gaat.