Hallo,

Ik heb hier thuis een aantal Raspberry Pi's liggen waarmee ik aan het spelen ben. Een projectje die ik graag zou doen met de Raspberry Pi's is het naar beneden laten en optrekken van de rolluiken. Momenteel hebben de 3 rolluiken allemaal een motor die op 220Vac werkt met behulp van een schakelaar.

Het volledige project zou ik programmeren in Python en laten aansturen met de Gpio pinnen op de Raspberry Pi. De Gpio pinnen van de Raspberry Pi werken wel op 3.3v.

Mijn kennis van elektriciteit / elektronica is zeeer basis. Graag had ik dus geweten hoe ik deze schakeling kan maken.

Het gaat dus over 3 rolluiken die ik graag zou bedienen. Ik zal hiervoor waarschijnlijk een relais moeten gebruiken. Nu vraag ik mij af hoeveel in/uitgangen het relais zou moeten hebben. Ik had gedacht aan 6, want voor ieder rolluik dus dien ik 2 standen te hebben. Omhoog gaan van het rolluik / Naar beneden laten van het rolluik. Ben ik correct?

Ik las ook dat ik het relaisbord niet onmiddellijk aan de Raspberry Pi mag hangen, daar de 220v anders het bordje onmiddellijk kapot zou maken. Wat zou voor mij de makkelijkste / goedkoopste manier zijn om dit uit te werken?

Je mag mij zeker type relaisbordjes doorgeven die hiervoor kunnen dienen, alsook wat meer info. Let wel, gelieve niet te technisch daar dit allemaal zeer nieuw is voor mij. Maar ik sta natuurlijk open om bij te leren hierin :-)

Bedankt!

Je kan een van de volgende bordjes kopen:
http://www.ebay.com/itm/201060117416
http://www.ebay.com/itm/271037818903

Of als het uit Nederland moet komen:
http://www.bitwizard.nl/catalog/product_info.php?products_id=81
http://www.bitwizard.nl/catalog/product_info.php?products_id=124

Die eerste twee bordjes kan je direct op de GPIO van de RPi aansluiten. De laatste twee zijn aanstuurbaar via I2C. Zo uit mijn hoofd heeft de RPi geen pull-up weerstandjes op de I2C bus zitten, dus zal je die zelf even toe moeten voegen. Dit bordje maakt het aansluiten van de BitWizard bordjes een stuk makkelijker: http://www.bitwizard.nl/catalog/product_info.php?products_id=69

Edit: Ik kan je overigens uit betrouwbare bron vertellen dat de mensen van BitWizard je graag helpen bij het werken naar een werkende opstelling ;)

Bedankt voor het antwoord. Graag had ik zoiets gekocht als uw eerste 2 links, zodat ik niet nog zelf dingen moet aankoppelen/solderen. De eerste link die je gaf spreekt wel over een input van 12VDC en uw tweede link over 5VDC. De GPIO pinnen op de Raspberry Pi kunnen maar 3.3V geven, dus dit lijkt mij niet te werken denk ik?

Dan rest nog mijn vraag: heb ik 6 relais kanalen nodig om mijn 3 rolluiken op en neer te laten gaan?

Zo uit mijn hoofd heb je inderdaad per rolluik een setje relais nodig.
De printjes uit mijn eerste twee links zijn beiden 5V compatible. Of de 3V3 van je GPIO van de RPi ook voldoende is om ze aan te trekken, weet ik niet. Ik verwacht van wel.
Houdt er overigens wel rekening mee dat je een "goede" voeding nodig hebt, als alle 6 de relais tegelijk bekrachtigd worden. Zes relais samen kunnen best wel eens een halve ampere trekken, ik weet niet of je RPi het leuk vind als je dat uit zijn GPIO connector gaat trekken (ik verwacht van niet).

Met de producten van BitWizard hoef je overigens ook niks te solderen; relay print kopen, RPi Serial kopen, 4-pins kabeltje kopen, en je kan los.

Pro's van eBay spullen:
- Goedkoop
Cons van eBay spullen:
- Trage verzending
- 0,0 ondersteuning van de verkoper

Pro's van BitWizard spullen:
- Maandag besteld, dinsdag in huis
- Goede ondersteuning
Cons van BitWizard spullen:
- Enkele malen duurder dan eBay

Daar zit ik dus vast. Ik had gedacht/gehoopt dat er een simpel relais bordje bestond die de voeding kreeg vanaf de Raspberry Pi (3.3v) en simpel weg 220Vac kon schakelen, zeker ook omdat de Raspberry Pi zo populair is. Blijkt dat dit dus moeilijker lijkt te zijn dan eerst gedacht.

Als je ook niet zeker bent of die 3.3V een 5V relais kan aantrekken dan ga ik ook nog wachten met dit te kopen. Zeker gezien het feit dat je ook twijfelt of de RasPi de relais van genoeg stroom kan voorzien. Nu, was sowieso van plan om gebruik te maken van een gevoede USB hub.

Nu weet ik ook niet genoeg over die I2C aansluiting, maar ik was oorspronkelijk van plan om om de gewone Gpio pinnen te gebruiken. Waarom? Wel vooral om de status van de rolluiken te kunnen zien. Als de GPIO High stond, dan kan ik ook daadwerkelijk verifiëren dat het rolluik naar beneden gegaan is, en vice versa.

Moraal van het verhaal: ik blijf wat op mijn honger zitten naar echt duidelijke en correcte info voor een leek als mij. Ik ben u natuurlijk wel dankbaar voor de antwoorden, maar vrees dat ik nog niet zal overgaan tot aankoop...

Op 13 april 2014 23:22:38 schreef Tommyboy:

Met de producten van BitWizard hoef je overigens ook niks te solderen; relay print kopen, RPi Serial kopen, 4-pins kabeltje kopen, en je kan los.

Pro's van eBay spullen:
- Goedkoop
Cons van eBay spullen:
- Trage verzending
- 0,0 ondersteuning van de verkoper

Pro's van BitWizard spullen:
- Maandag besteld, dinsdag in huis
- Goede ondersteuning
Cons van BitWizard spullen:
- Enkele malen duurder dan eBay

Hoezo Spam ?

Op 14 april 2014 00:10:26 schreef Gadget_inc:
[...]

Hoezo Spam ?

Het zou naar mijn idee spam zijn als ik geen alternatieven noem. Ik geef bovendien duidelijk aan dat BitWizard signifikant duurder is dan eBay, maar dat daar wel iets tegenover staat. Alles dat daar staat is volledig objectief.

Terug naar de vraag van de TS:
Als je toch al een powered hub gebruikt, zou ik op een van de uitgangen een USB kabel aansluiten, waarvan je alleen de 5V en GND gebruikt om het relais bordje te voeden. Dan weet je zeker dat zowel je RPi als relais bordje voldoende stroom krijgen.
Voor de $7,40 die dat eBay printje kost, kan je allicht proberen of de relais aantrekken als je 3V3 op de ingangen zet (maar 5V op de voeding!).

Wat betreft I2C: met de Linux commando's "i2cset" en "i2cget" (onderdeel van i2ctools, installeren kan met "sudo apt-get install i2ctools") kan je data lezen en schrijven van en naar I2C apparaten. Python heeft ongetwijfeld ook routines om met I2C apparaten te babbelen, evenals de meeste hogere programmeertalen.

Onder de streep zal het echter nooit zo simpel zijn als "inpluggen en gaan". Je zal wat tijd en moeite moeten steken in het zoeken van informatie, en het lezen daarvan. Ook moet je niet bang zijn om fouten te maken als je je op een voor jou nieuw onderwerp stort. Tenzij je iemand betaalt om het grootste deel van het werk voor je te laten doen uiteraard :)

Op 14 april 2014 01:11:06 schreef Tommyboy:
Het zou naar mijn idee spam zijn als ik geen alternatieven noem.

Je hebt wel gelijk, maar tegelijk heb je wel de uiterste grens van het toelaatbare opgezocht. Ben voorzichtig aub.

Duidelijke taal GJ_, ik houdt het in mijn achterhoofd :)
Ik zie nu overigens pas voor het eerst dat jouw icon niet statisch is; in mijn ooghoek bewoog wat. Het duurde even voordat ik doorhad dat jij de schuldige bent ;)

hahaha, half uurtje pielen met GIMP.

Op 14 april 2014 19:23:22 schreef GJ_:
[...]
Je hebt wel gelijk, maar tegelijk heb je wel de uiterste grens van het toelaatbare opgezocht. Ben voorzichtig aub.

Daar ben ik het niet mee eens. TS zoekt een oplossing c.q. product wat hij nodig heeft. Er zijn meerdere forumleden die deze producten maken en verkopen. Een tip naar deze producten van de forumleden is dan meer dan welkom.

Waarom mag een tip naar elke website in de wereld wel vertoond worden zonder problemen maar een tip naar een link van een forumlid niet.

Eigenbelang? Nee!! dit is een klein landje met zo hier en daar enthousiaste mensen die nog iets maken voor de verkoop. Soms zitten daar hele mooie en goede producten bij.

Spam is niet een eigen product MELDEN waar de TS om vraagt. Spam is jouw hele website hier in een NIEUW topic gaan vermelden en uitleggen.

Trouwens, deze "spammers" van Bitwizard weten waar zij mee bezig zijn en geven ook hier in dit forum hun volle medewerking.

In mijn opinie mag dit zeker WEL en dat zal ik ook rapporteren aan de Koning

Op 14 april 2014 20:00:21 schreef ritmeester:
Daar ben ik het niet mee eens.

Daar ben je het kennelijk wel mee eens: ik zeg toch dat ie gelijk heeft? Maar tegelijk ook dat het de grens van het toelaatbare is.
Vriendelijk en helder lijkt me.

Verder hier geen discussie over aub.

Heb mij ondertussen onderstaande aangekocht:
http://www.ebay.co.uk/itm/8CH-Channel-5V-Relay-Module-Board-Shield-Blu…

Hopelijk kan ik hiermee iets beginnen... :-)

Op 14 april 2014 20:05:34 schreef GJ_:
[...]

Verder hier geen discussie over aub.

Ik ben niet begonnen, ik reageer op deze berichten. Maar waar ligt de grens?

Maar goed, topic kan dicht en laten we het zo houden dat je best je eigen producten mag en kan melden. Niets mis mee, in mijn ogen.

En nee, Ik ben geen l*l. Ik waardeer iedereen hier in dit geweldige forum.

@Tommyboy

Excusee parfum.....Ik zou ook zweren dat ik er een :P achter had staan.
Dat was in elk geval wel de bedoeling.
Maar de lucht is alweer geklaard :-)

@Gadget_inc: No hard feelings :)

@TS: Let op met het volgende: "This relay module is 5V active low." Je moet dus een pinnetje LAAG maken om het relais aan te laten trekken.
Zoek ook even op dit forum naar hoe je rolluiken met relais aan moet sturen, er zijn meerdere topics met verhelderende antwoorden langs geweest. Als het goed is wordt daar ook uitgelegd waarom je niet twee rolluiken met het zelfde relais aan mag sturen.

Op 13 april 2014 22:43:24 schreef Argon:
Ik las ook dat ik het relaisbord niet onmiddellijk aan de Raspberry Pi mag hangen, daar de 220v anders het bordje onmiddellijk kapot zou maken.

het bord wat je gekocht heeft heeft opto-couplers, dus ik verwacht dat je qua belasting niets stuk maakt :)

als ik naar de onderkant van een gelijksoortig bord kijk, dan zie ik dat ze de hoog en laagspanningskant netjes gescheiden hebben dmv een sleuf. dat moet ook zeker het geval zijn!
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_292124_4.jpg

er staat namelijk 230v op de middelste contacten, en je wil niet dat vonkoverslag kan onstaan naar je laagspanning (rPi). check dit dus even! verder moet je uiteraard een nette behuizing maken, want dit is niet een project dat je mag laten versloffen zonder het eerst veilig te doen.

Had inderdaad vandaag gelezen dat met behulp van die opto-couplers er geen probleem zou mogen zijn van 220v die naar de Raspi zou stromen.

Ik kijk dus best (eens het zou werken) om het relaisbord in een soort doosje te steken waarschijnlijk zodat dit niet onder het stof geraakt enzo?

@Tommyboy: daarnet de zoekfunctie gebruikt, maar kan niet onmiddellijk vinden wat het probleem is om meerder rolluiken om dezelfde relais aan te sluiten. Enig tipje naar dat topic? Heb jammer genoeg wel al die 8 kanaals relais gekocht natuurlijk... :)

Argon,

Je hebt 3 rolluiken en 8 relais, je hebt maar 2 relais per rolluik nodig.
Dus je houdt er nog 2 over.
Je mag met 1 relais ook meerdere andere relais schakelen.

Zo denk ik er ook over.

Misschien interpreteer ik het bericht van Tommyboy fout: Ik dacht dat hij wilde zeggen dat ik geen verschillende rolluiken mag aansluiten op eenzelfde blok relais. Ik heb er 8, dus zou er nog 2 overhebben.

Ik was niet van plan om op een 2 kanaals relais al mijn rolluiken aan te sluiten. Zou ook irritant zijn, stel je wil 1 rolluik naar beneden, dan moeten de 2 andere ook naar beneden :-)