WouterJ1993
Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Beste mede-co'ers,
Onlangs heb ik via samenkopen 2 stuks TDA2024 versterker-bordjes gekocht voor mijn radiokist.
Bij deze bordjes werden snoertjes geleverd van de audio-in connector naar 3 losse uiteinden (R, L & GND).
Deze bordjes: Klik!
Nu heb ik deze middels stalen afstandsbusjes in de daarvoor bestemde gaatjes boven elkaar bevestigd,
en met andere afstandsbusjes de twee "gestapelde" printjes aan de zijkant van de kist bevestigd.
Nu heb ik bij de genoemde snoertjes zowel de rode als de witte en de zwarte draadjes aan elkaar gesoldeerd,
en deze vervolgens aan een tulp connector aan de zijkant van de kist gesoldeerd. Zo'n connector:
Nu heb ik de bij elkaar gesoldeerde rode draadjes aan de "kern"-soldeerlip van de rode aansluiting,
de witte aan diezelfde "kern"-soldeerlip, maar dan van de zwarte connector. Voor de ground heb ik de
2 "mantel"-soldeerlippen aan elkaar gesoldeerd middels een stuk koperdraad, en daar de bij elkaar gesoldeerde
zwarte draden aan gesoldeerd. Zie hieronder een foto van de huidige situatie:
(De foto is vanaf de kant van de witte draadjes genomen, maar de rode zitten op dezelfde manier aan de andere kant aan de kern-soldeerlip van de rode aansluiting vast.)
Mijn probleem is nu dat wanneer ik de versterker-bordjes aanzet, er een "hoge-fluittoon" uit de tweeters komt.
In de verte is ook wel een "brom" te horen, maar die is niet storend voor het afspelen van muziek.
Ik zou graag van deze fluittoon afkomen, en twijfel dan ook aan m'n manier van aansluiting middels de RCA connector.
Als jullie denken dat het probleem 'm inderdaad daar zit, heeft iemand dan een tip hoe ik dit beter kan aanpakken?
hurricane
Mvg Oswald
Ik heb zo'n vermoeden dat je met een aardlus zit.
Dat geeft oscillatie.
Op de foto kan ik niet zo duidelijk zien hoe je die kabeltjes aan de chassisdeel hebt geknoopt.
Ik zou, om te beginnen, de afschermingen daar al niet samen leggen.
De twee versterkerprintjes krijgen wellicht hun voeding van dezelfde voeding. Daar liggen de massa's ook al aan elkaar dus ...
Kan je een schemaatje posten van het geheel ?
Edit : Waarom komen er TWEE twee-aderige kabeltjes op de connector ?
Het is een stereo-versterker, neem ik aan. Dus twee adertjes (wit en rood) is genoeg.
[Bericht gewijzigd door hurricane op (16%)]
WouterJ1993
Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Bij deze het "schema", ik had zo snel geen pcb-programma bij de hand.
En er komen 2x 2-aderige kabeltjes op de connector, omdat de TDA2024 bordjes elk 2 kanalen hebben, dus 4 in totaal welke ik allemaal gebruik. En ieder bordje moet z'n signaal-in hebben.
hurricane
Mvg Oswald
Ik zou, aan de connector (tulp) de massa's niet met elkaar doorverbinden.
Dat is nu wél het geval, denk ik.
Wat gebeurt er als je de ingangskabeltjes gewoon even van de print wegneemt ?
WouterJ1993
Het doorverbinden van de massa's is nu inderdaad het geval. Dit heb ik net losgehaald, waarna de "fluittoon" iets luider wordt. Hierbij zijn de kabeltjes nog aangesloten op de printjes.
Wanneer ik dan de kabeltjes los haal van de printjes is het geheel stil.
hurricane
Mvg Oswald
Mooi zo. Dan weten we al dat de fout aan de ingang zit.
Heb hier eventjes geen tekenprogramma bij de hand maar ik zou nu eens eerst even één versterker op de ingang zetten.
Als dat goed gaat, zet je er de tweede bij.
Maar alleen de signaaldraadjes. De rode en de witte dus.
De afscherming zou ik niet mee aansluiten....
WouterJ1993
Oh! Wat ik nog vergeten was te zeggen (misschien ook niet onbelangrijk) is dat er steeds geen apparaat via een kabel op de tulp-connector aangesloten was.
Ik ga in ieder geval je suggestie even proberen, eerst de ene als dat goed gaat de andere erbij.
WouterJ1993
Het resultaat:
Wanneer ik alleen de versterker waar de tweeter aanhangt aansluit, is er geen probleem. Maar wanneer ik nu de ándere versterker
ook aansluit, begint de tweeter te fluiten/"sissen".
hurricane
Mvg Oswald
Misschien dan toch de tweede versterker "ontkoppelen" door middel van een ontkoppelcondensator.
Maar dan kijk ik even naar de andere forumleden voor de juiste waarde ...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Heb je nu een mono of stereo systeem ?
De uitspraak die je maakt over die tweeter, maakt het er niet duidelijker op
hurricane
Mvg Oswald
Gadget_inc :
Ik denk, aan het schema te zien, twee stereo versterkers, waarvan de éne de midden- en lage tonen voor de rekening neemt en de andere de hoge tonen.
WouterJ1993
De TDA2024 bordjes zijn allebei stereo, maar omdat deze alle twee een signaal-in moeten hebben, had ik hiervoor
de ingangen aan elkaar gemaakt en deze, met doorverbonden massa's, aangesloten op de tulp-connector.
Hurricane heeft het inderdaad juist. Op de ene print zitten de woofers, op de andere de tweeters aangesloten.
Voor een testje heb ik net op de "woofer versterker" een tweeter aangesloten, en ook deze begint te
sissen wanneer beide printjes worden aangesloten op de tulp connector.
Met maar één van de twee printjes aangesloten gaat het wel goed.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Werk het wel goed met de ingang afgesloten, dus met een bron er aan of simpelweg kortgesloten ? Een open ingang is geen normale situatie voor een eindtrap.
WouterJ1993
@ Gadget:
Ik denk dat ik dat onbewust aan het doen ben. De printjes zijn identiek, d.w.z. dat er op de printjes geen filter is toegepast waardoor de ene alleen de lage- en midden tonen uitstuurt, en de andere alleen de hoge tonen.
Hetgene wat ik wilde bereiken is als het ware de twee versterkers aan hetzelfde ingangssignaal knopen.
@ Aart (hierboven):
Ga ik even proberen, je hoort het zo!
[EDIT]
Ook met een apparaat aangesloten, blijft de fluit/sis aanwezig.
Wanneer ik dan 1 van de 2 printjes los haal, is de fluit/sis weer verdwenen.
[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op (16%)]
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
De printjes zien er ernstig Klasse-D uit...
Ik weet niet of dit een problem is als je er twee met de voedingen en de ingangen parallel zet.
Ook zouden ze elkaar kunnen beinvloeden (Magnetisch, via die staande RF killers) wanneer ze te dicht bij elkaar staan. (Ferro-Metalen plaat ertussen die ook aan massa hangt?)
Misschien deze ontkoppelen door 100 nF C'tjes parallel over de ingangen en de voedingslijnen zo dicht mogelijk op de printjes monteren?
Neovo.
WouterJ1993
@ Neovo:
Klopt, de printjes zijn inderdaad Klasse-D. In m'n onkunde had ik niet verwacht dat dit direct een probleem zou opleveren.
Het enige wat nu de printjes op afstand (2cm van print tot print) zijn de metalen afstandsbusjes. Verder zit daar niets tussen. Ik ga de voorgestelde ontkoppel C'tjes plaatsen en laat het resultaat weten.
[EDIT]
Ik ga er morgen mee verder, gezien ik m'n slaap moet gaan pakken voor school morgenochtend
. Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken! Ik ga morgen proberen of het plaatsen van onkoppel C'tjes een verschil maakt.
[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op (25%)]
WouterJ1993
Ik heb zojuist de ontkoppel C'tjes geplaatst. Ik neem aan dat bij de ingangen deze over L en GND & R en GND moesten staan?
Helaas zonder resultaat. Ik ben nu even thuis, maar moet zodrekt werken, het kan zijn dat ik vanavond pas weer in de gelegenheid ben om iets te testen.
Wat ik nog wel heb getest is het volgende:
Wanneer ik de de printjes van dezelfde voeding voed, en de ingangslijnen aan elkaar knoop, en deze aan een kabel soldeer met een 3,5mm jack plug aan het uiteind, is het geheel wél stil. Het zit dan als volgt:
hurricane
Mvg Oswald
Beetje vreemd, want dat is eigenlijk net dezelfde opstelling als diegene die je het allereerst had.
Maar als het werkt is het prima natuurlijk !
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Asjemenou?
Met twee RCA pluggen werkt het niet en met een Stereo Jack wel?
Dan zou ik eerder nog sluiting in de soldering aan de jackplug verdenken.
Het wordt kennelijk maffer...
Neovo.
Gadget_inc
Waarom niet gewoon het linker kanaal op het bovenste printje aanbieden en het rechter kanaal op het onderste.
Is een stuk gebruikelijker.
WouterJ1993
Ik zal van de week eens naar de baco rijden om een nieuwe tweevoudige RCA connector te halen, en dan eerst
eens kijken wat er gebeurt bij het buiten de kist om solderen.
WouterJ1993
Jammer, ik heb mezelf gisteren in de maling genomen. Ik had een van de connectors van de printjes niet goed aangedrukt,
nadat ik de twee kabeltjes aan de RCA kabel had gesoldeerd. Even aandrukken en, jawel, daar is het geluid weer.
Volgende stap is maar eens kijken of ik andere kabeltjes voor naar de printjes een oplossing is. Het lijkt
me toch sterk dat er iets mis is met de printjes, gezien die als er geen kabeltjes zijn aangesloten
gewoon "stil" zijn.
@ Gadget:
Wanneer ik het linker kanaal op het bovenste printje aanbied, en het rechter kanaal op het onderste printje,
dan zullen deze toch alleen het linker en rechter kanaal uitsturen respectievelijk? Of bedoel je het linker
kanaal splitsen voor het bovenste bordje, en het rechter kanaal voor het onderste?
[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op (17%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Helpen twee RF beads (varkensneusjes) tussen + aansluitingen van de versterkers niet? Kan dat PWM troep van de ene versterker interfereert op de andere.