Ik ben in het bezit van een mooie Sansui AU-317. Nu is de versterker helaas defect geraakt door onbekende reden.
Wanneer ik de volumeknop volledig open draai komt er enkel heel zacht geluid uit de versterker.
Tevens zit er een brom in en lijkt de conus van de aangesloten luidspreker ongecontroleerd te bewegen.

Nu denk ik dat er een probleem in de eindtrap zit en wil ik deze door gaan meten. Weet iemand of het koelblok met torren als geheel te verwijderen is?
Of heeft iemand misschien meer kennis van een dergelijk probleem?
http://www.uploadarchief.net/files/download/imag1296.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/imag1295.jpg

Alvast bedankt!

Ik heb het schema (tijdelijk) hier voor je neergezet, misschien kom je daar wat verder mee.

Hoor je het luidsprekerrelais aantrekken, een paar seconden nadat je het apparaat hebt aangezet?

Fantastisch!! dankjewel!

Ja, na een paar seconden schakelt het relais in. Daarna begint de brom.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]

Voordat je gaat lopen breken in dat ding is het misschien handig om eerst dingen uit te sluiten. Gestructureerd zoeken ...

Voeding al nagemeten, 28V aanwezig?

Spanningen volgens schema aanwezig waar dat zou moeten?

Fatsoenlijk signaal uit de voorversterker?

@Dominic, bedankt voor je reactie. Zou je mij kunnen aangeven waar ik de 28V dien te meten? Staat in het schema....
Ik ga de voedingspunten in het schema opzoeken en deze controleren... Op welke manier controleer ik het uitgang signaal van de voorversterker? Ik heb geen toongenerator of iets dergelijks in mijn bezit.

Bedankt zover.

je hebt toch een computer... dan heb je ook een toongenerator. Audacity (een programma) kan allerlei tonen produceren...

just my two cents.

Idd, dat lijkt mij ook een goed idee. Ik heb ondertussen een fysiek defecte transistor gevonden.. Er is een deel van de behuizing afgebroken. Het betreft een 2sa992 welke in het voedingsgedeelte hoort. Ik meet een overgang spanning van 0.17v. Iemand een idee waar ik dergelijke transistor kan vinden? Of wat een goede vervanger is?

Alvast bedankt!

http://www.futurlec.com/Transistors/2SA992pr.shtml ;)

Maar volgens mij is deze transistor overal verkrijgbaar (komt bij Nedis vandaan).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]

Ik zie de genoemde tor niet in het schema. Op welke positie zat hij ?

En dan is natuurlijk de volgende vraag, waarom is die tor gaan hemelen ?

Op 30 april 2014 21:23:22 schreef Dominic:
Ik zie de genoemde tor niet in het schema. Op welke positie zat hij ?

En dan is natuurlijk de volgende vraag, waarom is die tor gaan hemelen ?

Het betreft tor \tr604 welke staat omschreven als een 2sa872. En idd. waarom heeft deze tor zich fysiek in twee gedeeld??
Ik heb helaas nog geen voor mij makkelijk bereikbare leverancier gevonden... Ik heb de tip van Henry bekeken maar om nu voor $1 een order te plaatsen.. (Dus meteen een reden aan het bedenken om meer te bestellen :))
Indien iemand hier een tip voor heeft graag

Volgens mij hebben ze daar M en E omgedraaid van tekst, bij de E staat 28V en bij de M niets, terwijl de M -28V is en de E 0V, nu heb ik niet gezien tussen welke klemmen ze meten

Eigenlijk zou je die torren eens moeten testen he.
Goh hoe kan dat stuk gaan. Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met mosfets.

Misschien is door de ouderdom van de koelpasta er een slechtere warmtegeleiding geweest bij voluit draaien?

Ik heb beide torren vervangen...
Vreemd genoeg meet ik tussen M tov E +33V en tussen P tov E +28V.. ga weer verder zoeken.. ga ondertussen maar even de zeners op hun zenerspanning testen.

[Bericht gewijzigd door basparky op (20%)]

Op 1 mei 2014 20:09:58 schreef Damic:
Volgens mij hebben ze daar M en E omgedraaid van tekst, bij de E staat 28V en bij de M niets, terwijl de M -28V is en de E 0V, nu heb ik niet gezien tussen welke klemmen ze meten

Is dit waar? Ik meet namelijk tussen de beide klemmen tov massa + 30V? Ik heb de torren en zeners vervangen, meet deze spanning en nog geen verbetering.
Heeft er iemand ervaring met een dergelijke voedingsschakeling?

Alvast bedankt

Grote kans dat de elco's en misschien de gelijkrichter ook defect is.
Dan mol je de nieuw ingezette onderdelen in de seriestabilisator.
Als je geen onderdelen kan testen gewoon vervangen het kost geen dr*l.
Je kan ook nog de belasting afkoppelen en dan meten of je keurig
+28V en -28V krijgt.

Versterkers van die leeftijd krijgen kwalen het zijn soms net mensen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]

Heb zoals aanbevolen de belasting losgekoppeld en kwam er daardoor achter dat de serieweerstand R616 kapot was. Na vervangen keurig de verwachte spanningen aanwezig op M en P tov massa.

Vervolgens gekeken waar nu het probleem vandaan kwam door de belastingen een voor een aan te sluiten.
Het probleem zit hem in de Head-amp gedeelte. Zie foto van bijgevoegde schema's.
Nu wil ik de versterker graag gaan gebruiken icm m'n LP speler dus om nu het phono gedeelte waar vermoedelijk het probleem in zit uit te laten is geen optie:)

Maar nu? Heeft er iemand suggesties? welke componenten in dit circuit kunnen een dergelijke belasting veroorzaken waardoor de 47 ohm 1/2 watt smelt? Zal ik eerst de elco's controleren?
Alvast bedankt voor de tips.
http://www.uploadarchief.net/files/download/imag1418.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/imag1419.jpg

je hebt dus ene sluiting in de -28v? heb je gemeten ohms wat de waarde tussen de -28v en voeding massa is?

het lijkt erop dat de phono trap is opgeblazen, zit de voedingmassa ook aan de phono in massa? dat zou niet moeten nl..

torren uit de 2s reeks willen vaker in sluiting vallen door oxidatie op de pootjes die uiteindelijk in het huisje trekt. kan dus ook hier aan de hand zijn.