Beste forumleden,

Is het mogelijk om een raspberry pi te gebruiken, in combinatie met
3 PT100 sensoren?

Zoja hoe kan ik dit doen?

Ik had op internet gelezen dat dit mogelijk is met een arduino.
Maar aangezien je hier een aparte netwerkmodule voor moet aanschaffen zou ik het liever met Raspberry pi willen doen.

bijvoorbaad dank,

Ja dat kan. Maar ik zou andere sensoren kiezen. Onewire of I2C of SPI temperatuur voelers. Dat kun je met een paar draden bijna rechtstreeks op je pi aansluiten. Deze sensoren bevatten al een complet meetsysteem. De Pt100 opnemer, de instrument versterker en de ad converter en de processor zitten allemaal al in het opnemertje. De opnemers laten zich uitlezen als een geheugenplaats waar de temperatuur dan gewoon door de opnemer wordt ingeschreven.

Er zijn dus geen moeilijke andere hardware als AD-converters, instrumentatieversterkers e.d. nodig omdat dat alles al geintegreerd is.

Dingen als PT-100, PT-1000 en b.v. thermokoppels geven een analoge spanning af. Die versterkt en gemeten moet worden door de cpu. Het bouwen van stabiele meetversterker is niet altijd even eenvoudig.

Waarvan wil je de temperatuur meten en hoe nauwkeurig moeten die metingen worden? Komen er lange draden aan de sensors te zitten?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (41%)]

Temperatuur loggen kan met elke microcontroller of cpu-bord.

Maar aangezien je hier een aparte netwerkmodule voor moet aanschaffen

Op zich kan het ook zonder netwerk module met bv usb of serieel. Maar als de eis is dat je het over het netwerk wilt kunnen doen dan is Rpi wel een goede keuze.

Je zal nog een schakeling nodig hebben op de PT100 sensoren aan je controller te kunnen koppelen.

Ik gebruik de RPi en heb daarop Domoticz draaien. Met een 1-Wire systeem (DS18B20) kun je dan prima loggen en de grafieken exporteren naar pdf, jpg, en meer.

Een PT100 heb ik hier ook liggen maar ben er nog niet aan toe gekomen om deze te testen in Domoticz. In ieder geval heb je met bovenstaande een mooie kant en klare mogelijkheid om te loggen.

Ik weet dat geen direct antwoord op je vraag is, maar misschien kun je hier toch wat mee.

Dit is mijn templog van hierbuiten. Gemaakt met een raspberry pi en een DS1820
http://prive.bitwizard.nl/temploggen-met-pi.png