Miele stofzuiger Complete C3 stopt plotseling

En je moet eens weten wat er allemaal weggegooid word wat domweg na eenvoudig herstel gewoon weer werkt of sterker gewoon nog werkt!!

Op woensdag 9 oktober 2024 22:36:41 schreef smd:
En je moet eens weten wat er allemaal weggegooid word wat domweg na eenvoudig herstel gewoon weer werkt of sterker gewoon nog werkt!!

NL:
"Meer dan 50% was de oogst van een team vrijwilligers van diverse repair cafés toen zij in het programma ‘Factcheckers’ op NPO 1, honderd kapotte apparaten voorgeschoteld kregen. Ruim over de helft zelfs."
Op NPO: https://npo.nl/npo3/factcheckers/08-02-2024/KN_1732833/video

BE:
"Jan verzamelt 100 afgedankte elektrische toestellen om na te gaan of het klopt dat 30% van de elektrische apparaten die we weggooien toch nog te herstellen valt."
Op VRT: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/factcheckers/3/factcheckers-s3a6/

Ik heb dat programma gezien. Toch enige nuance. Op TV beoogt men altijd wat amusement en raderen voor de ogen. Er is wel eerst gefilterd hoor. Goed opletten. De grote bucht is wel niet getoont in het programma. Wel leuk was dat de telefoontechnicus die van de collega wasmachineknutselaar terwijl ook nog gemaakt heeft.
Als ik zie wat hier op de berg beland dan kom ik nooit aan 10%. Mss dat 5% nog ietwat is. En werkende wil niet zeggen dat het duurzaam gemaakt is. Een toestel met rotte rollagers nog nieuwe kooltjes geven sorteer ik niet onder "hersteld". Ook een rotstinkende machine nog gaan opkalefateren is ook niet wenselijk. Hoe technisch goed het nog in orde is.

De machine in bijlage komt van dit koppel. Of...had gekund. De woefwoef hefte blijkbaar graag zijn pootje tegen de machine. https://m.youtube.com/watch?v=8PpuTQHw-Rg

Vrag: sorteer je deze bij de nog te herstellen? (Koolborstels versleten)

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Nee, wat wij bedoelen EricN is de ingeleverde toestellen bij gemeente / recycle stations door de personen zelf of wat word opgehaald bijv door de CB of MM, welke nog nooit een monteur hebben gezien.

Motor kooltjes zijn eenvoudige ingrepen, 10 min werk. Sja , dat karkas op de foto is natuurlijk kansloos..

Ik haal zo nu en dan een machine op bij een bevriende verkoper, heeft geen monteur in dienst dus alleen dozen schuiver. Een LG daar weggehaald, 1 jaar oud en nergens vuil te herkennen. Machine gecheckt en draait als een speer na verwijdering tandenstoker uit pomp.. Hoe dan? Eens steekproef gehouden bij hem en een volle SITA container alles nagelopen en als volgt: 20 % te oude apparaten, meer dan 25 jaar oud en soms werkend. 40% tussen 15 en 25 jaar oud en een gemiddeld reparatie nivo te herstellen. 25% tussen 10-15 jaar oud, en 10% tussen 5-10 jaar oud, 5 % jonger dan 5 jaar. 70% daarvan was beneden de 150 Euro aan onderdelen te herstellen, 30% boven de 250 Euro zowizo..

Hier ook defecte Miele Complete C3's.

Inderdaad, vaak breekt er een contactje, vlak bij de sleepcontacten.
Dat euvel is simpel te verhelpen.

Van de week had ik een exemplaar waarbij het Aan-ledje brandt, maar verder niks doet.
Dankzij dit topic kwam ik erachter dat het bimetaaltje de boosdoener kan zijn. Na uitgevogeld te hebben dat dat printje met Triac en bimetaal zich IN de motorbehuizing bevindt, deze opengemaakt.
De temperatuurzekering was compleet losgekomen.

Ik heb er 2 nieuwe draden op gesoldeerd (dikke diameter vaste kern).
De zekering teruggesoldeerd, en de stofzuiger werkt weer.

Geen idee hoelang dit goed blijft werken, maar het valt te proberen vind ik.

Deze oplossing was ik volgens mij nog niet tegengekomen in dit topic.

Opgelet naar oorzaak toe. Onbalans. Vuil in turbine. Zeker nakijken.

Er was bouwafval mee gezogen.
De perslucht heeft zn werk gedaan daarna.

steensel nekt veel huishoud stofzuigers. zonder motorfilters en goede stofzak komt dat fijne poeder veel verder als normaal vuil. heb er stofzuigers bijgehad die als een luchtalarm klonken door steensel en dat was nog een bouwzuiger ook, maarja een gat in de filter en het komt in de motor. met perslucht goed schoongemaakt, filters vervangen en nu 10 jaar later word dat ding nog gebruikt.

Fijn topic dit, ook ik had de C3 met een het Max lampje dat eventjes aan en weer uit ging en verder niets.

Aan de hand van dit topic alles goed kunnen uitpluizen.

1 koolborstel leek 1 minder goed gangbaar en deze schoongemaakt en gangbaar gemaakt, alle contacten nagelopen en schoongemaakt.
Maar dat bleek de oplossing niet te zijn.

Hierna de temperatuur beveiliging nagemeten en was in orde (Gaf netjes 0 ohm) Triac leek ook in orde, maar toch maar even uit de print gehaald. Maar net als anderen hier (super dat dit hier gedeeld werd) meet ik 55 ohm op de buitenste 2 pinnen, en oneindig vanuit het midden op de buitenste pinnen.

Uiteindelijk ding 3 keer uit en in elkaar gedraaid en zonder iets te vervangen te hebben werkt hij weer volledig. Of een slecht contact in de connectoren of een issue in de soldering van de Triac.

Tip is hier al eens gegeven en ik herken hem, als je de motor uiteen draait maak dan het zwarte "schoepen rad" goed schoon. Hier trof ik ook veel fijnstof / kalk o.i.d. in aan en kreeg ik pas echt goed schoon met hoge druk lucht uit de compressor.

Stofzuigertje kon de schoonmaakbeurt wel gebruiken en lijkt nu weer als nieuw te functioneren.

Ik denk vast wel dat ik nog een verdwaalde heb liggen, stuur maar een mailtje.

Goed, ook hier een Miele C3 met problemen. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Historie:
Toen de stofzuiger nieuw was (2021) is de allereerste zak niet goed blijven zitten. Gevolg: hele apparaat vol met troep (zand, stof, ed). Ik heb alles uit elkaar gehaald en schoongezogen met onze bouwstofzuiger. Daarna gepoetst en geblazen totdat het zo schoon mogelijk was. Tot slot nieuwe filters en een nieuwe stofzak geplaatst.
Resultaat: afgezien van wat vonken aan het begin, deed de stofzuiger het gewoon weer prima.

Sindsdien goed op de plaatsing van de stofzak gelet. Dat zou ons niet nog een keer overkomen.

Actueel probleem:
Helaas deed de stofzuiger het vanochtend plotseling niet meer. Gisteravond nog wel...
Het lampje van de laatst gekozen stand ging nog wel even aan. Maar verder dood.

Dus: stofzuiger uit elkaar, motor uit elkaar, triac + beveiliging doorgemeten. Resultaten:
TRIAC: tussen pin 1 en 3 (anode1 en gate) meet ik 61. Overige metingen (1 naar 2 en 2 naar 3) leveren 0 op. Lijkt correct als ik het goed begrepen heb.
Beveiliging levert 0,8 Ohm als waarde (praktisch 0 dus). Zou ook goed moeten zijn toch?

Dus ik snapte er niets meer van. Toen de koolborstels beoordeeld. Die zijn heel ver versleten. Ik heb ze even heen en weer geduwd, opnieuw geplaatst en voila: alles werkt weer!

Ja, leuk is dat. Ik geloof niet dat dit lang goed gaat. Dus 2 vragen:
1. Kan het niet willen starten aan de koolborstels liggen?
2. Waar koop ik nieuwe koolborstels? Op de behuizing staat nummer 10726940, maar dat levert via Google geen bruikbare linkjes op.

Overige info:
Miele C3
Model: SGSP3
Mat.: 10656300
Type: HS15
Motortype: MRG 20-068-135; nr. 12224421
Aankoop in 2021 (dacht ik)

Ik zou eens met een schuifmaat de breedte en hoogte meten van deze koolborstels. Lengte kun je niet meer meten. Of voeg een foto toe, dan kunnen we meekijken

Kijk/meet eerst eens of het snoer wel goed is. Heb al menig C3 gezien waarbij dat, bij het aansluitpunt, midden in de haspel, door was.

Koolborstels zijn 6,3mm bij 10,8mm (of 6,3 bij 11...). Op het laatste stukje staat M53. Op de behuizing staat het al genoemde nr. 10726940.

Ik heb het geheel eens goed bekeken, het is allemaal aan elkaar gemaakt. Ik kan dus niet eenvoudig een nieuwe passende koolstift + veer + verbinding (litze?) kopen en die in de behuizing zetten. De achterkant van de behuizing is het bevestigingspunt voor de litze. En dat is een omgebogen deel (niet geklemd, gesoldeerd, oid)...

En dat snoer: daar wordt door de medehuisbewoners zo lomp aan getrokken dat ik het gemarkeerd heb. Eerst een geel rondje als waarschuwing (vanaf hier rustig uittrekken) en dan een rood rondje als alarm (nu niet verder). Als je je daaraan houdt blijft het snoer iets opgerold in de automaat, waardoor er nooit aan de trekontlasting/snoereindes getrokken wordt.
Toch is het snoer direct naast de automaat al eens gebroken (mantel alleen, aders niet), ik denk binnen een jaar na aankoop. Ik heb dat toen weer vastgezet en iets opgeschoven, zodat de kracht nu weer op de trekontlasting moet uitkomen.
Uiteraard heb ik het snoer vandaag als eerste getest en doorgemeten. Dat was allemaal prima in orde.
De schakeling is ook in orde, de motor krijgt gewoon spanning. Ik kon het vanaf stekker helemaal doormeten (per onderdeel en gecombineerd) tot aan de motorcontacten. Allemaal prima in orde. Ook bij het bewegen van het snoer rondom de oude 'breuk' en bij het bewegen van de stekker (ervaring: daar krijg je ook snel breuken...). Maar alles in orde dus.
Vandaar dat ik de motor heb gedemonteerd en triac + beveiliging ben gaan doormeten.
Toen die goed bleken (tenminste: logische meetwaarden) ben ik pas naar de koolborstels gaan kijken. En pas toen zag ik hoe kort ze waren.

Ow, ik had ook een mailtje naar Miele gedaan en heb al reactie (en dat op zaterdag!)...

Voor uw Miele C3 stofzuiger - model SGSP3 HS15, bent u op zoek naar vervangende koolborstels met onderdeelnummer 10726940. Dit specifieke nummer is niet zichtbaar in de standaard Miele onderdelencatalogus, omdat motoronderdelen zoals koolborstels doorgaans niet als los onderdeel worden aangeboden via de webshop.

Alternatief: neem contact op met een erkende Miele servicepartner. Zij kunnen beoordelen of de koolborstels afzonderlijk leverbaar zijn of dat een volledige motorvervanging nodig is.

Let op: het vervangen van koolborstels vereist technische kennis. Indien u twijfelt, raden wij aan om dit door E-care TASS 2.0 te laten uitvoeren.

We gaan er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Weinig hoopgevend dus. Ik mag een reparateur gaan inschakelen. Ja doei! De kosten van een reparateur overstijgen snel de aanschaf van een stofzuiger.

Mijn conclusie: nog even zoeken of ik niet ergens passende koolborstels kan vinden en anders wachten tot hij echt dood gaat. Dan gebruiken we wel tijdelijk de bouwstofzuiger (Nilfisk: kun je mishandelen, blijft werken).

Mijn ouders kochten altijd Miele-stofzuigers, ik dus ook. De oude van mijn ouders (10+ jaar gebruikt) kreeg ik mee toen ik op kamers ging. Die heb ik zelf nog jaren gebruikt, daarna als bouwstofzuiger ingezet en toen weggegeven aan familie die ging verbouwen. Dat ding was niet stuk te krijgen.
Ondertussen hadden we een Philips (van mijn partner) en toen die aardig op was besloten we weer Miele te kopen. Want kwaliteit en gaat heel lang mee.
Nu zijn we 4 jaar verder en heb ik m al 3x volledig uit elkaar gehad. Wat een prutding!
Dus geen Miele meer hier, zeker niet na deze reactie van de klantenservice. En dat ga ik ze ook nog even laten weten. :)

Ik lees op ebay mensen die c3 koolborstels aanbieden, ook op AliExpress zie ik diverse Miele koolborstels voorbijkomen.
Dat Miele een oen is, is nu wel duidelijk. Ze vergooien hun ooit goede naam.

Op Ebay heb ik 1 advertentie gevonden. Op AliExpress niets. Heb je wellicht een linkje voor me?
Welke zoekterm gebruik jij?

Miele c3 carbon brush. Ik zie ook iets op Amazon, allemaal met een rond koperen plaatje. Maar jij bent echt de enige die kan zien of het zin heeft, niet ik. Helaas kan ik geen linkjes sturen vanaf Amazon. AliExpress ik plaatjes kijken en conclusies trekken. Beetje zelf doen is het in elektronica land.

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op (19%)]

Ik zocht teveel op NL/DE woorden. Zal het eens met Engels proberen ;)

En inderdaad: vooralsnog zijn ze het allemaal net niet. Ik ga er eens een nachtje over slapen. Goed nadenken of ik kan/wil hobbyen of dat ik perse exact de juiste wil kopen...

Hartelijk dank voor het meedenken!

Koolborstels op 4j op bij een miele? Nog nooit gezien. Je zet die toch uit als je gedaan hebt?

Mogelijks een wikkeling stuk die de koolborstels op eet. Veel vonkvormeng? Zal moeilijk zichtbaar zijn met de gesloten behuizing.

De schunk 5419810 ingekeken? Lijkt iets in die richting. Wel uiteinde met zware soldeerbout op koolhouder vast solderen

WPC, je doet er veel te lang over. Als ik zo mitsen en maren overwoog zonder actie dan repareerde ik nooit wat.

Hiero: https://nl.aliexpress.com/item/1005007669723692.html?spm=a2g0o.product…

Ook 6 x 11, lekker er in zetten en gaan met die banaan voor die rottige €2,40. Kijk maar waar het schip strand.

Of iets 'te lang' duurt is natuurlijk een mening. Lang is heel relatief O-)

Maar om er serieus op terug te komen: we hebben de stofzuiger nog een tijdje weer kunnen gebruiken, voordat het probleem terug kwam. Toen hebben we een andere uitgezocht (AEG deze keer) en die is fijner, stiller en hopelijk ook betrouwbaarder/duurzamer...
Want iedere 4 jaar een nieuwe is naar mijn mening veel te vaak.

Goed: de 'oude' Miele C3 opnieuw uit elkaar en de koolborstels weer goed bekeken. Via AliExpress een setje nieuwe gehaald. Tenminste: zoveel als mogelijk gelijk aan wat ik had en dan vooral qua maatvoering.
Na ontvangst de draadjes van de koolborstels geprobeerd los te solderen uit de behuizing (zowel bij de bestaande, als bij het vervangende setje). Dat mislukte grandioos :X
Met de kniptang was het zo gebeurt. De verbindingsdraadjes van zowel de oude als nieuwe koolborstels zo ver mogelijk van de koolborstel afgeknipt. Met de soldeerbout de nieuwe aan de oude behuizing gesoldeerd en voila: dat werkt!

Maar:
1. De motor vonkt als een malle. Dat kan wat inslijten zijn, maar ik vond de collector er niet zo fraai uit zien.
2. Wat maakt ie een herrie vergeleken met de nieuwe AEG! Veel meer algemeen geluid, maar ook bijgeluiden. Dat is toch wel een flink verschil. En dan te bedenken dat de nieuwe AEG ruim 50 euro goedkoper was (dat is ongeveer 25%...) dan de Miele 4 jaar geleden...

Voor nu staat ie op de zolder, dat scheelt de andere steeds de trappen op tillen. Vind mijn echtgenote wel fijn.

Vermoeden van oorzaak?
Ik denk dat de problemen gelijk zijn aan wat in dit draadje besproken wordt: https://www.circuitsonline.net/forum/view/162543.
Ook bij ons is de eerste zak niet goed geplaatst (af fabriek of door ons). Wel op de juiste positie gezet, maar toch sloot het niet aan. Effect was dat de hele stofzuiger (ja, tot in de motor) vol zat met stof en gruis. Ik heb dat helemaal schoon staan maken, maar heb destijds niet de collector schoongeblazen. Het lijkt er op dat daar gruis in is gekomen en dat er schade is.
Het effect van die schade is dat de koolborstels worden opgevreten.
Ik ga de vervanging die ik nu heb gedaan niet meer herhalen. Daarvoor moest ik teveel verbuigen, dat gaat nooit twee keer goed (is mijn ervaring). Plus alle soldeerwerk, gepruts, vieze handen en een hoop tijd. Dat is het me allemaal niet waard.

Mijn tip als je in eenzelfde situatie komt: koop een vervangende motor. Of een andere stofzuiger >:)

Alsnog en nogmaals mijn dank voor het meedenken in dit draadje. Het wordt zeer gewaardeerd en ik hoop dat mijn verslaglegging een volgende weer van dienst kan zijn.

Sja, kortom gruis direct de motor in gaat deze niet fijn vinden! Koolborstels gaan 1 cm per uur er af dan. We hebben een Miele van 25 Jaar oud, draait nog steeds als een tierelier en de truuk is altijd op de Eco stand gezet (ongeveer 3/4 van max vermogen) en draait veel rustiger en nagenoeg geen verlies in zuigkracht.. 4 jaar betekent dat je er wat zuiniger mee moet omgaan, de AEG gaat dat ook niet halen op deze manier.

Sorry, dan heb je het topic niet goed gelezen/begrepen. Dit heeft NIETS met gebruik te maken. Wel met een ontwerpfout van Miele bij de aansluiting met de stofzak. Zie ook het topic wat ik gelinkt heb.

Het resultaat is dat bij ons de eerste stofzak (volgens mij zelfs af-fabriek) al niet goed zat. Kun je nagaan hoe lang alles nog doorgedraaid heeft met gruis er tussen...

Ik heb ook uitgebreide ervaring met Miele-stofzuigers van 'vroeger'. Die gingen eindeloos lang mee en konden overal tegen. Helaas is het nu anders.
Eco-stand doet daar niets aan toe of af (ook al hadden wij die ook altijd aan staan).
Zuiniger er mee omgaan verandert ook niets.
Als het ontwerp slecht is, dan is het een slecht product. En dat blijkt niet uit mijn verhaal, maar vooral uit het feit dat ik hierin niet de enige ben. Internet staat vol met filmpjes en verhalen over de Miele C3 en alle problematiek. Dat verwijten aan de gebruiker geeft mij de indruk dat je zelf bij Miele werkt ofzo...

[Bericht gewijzigd door WPC op (45%)]

Op dinsdag 11 november 2025 18:15:29 schreef WPC:
Ik heb ook uitgebreide ervaring met Miele-stofzuigers van 'vroeger'. Die gingen eindeloos lang mee en konden overal tegen. Helaas is het nu anders.

Ik ben het daar wel mee eens. Onlangs een Miele stofzuiger van de S300-S400 serie van nieuwe koolborstels voorzien na vele jaren van trouwe storingsvrije dienst.
Nooit een probleem met deze stofzuiger gehad, de gehele motor en zuighuis zijn nog van degelijk metaal niet van plastic zoals in de C3.
Heb de koolborstels met succes vervangen en de stofzuiger zuigt weer als vanouds.
De kwalitiet van Miele stofzuigers is niet meer wat het was...