Beste forumlezers,
Onlangs heb ik een soundbar van JBL aangekocht om mijn LED tv wat te versterken.Ik moet zeggen dat ik over de kwaliteit tevreden ben maar ik heb wel één probleempje:
De soundbar werkt perfect op mijn TV posten doch geeft geen geluid wanneer ik een dvd afspeel. Heb ik iets verkeerd aangesloten? Kunnen jullie me raad geven aub? Ik heb de optische kabel aangesloten van de soundbar naar de decoder. Vervolgens is de audiokabel aangesloten van de soundbar naar de decoder. Ik ben maar een leek in deze materie en zou graag uw hulp krijgen. Met dank.

Als je de soundbar enkel aan hebt gesloten op de decoder, en niet op de DVD-speler, dan kan de soundbar nooit het geluid van de DVD-speler afspelen.

heb je nu 2 kabels tussen de soundbar en de decoder?

dan krijg je nooit geluid. beste is om deze op je TV aan te sluiten. deze kan dan het geluid van de HDMI doorzetten naar de optische uitgang.

als je een receiver hebt met ARC (audio retour kanaal) dan is het mogelijk dat je TV van de decoder het geluid via de HDMI naar de receiver terugstuurt. die kan het vervolgens versterken, maar dat lijkt me hier niet het geval.

Ik heb de optische kabel aangesloten tussen soundbar en decoder.
Dan heb ik ook een audio kabel (één pin aan de zijde van de soundbar en twee pinnen aan de andere zijde) aangesloten tussen soundbar en decoder. Ik heb ook al geprobeerd om deze kabel aan te sluiten tussen soundbar en tv doch ook geen resultaat. Moet ik dan de optische kabel nog aangesloten houden tussen soundbar en decoder?

Wat voor apparatuur heb je staan? (merk/type)
Wat voor aansluitingen heeft ieder apparaat?

Het beste is inderdaad om de soundbar op de TV aansluiten en dan de DVD en de decoder op de TV.
Dan wordt de keuze welke video en audio bron in één keer gemaakt via de TV.

Je moet een uitgang zien te vinden op de TV. Dat kan via HDMI, optisch, headphone, tulpjes, scart, etc..

Welk type tv en welk type soundbar?

Ik zal even samenvatten welke apparatuur en aansluitingen:
Tv JVC type 55LA6918 met pc-audio in R en L en 3 x HDMI en een OPTICAL DIGITAL out.
Soundbar JBL SB200 met AUX in en OPTICAL
decoder HD van Telenet
Dvd samsung met HDMI en coaxial DIGITAL out.

Bij de Soundbar waren 2 kabels nl. Een optische kabel en een audiokabel (1 pin uitgaande naar 2 pins)
Hopelijk kunnen jullie hiermee verder.

Tv optical OUT --> Soundbar optical IN, volgens mij heb je niet meer nodig.

Eens met Shiptronic.

Het is waarschijnlijk een LG en geen JVC

bedoel je deze?

http://www.elektronicawereld.nl/productimages/1123.jpg
dat ding heet een jack naar tulp kabel.

jack = 3 pinnen, 3,5mm (ook wel TRS genoemd)
tulp = 1 pin + mantel. (heet ook wel cinch)

maar die mag je dus voor je mobiel ofzo gebruiken, lekker optisch zoals ik zei.

Inderdaad een Jack naar tulp kabel.
En ik heb me inderdaad vergist. Het is wel degelijk een LG

Bedankt voor de tips. Ik ga het straks uitproberen.
Mvg

Sorry mensen, het lukt mij nog steeds niet.
Ik heb de optische kabel aangesloten van de Soundbar naar mijn tv.
De heb de Jack naar tullip kabel aangesloten van de Soundbar naar de Telenet decoder.
Resultaat: geluid op tv programma's alles ok maar als ik mijn dvd opzet geen geluid over de Soundbar enkel geluid over de tv?

Heeft er iemand goede raad? Mijn tv is een LG 55LA6918
De Soundbar is een JBL 200
De blue ray speler is een samsung.

Bedankt voor elke suggestie want ik ben ten einde raad.

De volgende informatie is nodig om je goed te kunnen helpen:

• Wat voor kabel tussen TeleNet decoder en TV?
  • Wat voor kabel tussen Samsung BluRay-speler en TV?
  • Welke kabels (alle!) heb je allemaal ter beschikking?

Beste,
Volgende kabels zijn momenteel aangesloten:
Van tv naar Soundbar: de optische kabel
Van Soundbar naar decoder: een kabel met aan de zijde van de Soundbar (AUX )een Jack en aan de zijde van de decoder 2 tulp stekkers ( foto te zien in een eerdere conversatie in dit topic)
Van dvd naar tv: een HDMI kabel.
Van decoder naar tv : een HDMI kabel + ethernet kabel + coax naar distributie.

Hopelijk kan je hiermee verder.

Dan is de oorzaak van je probleem simpel: je de broninstelling op je soundbar staat nu ingesteld op AUX (dus de kabel die met 2x tulp op je TeleNet box is aangesloten).
Met de SOURCE knop op de soundbar moet je de OPTICAL ingang kiezen (de SOURCE-knop moet amberkleurig oplichten).

Als je met de TeleNet box nooit naar digitale radio luistert, kun je de analoge audio kabel (dus die met 2x tulp) geheel verwijderen.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (19%)]

Beste, bedankt voor uw antwoord. Ik ga het morgen proberen want ben inmiddels niet meer thuis. Ik laat u zeker iets weten of dit gelukt is. Ik hoop van wel.

Beste MNM,
Het is me gelukt! Bedankt voor uw advies!

Kijk, da's mooi! Bedankt voor je feed-back, dat wordt altijd gewaardeerd!