Beste forumlezers,
Onlangs heb ik een soundbar van JBL aangekocht om mijn LED tv wat te versterken.Ik moet zeggen dat ik over de kwaliteit tevreden ben maar ik heb wel één probleempje:
De soundbar werkt perfect op mijn TV posten doch geeft geen geluid wanneer ik een dvd afspeel. Heb ik iets verkeerd aangesloten? Kunnen jullie me raad geven aub? Ik heb de optische kabel aangesloten van de soundbar naar de decoder. Vervolgens is de audiokabel aangesloten van de soundbar naar de decoder. Ik ben maar een leek in deze materie en zou graag uw hulp krijgen. Met dank.

Als je de soundbar enkel aan hebt gesloten op de decoder, en niet op de DVD-speler, dan kan de soundbar nooit het geluid van de DVD-speler afspelen.

heb je nu 2 kabels tussen de soundbar en de decoder?

dan krijg je nooit geluid. beste is om deze op je TV aan te sluiten. deze kan dan het geluid van de HDMI doorzetten naar de optische uitgang.

als je een receiver hebt met ARC (audio retour kanaal) dan is het mogelijk dat je TV van de decoder het geluid via de HDMI naar de receiver terugstuurt. die kan het vervolgens versterken, maar dat lijkt me hier niet het geval.

Ik heb de optische kabel aangesloten tussen soundbar en decoder.
Dan heb ik ook een audio kabel (één pin aan de zijde van de soundbar en twee pinnen aan de andere zijde) aangesloten tussen soundbar en decoder. Ik heb ook al geprobeerd om deze kabel aan te sluiten tussen soundbar en tv doch ook geen resultaat. Moet ik dan de optische kabel nog aangesloten houden tussen soundbar en decoder?

Wat voor apparatuur heb je staan? (merk/type)
Wat voor aansluitingen heeft ieder apparaat?

Het beste is inderdaad om de soundbar op de TV aansluiten en dan de DVD en de decoder op de TV.
Dan wordt de keuze welke video en audio bron in één keer gemaakt via de TV.

Je moet een uitgang zien te vinden op de TV. Dat kan via HDMI, optisch, headphone, tulpjes, scart, etc..

Welk type tv en welk type soundbar?