Beste forumleden,
In mijn woonkamer speel ik met een 10 Watt buizenversterker .
Tijdens de zomermaanden speel ik op het terras met een oude
Saba buizenradio . Graag had ik de AUX ingang van de Saba
radio aangekoppeld op een luidsprekeruitgang van de versterker .
Op deze manier kan ik ook CD's enz. weergeven op het terras door
die Saba radio . Hoe kan ik dit het beste oplossen ? Heeft er
iemand een idee ?

Dat kan gewoon: een draad parallel op de luidspreker uitgang.
Als je de luidspreker wil verwijderen moet er een belasting r van bijv. 8 Ohm op de uitgang worden aangesloten.
En met 2 draden naar de input.
Er zal wel een verzwakkernetwerkje tussen moeten als de aux bijv. 500 mV is bij full output of je zet het nivo heel laag dat de aux niet overstuurd wordt.
Verzwakken kan met 2 weerstanden of een instelpotje van bijv 100k.

Zet het apparaat indien mogelijk op mono als je buizenamp mono is.
Of verbind de L+R uit de CD player met elkaar.

Mooier is als je niet de luidsprekeruitgang gebruikt maar een tape out aansluiting op de versterker. Oude buizenversterkers hadden die soms al.
Dan kan er een afgeschermd kabeltje tussen de radio en versterker.
Wat voor type buizenversterker is het? Nieuwbouw of vintage?

Wat is het typenummer van de radio? Meestal te vinden achterop het chassis en zichtbaar door een gat in de kartonnen achterwand. Soms ook op de achterwand zelf gedrukt.
Aan de hand van het schema (als dat is te vinden) kan er meer over worden gezegd.

Wat tegenwoordig AUX wordt genoemd, heette vroeger een bandrecorderaansluiting. Op Duitse radio's aangegeven met de letters TB van Tonband.
Als zo'n aansluiting op de radio zit, is dat de beste manier om aan te sluiten op een externe versterker.

Hallo,
Alvast bedankt voor jullie reacties . Het is een Frank Pram 40 versterker .
Dit is een stereo buizenversterker met ECL 86 eindbuizen in push-pull .
De Saba is een Freudenstadt 125 met een fono ingang met banaan stekkers .
En een bandopnemer ingang met een Din 3 polige stekker .

Frank Pram 40 view
https://www.flickr.com/photos/nikleitz2009/4337972856/

Die versterker heeft een gewone 5 polige DIN tapeaansluiting. Daarvan is 3 en 5 de stereo input en 1 en 4 de output die je kan verbinden met de radio die buiten staat. Stereo afgeschermde kabel koop je overal aan de meter.

Op de Saba stereoradio zit een DIN 3 pool. Dan zit de input op 1 en 3.
Even solderen en je bent klaar! stereosnoer heeft meestal een witte en rode signaaldraad. Makkelijk te onthouden: rood=rechts

Beste RAAF12,
Dat is een goede oplossing . Als ik de versterker op MONO zet, kan ik op mijn terras via de SABA van heel veel muziek genieten deze zomer . Hartelijk bedankt
voor dit goed idee .