Beste mensen op circuitsonline.net, Ik heb hulp nodig.
Ik heb een Pioneer PL-15D platenspeler
Die de ene dag en de volgende dag (eerste dag na de koningsmarkt) het prima deed.
maar de dag daarna deed hij het opeens niet meer goed, de snelheid was heel erg laag.
Eerst dacht ik van nou de snaar is inmiddels al 30 jaar oud, dus ik koop een nieuwe bij pickupnaalden.nl.
Vandaag binnen gekregen en dacht mooi nu kan ik mijn vinyl weer afspelen, maar nee nog steeds hetzelfde probleem. Nu denk ik dat het misschien de motor is want heel af en toe draait hij dan misschien 30 sec op de goede snelheid en daarna gaat hij weer veel te langzaam.
Ik heb de motor ook al geolied zoals in de manual staat, maar dit had ook niks tot gevolg.
Ik ben nu een beetje ten einde raad, misschien iemand weet of het aan de motor ligt ofzo?
Foto's binnenkant:
Geheel:
http://image.bayimg.com/oamojaacm.jpg
Print+Motor
http://image.bayimg.com/oamokaacm.jpg
Hoe is de aandrijving van de motor naar het plateau?
Misschien zit daar het probleem. Te grote snaar. Te harde en daar door slippende aandrijfrol !!
Slecht gelezen eerste stuk 
Misschien de lagers van de motor eerst schoonmaken alvorens ze te smeren.
Volgens pickupnaalden.nl hoorde deze snaar bij deze platenspeler.
Te harde aandrijf rol zou misschien kunnen.
Hier wat foto's van de pully, enz
https://www.flickr.com/photos/97660399@N05/sets/72157644549900454/
Ik ben dan bang dat ik de motor sloop ivm met dat hij niet bedoelt is om open te maken, maar als dat de oplossing zou zijn ga ik dat zeker proberen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
Motor elektronica zal na 30 jaar wel aan een update toe zijn.
elko's e.d.
Ik krijg een "403-forbidden" als ik de foto's van motor en print wil bekijken.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Elektronica zit er zo te zien niet in, dat is een voordeel.
Ik had hetzelfde probleem bij mijn platenspeler. De motor werd toen ook erg warm. Ik heb deze uit elkaar gehaald en schoongemaakt en daarna werkte alles weer prima.
Op 6 mei 2014 23:35:41 schreef Hugo Welther:
Motor elektronica zal na 30 jaar wel aan een update toe zijn.
elko's e.d.Ik krijg een "403-forbidden" als ik de foto's van motor en print wil bekijken.
Sorry mijn fout:
https://farm8.staticflickr.com/7437/14125684915_9db4409f1b_o.jpg
en
https://farm6.staticflickr.com/5101/13939071580_ebbc3c19f3_o.jpg
Zit niet veel vervangbaars op de print zoals u kunt zien. ivm dat de motor gewoon op 230 v draait
Op 6 mei 2014 23:45:53 schreef muddy:
Elektronica zit er zo te zien niet in,
Slotje dan maar? 
Op 6 mei 2014 23:45:53 schreef muddy:
Ik had hetzelfde probleem bij mijn platenspeler. De motor werd toen ook erg warm. Ik heb deze uit elkaar gehaald en schoongemaakt en daarna werkte alles weer prima.
Ik wil dit ook gaan doen maar ik wil niet in het proces de motor slopen. En ik had op een andere forum gelezen dat ik eerst die rode microswitch moet schoonmaken
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Dat is een goed begin. Deze is eventueel makkelijk te vervangen.
Je kunt het riempje van de motor even afhalen. Je kunt dan kijken of de motor gewoon makkelijk draait met je hand, en evt de stroom inschakelen en kijken of de motor goed draait. Zo kun je ook zien of de draaitafel zelf soepel draait.
De motor schoonmaken is niet moeilijk. Als je die twee schroeven los draait, kan je de rotor er als het goed is zo uit halen.
Bij de 2 bronzen bussen van de motor het oude harde vet verwijderen met was benzine of iets dergelijks en na droogmaken een drupje naaimachine olie en je kunt er weer 30 jaar tegen.
Johan
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
De motor is een Kooianker Inductiemotor, en heeft dus verder geen electeronische sturing...
Die wordt alleen in en uit geschakkeld.
Die haalt het toerental puur uit de netfrequentie.
Kan je checken of de motoras gemakkelijk en zelfs eventjes uitdraait wanneer je deze zonder snaar een draai geeft?
Zo niet, dan zit het probleem gegarandeerd in de motor.
Ook kan je dan nazien of de draaitafel zelf ook nog mooi soepel draait, door deze ook zonder snaar even een zetje te geven.
Neovo.
[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op (26%)]
Bedankt voor deze info!
Ik heb de 240/120V switch aantal keer heen en weer gedaan om het zeker te weten dat die goed contact maakt, voor de rest zit er alleen nog een 0,047 MFD condensator op maar daar zal het niet aan liggen denk ik.
Dus dan toch even de motor rustig gaan uitmeten.
Ik hou jullie op de hoogte!
p.s. als de snaar niet om de pully zit blijft de draaitafel makelijk zon 2 min draaien
maar als de oude snaar om de pully zit max 3 sec met een harde draai eraan, en met de nieuwe snaar misschien 1 sec
Meer duidelijkheid op deze fotos:
https://www.flickr.com/photos/97660399@N05/sets/72157644549900454/
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
Op 7 mei 2014 21:13:02 schreef windowsboot:
...... maar daar zal het niet aan liggen denk ik.
Met dat soort aannames kom je er wel in reparatieland.
Aangezien ik geen condensator meter bij de hand heb.
Ik ga hem natuurlijk wel even door meten (eerst even de condensator meter van een vriend lenen) dit ga ik doen als ik de spoelen ga doormeten van de motor (natuurlijk met een multimeter)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Heel verstandig. Als 'ie het dus af en toe wel doet en af en toe niet, dan zal je zien dat de condensator precies goed meet als je hem met een capaciteitsmeter doormeet. Maar als 'ie weer 230V op z'n lijf krijgt, dan kan hij er wel weer eens heel anders over denken. Je denkt dus dat je de condensator kan uitsluiten, maar dat weet je dus helemaal niet zeker.
Juist omdat zo'n condensator hooguit een kwartje kost zou ik het wel weten.
Doormeten van de spoelen van de motor heeft naar mijn idee ook weinig zin.
Ik zou eerder het beugeltje even van de spanningsselector schroeven en die schakelaar eens een paar keer heen en weer halen, net zo terugzetten, beugeltje er weer op en dan kijken wat 'ie doet.
En verder natuurlijk de motor schoonmaken zoals eerder aangegeven.
Doet 'ie het dan nog niet, dan kan je eens kijken door de opgenomen stroom te meten of 'ie meer stroom gaat gebruiken als de motor langzaam gaat draaien of juist minder stroom gaat gebruiken.
EDIT
@RAAF12 heeft natuurlijk helemaal gelijk vwb. de condensator. Die kan je gevoeglijk doorstrepen als verdachte.
Op 7 mei 2014 21:30:49 schreef Sonytech:
Heel verstandig. Als 'ie het dus af en toe wel doet en af en toe niet, dan zal je zien dat de condensator precies goed meet als je hem met een capaciteitsmeter doormeet. Maar als 'ie weer 230V op z'n lijf krijgt, dan kan hij er wel weer eens heel anders over denken. Je denkt dus dat je de condensator kan uitsluiten, maar dat weet je dus helemaal niet zeker.Juist omdat zo'n condensator hooguit een kwartje kost zou ik het wel weten.
Heb net even gepraat met die vriend van me en hij neemt morgen of ovenmorgen die condensator meter mee en een condensator van die waarde om dat even uit te proberen, als dat niks oplost gaan we door naar de spoelen van de motor en de aller laatste optie zijn de lagers van de motor
Edit:
De schakelaar voor de spanning heb ik al een paar keer heen en weer gehaald.
Dat lijkt me niet nodig want die C zit over de netschakelaar geschakeld en dient ter onderdrukking van klikken.
Zoals eerder is geschreven is dit vintage apparaat aan een schoonmaak en smeerbeurt toe. De trekkracht van de motor is alleen voldoende als de draaiende delen wrijvingsvrij draaien.
We gaan zeker de lagers even goed schoonmaken en de motor goed smeren en als dat niet werkt gaan we kijken naar de condensator en de spoelen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]
Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Het is nu gefixt!
Even de motor opengehaald en alles schoongemaakt en de condensator vervangen. En nu draait hij weer helemaal goed.
Nogmaals bedankt!