Automaat klapt uit bij inschakelen versterker

Hallo,

Ik heb een BSS EPC 760 PA versterker met het volgende probleem: 9 van de 10 keer dat ik de versterker in wil schakelen klapt de zekeringautomaat op het versterkerrack er direct uit, slechts in enkele gevallen gaat het goed en dan functioneert de versterker verder ook zonder problemen.

Aangezien ik meerdere van deze versterkers in een versterkerrack heb zitten en ik dit probleem alleen heb met steeds dezelfde versterker moet dit probleem dus in deze versterker zitten.

Dit is het deel van het schema van de versterker waarin ik vermoed dat het probleem zit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bss_epc_760_1.png

Ik heb al ontdekt dat R101 (47R25W Weerstand) & TC101 (BTA26-600R) defect zijn maar ik vermoed dat dit niet het enige is wat defect is maar wil ook niet proberen wat er gebeurd na het vervangen van deze componenten aangezien ik het probleem niet erger wil maken mocht er meer defect zijn. Ik kan verder geen componenten vinden welke zichtbaar defect zijn. Welke componenten zou ik nog meer kunnen controleren op defecten?

de triac en 47ohm weerstand zijn een deel van de inschakel vertraging. als de triac in sluiting ligt schakelt de versterker vol vermogen in en klapt de automaat dus eruit. even de componenten meten rondom die triac om meer rotte onderdelen te vinden. veel meer zal er niet aan de hand zijn..

De componenten rondom de triac heb ik eruit gesoldeerd en doorgemeten maar ik kon hierin geen defect vinden.

Ongeveer een jaar geleden zijn de triac en de weerstand al een keer vervangen, al deze versterkers hebben het probleem dat de pootjes van de triacs die destijds bij de productie zijn gebruikt in de loop van de tijd los laten van de behuizing.
Maar doordat de weerstand en triac nu ongeveer een jaar na vervanging weer defect zijn geraakt vermoed ik dat er ergens nog een probleem moet zitten. De triac ligt dit keer inderdaad in sluiting maar de pootjes zitten nog vast aan de behuizing waardoor ik vermoed dat het dit keer een andere oorzaak moet hebben.

heeft de triac een webwinkel afkomst toevallig? sommige webwinkels verkopen nep made in china spul.

er zlijkt ook wel een systeem in te zitten met relais die de secundair opschakelen ivm het laden van de elco's. als dit systeem niet goed werkt kan de startstroom alsnog de triac nekken.

is overigens de 47ohm 25w r101 stuk of de 47 ohm 1/4w r105 weerstand? als r101 eruit ligt, zou de (opstart)stroom te lang over de weerstand hebben gelopen en is de triac vastgebakken. de timing om over te schakelen kan te lang duren miss. dat doen de 4 componenten voor de triac

De triac en de 25w weerstand die destijds erin zijn geplaatst zijn gehaald bij Okaphone in Groningen.

De defecte weerstand is de 47ohm 25W (R101), de componenten rondom de triac geven bij doormeten nog allemaal de juiste weerstandswaarde of capaciteit. De BAV20 diode (D101) geeft bij doormeten een spanningsval van 0,65V.

als het ding inschakelde, hoorde je dan net als bij de andere versterker van hetzelfde type de diverse relais schakelen? het hele ding schakelt in over die 47ohm weerstand, de stroom moet te hoog zijn waardoor de weerstand nekt. de eerste keer dat de versterker erna inschakelt moet de triac ineens alles inschakelen, wat hem nekt. de weerstand is dus de reden dat het fout gaat, welke weer door een te hoge stroom komt. gezien het ding wel werkt na het 9x aanzetten moet het een probleem zijn met het beperken van de inschakelstroom lijkt me.

De triacs gaan inderdaad vaker stuk bij deze versterkers. De voeding heeft ook een behoorlijke capaciteit aan elco's aan de primaire kant. Deze worden opgeladen bij het inschakelen.

Overigens zuinig zijn op deze eindtrap he, is een van de mooist klinkende lichtgewicht eindtrappen die ik ken! Jammer dat ze dan ook weer niet zo heel super betrouwbaar zijn. Een kameraad van mij (mr. flip op dit forum) heeft er nog een stapel (wel en niet werkend) staan.

Deze eindtrappen zijn (voor zover ik weet) speciaal gebouwd voor een tour van Pink Floyd begin jaren 90.

Na enig studeren op het volledige schema kom ik tot de conclusie dat de inschakelvertraging in twee trappen gebeurt.
De eerste fase bepaalt de netspanning (grof met Q203, fijn met U202a-c) en schakelt na gepaste vertraging (bepaald door R241/C231) de relais RL101 (netspanning low/high, vergelijkbaar met de 110/220V schakelaar in oude PCs), RL103/RL104 (speaker impedantie) en RL105/106 (netspanning fijn regeling). De stand van die relais wijzigt niet meer totdat de boel wordt uitgeschakeld.
De tweede fase vertraging wordt geregeld door het circuit rond NAND poort U203 (de tijd bepaald door C232/R248), daarna wordt dmv Q208 RL102 geschakeld die dan de versterker inschakelt.

De triac wordt pas getriggerd als de hoofdvoeding eenmaal draait (door winding 10-11 van TX204).

De 47Ω weerstand kan eigenlijk alleen genekt worden door een verkeerde spanningsdetectie, of door het niet triggeren van de triac (dan blijft de boel via die weerstand draaien en dat gaat vroeg of laat fout). Op dat moment kan de optredende dV/dt over de triac deze ook doen sneuvelen.
Als de triac te vroeg triggert, zal die een te hoge stroom te verwerken krijgen en eveneens bezwijken.

Je zou de softstart van de SG3525 (4µ7/16V elko tussen pin 8 en GND) kunnen implementeren (die om de een of andere reden niet gebruikt is in deze voeding), dat kan de stress op de weerstand en triac verminderen.

@testman: Ik weet niet of de relais schakelden bij het aanzetten, een collega constateerde dit en liet me dit zien in de club waar ik een versterkerrack heb staan maar door de muziek kon ik het niet horen. Als het verder geen schade aanricht aan de versterker wil ik straks wel luisteren wat de relais doen bij het inschakelen.

@DJohnny: Het zijn inderdaad geweldige versterkers, het geluid en vermogen die ze kunnen leveren zijn echt top. Ja ze zijn helaas vrij gevoelig, dit in combinatie met de hoge prijs destijds en het erg geavanceerde ontwerp zijn ook de redenen dat er niet veel verkocht zijn en maar weinig mensen ze kennen ondanks het feit dat de kwaliteit en specificaties toen en zelfs nu nog geweldig zijn. Ik gebruik een rack met 3x BSS EPC 760 & 1X BSS EPC 780 in een club om een Turbosound Floodlight systeem aan te sturen en heb alleen maar lovende reacties over het geluid. Pink Floyd toerde destijds ook met deze versterkers en Turbosound Floodlight & Flashlight kasten.

Ik ben ook van plan om meer van deze versterkers te kopen maar het is helaas lastig ze te vinden dus als iemand iets weet hoor ik het graag.

@fatbeard: Bedankt voor de uitleg, ik ben al een tijdje bezig het schema te bestuderen om te leren hoe de versterker precies werkt en is opgebouwd zodat ik ze voortaan zelf kan repareren maar door het gecompliceerde ontwerp is het erg lastig. Door je uitleg begrijp ik beter hoe de versterker in elkaar zit.

Raar dat ze softstart niet hebben toegepast, ik kan dus het beste bij al deze versterkers een 4u7/16v elco tussen pin 8 & de ground van sg3525 plaatsen?

Wat ik me afvraag als ik naar het schema kijk is hoe belangrijk het juist aansluiten op het lichtnet is aangezien alleen de fase geschakeld word en je bij een schuko-stekker hem dus ook verkeerd kan aansluiten waardoor je de fase en nul omdraaid. Is het belangrijk om voortaan goed te controleren dat ik deze versterkers correct op het net aansluit?

Ik ben erg blij met jullie hulp aangezien het erg lastig is informatie over deze versterkers te vinden of iemand vinden die ze kan repareren vandaar dat ik zelf zoveel mogelijk wil leren zodat ik ze in het vervolg zelf kan repareren. Als iemand meer informatie, modificaties of verbeteringen weet is dit van harte welkom.

...ik kan dus het beste bij al deze versterkers een 4u7/16v elco tussen pin 8 & de ground van sg3525 plaatsen?

Niet doen, het middel zou wel eens (veel?) erger kunnen zijn dan de kwaal. Een kleine toelichting:

Tijdens nog wat studeren en vooral het zoeken naar de plop-onderdrukking kom ik nogal wat afwijkingen tegen van de 'standard' implementatie van de SC3525.
Als gevolg van die afwijkingen zou de 'standaard' softstart uitvoering vervelende gevolgen kunnen hebben omdat dat waarschijnlijk gaat interfereren met de secundaire spanningsregeling zoals die hier is geïmplementeerd (een vorm van on-off regeling met o.a. Q112, U104 en U103; het fijne daarvan snap ik alleen nog niet); mogelijk met instabiliteit tot gevolg...

Dus: mijn suggestie die softstart-elko te plaatsen was niet zo'n hele goeie (een knap slechte, eigenlijk).

Ah ok... In dat geval pas ik die softstart-elko maar niet toe.

Hoe zou ik erachter kunnen komen of er een probleem zit in de spanningsdetectie of in het circuit dat de triac triggert?

Op 10 mei 2014 20:34:49 schreef Piet Hein:
De defecte weerstand is de 47ohm 25W (R101), de componenten rondom de triac geven bij doormeten nog allemaal de juiste weerstandswaarde of capaciteit. De BAV20 diode (D101) geeft bij doormeten een spanningsval van 0,65V.

C109 is ook nog ok?

C109 ga ik morgen even controleren. Toen de triac en de weerstand de vorige keer zijn vervangen zijn ook de componenten rondom de triac voor de zekerheid vervangen, C109 is toen ook voor de zekerheid vervangen maar was destijds niet defect.

Met behulp van wat simulatie in LTspice heb ik ondertussen uitgevogeld waar de schakeldrempels van de spanningsdetector zouden moeten zitten.
Er zijn drie schakelnivo's die onderling een vaste afstand hebben door de weerstanden R236+P201, R253, R255, R238//R239. Hierdoor ontstaan vier gebieden:

• tot aan schakelnivo zijn beide relais afgevallen
  • tussen schakelnivo 1 en 2 is alleen RL105 aangetrokken
  • tussen schakelnivo 2 en 3 is alleen RL106 aangetrokken
  • boven schakelnivo 3 zijn beide relais aangetrokken

De schakelnivo's worden ingesteld met P201: met P201 op minimum liggen ze op 208V, 222V en 237V; met P201 op maximum op 232V, 247V en 265V (RMS). Ik heb geen idee wat de correcte punten zijn, dus ik zou er nog maar ff niet aan gaan draaien...
Er is een tweede set schakelpunten die gebruikt worden als de netspanning rond de 120V ligt, die heb ik niet onderzocht.

Tijdens de simulatie bleek wel dat betrouwbaar schakelen alleen kan als alle elko's die hiermee te maken hebben (C222, C220, C224, C226 en C231) nog de juiste waarde hebben, als ze sterk teruggelopen zijn in waarde gaat het fout door restbrom of foute timing.

De schakeling en de schakelpunten zijn te testen door FS102 te verwijderen en de versterker te voeden via een variac (dat hoeft dan niet eens zo'n hele zware te zijn). Bij inschakelen wordt dan de hele sequence gewoon doorlopen, tot en met het aantrekken van de relais; maar omdat de hoofdvoeding geen stroom krijgt blijven verrassingen uit. Ik zou verwachten dat bij een netspanning van 240V (wat ouder apparaat van engelse makelij, daar hadden ze -in elk geval tot 1995- 240V) RL106 wèl en RL105 níet aangetrokken wordt.