Hallo,

Ik wil graag een 1 watt versterkertje bouwen wat hier op de site staat.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/4/audio/1-watt-versterker.h…

Ik heb alleen nog een paar vragen:
- Als schakeleer wil ik graag een tuimelschakelaar gebruiken maar, hoe sluit je die aan? Aangezien bij een tuimschakelaar 3 pinnen aan zitten. (is dat dan plus, min en aarde? Aangezien het geen wisselspanning is)

- Zelfde vraag eigenlijk voor de input. Hoe sluit ik de input aan. hoe weet ik wat plus en min is...?

- Welke speaker moet ik gebruiken? Hoe kan ik zeg maar bekijken/berekenen welke ik nodig heb?

Ik ben een eerste jaars elektronica student met algemene componentenkennis. Maar qua schema's en hoe je schakelaars en zo moet aansluiten heb ik nog niks over gehoord. (ik heb al wel op internet proberen te zoeken maar daar heb ik weinig gevonden)

Mvg Kees

De middelste pin is de gezamelijke pin. Zie het als de ingang voor de plus. De bovenste pin is verbonden met de middelste als het schakel hefboompje omhoog wijst. De onderste pin is door verbonden met de middelste als de hefboom omlaag wijst. De bovenste is dan weer uit.

Check dat met de weerstand of diode stand van je multimeter.

De input heeft geen echte plus/min maar je wil vaak graag de min van alle schakelingen op gelijk nivo hebben. Daarom gebruik je in principe het circeltje als "min" en de zwarte stip als "plus" De afscherming van je snoertje wat naar de ingang gaat komt dan aan de min, de binnenste kabel aan de zwarte stip. Een mp3 speler is stereo dus je hebt dan waarschijnlijk twee draadjes plus een afscherming. Die twee knoop je dan samen aan de ingang.

De speaker sluit je met zijn "min" pool op de min aan waar ook de ingang en min van de batterij zit. De plus pool op de elco. De elco moet met de min aan de plus van de speaker. Maar ook een speaker heeft geen echte plus en min dus omgekeerd werkt hij ook.

Zo'n tuimelschakelaartje met 3 pinnen heeft twee contacten waartussen omgeschakeld wordt. Het middelste pinnetje is het bewegende deel, van de buitenste kan je er één kiezen en aansluiten.
Een schakelaar heeft geen plus of min.

De ingang: die sluit je aan met afgeschermd draad, en de mantel leg je aan massa. Signaal aan de signaalingang. Je hebt hier geen plus of min omdat het wisselspanning is, maar je hebt signaal en massa.

Speaker moet de juiste impedantie hebben (zie datasheet van het ic) en het vermogen aan kunnen.
Daar valt verder niet zoveel aan te rekenen, tenzij je voor een meerweg systeem gaat (Crossoverfilters berekenen) en de speaker in een 'passende' kast wil bouwen (op basis van de T/S parameters gesimuleerd bijvoorbeeld, maar voor een klein speakertje is dat erg overkill)

Zoals Fred al zei maakt 't niet uit hoe om je de speaker aansluit, zolang je alle speakers maar hetzelfde aansluit als je meerdere speakers hebt.

Oke,

Die schakelaar snap ik nu wel maar alleen die input nog niet.
(ik ben in de veronderstelling dat je met 1 draad aankomt dus hoe kom je dan aan 3 draden?)
Ik heb dit plaatje even opgezocht maar daar word ik ook niet veel wijzer van.

https://www.google.nl/search?q=aansluiting+jack+in&biw=1280&bi…

Misschien dat iemand aan de hand van dat plaatje het kan uitleggen?

En ik was nog een ding vergeten.
- Hoe je de potmeter aan sluit?

Da's een stereo jack. Tip is links, ring is rechts, sleeve is massa.

Gebruik twee 200-1000 ohm weerstandjes om van stereo naar mono te gaan. Gewoon aan elkaar verbinden is vaak nadelig voor de geluidskwaliteit.

Ja dat lees ik wel meer haha.

Maar ik bedoel, je komt (denk ik) met maar eenn kabel aan bij de input.
Hoe kan je dan 3 kabels daar op aansluiten?

Een kabel kan meerdere aders hebben. In het geval van een versterker de mantel en de signaaldraad.
Je ziet het vanzelf wel als je een stukje signaalkabel stript. Sloop maar eens een jack naar 2x tulp kabeltje, heb je meteen de benodigde kabel. Kost 1,50 bij de action.

Je stelt nu vragen die je eigenlijk zelf zou kunnen beantwoorden door het simpelweg te proberen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]

Ja ik snap dat een kabel meerdere aders kan hebben.
Maar ik zal het even toelichten wat ik niet snap.

Als je naar het IC op het schema kijkt, dan lopen er (naar mijn idee) overal 1 aderige kabels. Van pootje 1 loopt er een weerstand, dan gaat over naar een condensator en zo verder. dat is allemaal maar een kabel zeg maar.
Pootje 7 van het IC is aangesloten een condensator en dan naar aarde. Dat lijkt mij ook gewoon een kabel zeg maar.

Maar als je dan naar pootje 3 van het IC kijkt, loopt er 1 kabel vanaf het IC naar de potmeter, 1 kabel naar aarde van de potmeter en een kabel vanaf de potmeter naar de ingang.

Als je dan bij de ingang bent loopt er een kabel naar aarde en die andere komt dus van de potmeter. Maar waar komt dan die 3e draad vandaan?? Dat snap ik dus niet.

En de mantel is dat dan de aarde? en de signaaldraad het draad dat van de potmeter komt?

En het feit dat ik zoveel vraag is omdat ik in het weekend even naar de elektronicazaak heen wil gaan en alles in een keer wil kopen. Als ik dan dingen verkeerd doe of verkeerd koop moet ik weer een half uur fietsen namelijk. haha

Mvg Kees

[Bericht gewijzigd door KeesVeld op (12%)]

Pak er eens een (foto van een) potmeter bij en kijk hoeveel aansluitingen die heeft ;)

Ik denk dat het een goed idee is eerst eens een electronica basis boek te bestuderen. Dat je in ieder geval een beetje weet hoe het zit. Hoeft niet heel diepgaand maar dan weet je in ieder geval de absolute basis.

Ik krijg nu het idee dat je nog niet eens weet wat het verschil tussen stroom en spanning is. Of wat een stroomkring is. Dat geeft niet, dat kun je leren. En doen is ook leerzaam. Maar doen zonder de absolute minimale enige kennis van hoe stroom loopt en wat het doet is niet handig. Dat eindigt meestal in een teleurstelling. Hoe een schakelaar werkt, of dat met die draden naar de ingang wordt in de meeste boeken in de eerste bladzijden wel behandelt.

En dat bespaart je een hoop frustratie. Zelfbouw projectjes hebben een sterke voorkeur voor het geven van rooksignalen bij de eerste poging. En als dat gebeurd heb je ergens nog geluk. Je weet dan wat er fout zit. Anders zit je straks tegen een printplaatje met componenten te kijken wat niet werkt zonder enig idee wat je dan moet doen met je multimeter.

Maar als je dan naar pootje 3 van het IC kijkt, loopt er 1 kabel vanaf het IC naar de potmeter, 1 kabel naar aarde van de potmeter en een kabel vanaf de potmeter naar de ingang.

Er komen 2 draden van de ingang. Een van die draden hangt inderdaad aan de 0v.

Op 21 mei 2014 13:47:24 schreef KeesVeld:

Ik ben een eerste jaars elektronica student met algemene componentenkennis. Maar qua schema's en hoe je schakelaars en zo moet aansluiten heb ik nog niks over gehoord. (ik heb al wel op internet proberen te zoeken maar daar heb ik weinig gevonden)

Mvg Kees

eerste jaars?? we zijn nu mei, dus ik hoop toch einde van het eerste jaar? en je hebt dergelijke zaken nog niet gezien op school?

dat je 30min moet fietsen is goed voor de conditie, je bent nog jong, dus dat moet nog wel lukken zeker. ik had hetzelfde toen ik op school zat en ben vaak 4-5keer in een weekend naar de electrozaak gereden zo.

heb je trouwens al een voeding voor dat ding? recycled adapter? eigenbouw transfo/brugcel/elco combo? labvoeding? ik zou ook zekeringen inbouwen en koop direct een paar reserve dan (scheelt je al 1 keer over en weer rijden).
oja, als je stereo wilt (=2 speakers, links en rechts), dan moet je die schakeling dus 2keer bouwen

Op 21 mei 2014 18:47:22 schreef fcapri:
[...]

eerste jaars?? we zijn nu mei, dus ik hoop toch einde van het eerste jaar? en je hebt dergelijke zaken nog niet gezien op school?

Dat is nu precies de reden dat ik tegenwoordig een clubje van 15 studenten bijles geef !
De leerstof is ver beneden peil :-(

erg erg erg, 1jaar op school letterlijk verspeeld dan. wat hebben ze dan gezien? een hoop wetten vanbuiten leren.

de eerste les electriciteit bij ons was een batterij, wat lijntjes en een lampje. en dan moesten we noteren welk schema een stroomkring was en welke niet
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Stromkreise.png/120px-Stromkreise.png.

zowieso vind ik het al TE VER om als eerste met een versterker te beginnen. ik wou daar ook mee beginnen en heb talloze versterkers gebouwd op experimenteerprint en er nooit eentje werkend gehad. alhoewel er bij die IC versterkers weinig fout kan lopen.
ik werkte vroeger graag met de TDA2030 versterkers

Zoals ik al heb gezegd, ik ben eerste jaars elektronica student.
MAAR het eerste kwartiel heb ik Energietechniek en Elektronica gehad. Dus dan heel algemeen. het derde kwartiel heb ik voor de richting Elektronica gekozen en toen kreeg ik meer elektronica. En momenteel ben ik op stage dus nu krijg ik geen les meer.

Ik weet wel het verschil tussen spanning en stroom enzo. en hoe stromen lopen. maar dan alleen een hele schakeling met weerstanden. of een schakeling met diode's of condensators.

Ik heb nu algemene kennis opgedaan. Maar nu je er mee bezig bent zit ik heel vaak te denken 'hoe zit dat ook alweer?'. Dat is omdat wat ik heb geleerd nu een beetje wil toepassen.

En ik weet wel hoe stromen lopen enzo. Maar ik weet niet hoe die jackplugs of potmeters worden aangesloten, omdat dat simpelweg niet is uitgelegd.

Daarom meld ik mij aan voor dit forum in de hoop dat mede-hobbyisten mij helpen.

Dus excuus voor mijn 'lage' kennis, maar ik doe mijn best.

Mvg Kees

engels, google en youtube... vind je vast ook wel wat je nodig hebt.
en hier natuurlijk. hier kan je natuurlijk beter terecht als het niet werkt en je hebt wat hulp nodig.

voorbeeldje
https://www.google.be/search?q=how+to+connect+jack+audio&es_sm=93&sour…

Op 21 mei 2014 21:55:38 schreef KeesVeld:
Maar ik weet niet hoe die jackplugs of potmeters worden aangesloten, omdat dat simpelweg niet is uitgelegd.

Om te begrijpen hoe zo'n mechanisch onderdeel in elkaar zit (een potmeter en een jackplug zijn geen elektronische componenten) hoef je ze alleen goed te bekijken en met een multimeter in de stand 'Ohm' door te meten.

Je zal er dan achterkomen dat een potmeter bestaat uit een cirkelvormige koolbaan waarover een contact heen en weer beweegt.
http://fddrsn.net/pcomp/examples/potentiometers.html

Een jackplug heeft vaak 3 aansluitingen. Ook weer met je multimeter in de stand 'Ohm' kan je meten welke soldeeraansluiting met welk deel van de plug is verbonden.

Hetzelfde geldt voor schakelaars.

Dat bekijken en meten mág allemaal, het draagt bij aan het begrijpen van onderdelen.