Probeer te zoeken met "Apparaat Naam" + "Programming Manual" in Google. Zo heb ik onderstaande links gevonden in een minuut.
Fluke Hydra:
https://testworld.com/wp-content/uploads/user-manual-fluke-2635a-hydra…
Die is SCPI en Fluke kennende ook echt helemaal volgens de spec.
Peaktech 2275 = Beich CH9823 ?
https://www.scribd.com/document/862382690/BEICH-ch9800-series-DC-Elect…
Die laatste moet je 1 op 1 vergelijken welke Peaktrech welke Beich is (want er zijn meerdere modellen). Echter een eigen formaat met ascii strings. Voor programmeren heb je niks aan de Peaktech handleiding.
Omdat de Fluke SCPI is met een *IDN? kan je in TC ook laten scannen voor new devices naar de COM poort (AR488) waar hij aan zit. Dan zal TC terug komen met de inhoud van de *IDN? response en kan je een definitie template genereren en zal die na 2x klikken connecten. Erg handig. Omdat het SCPI is hoef je geen scpiCmd commando's te schrijven. Dus meteen #askValue #askMode en cmdSetup voor de menutjes.
benleentje
Golden Member
Bedankt ik kan voorlopig weer vooruit en ik zal de Circutor updaten volgens jouw suggesties op EEVblog.
benleentje
Golden Member
De Circutor een update gegeven.
En daarna getest met een SMPS voeding.
Blijkbaar kan de powerfactor wel negatief worden want met een aangesloten trafo waren ze positief en met een aangesloten SMPS waren ze negatief.
Inductieve vermogen in var is dan ook negatief
IK zie nu ook veel hogere waardes bij de harmonischen.
Ik ben dan ook erg blij met je suggesties vooral die voor de negatieve waarden. 
Nu alles voluit geschreven is het inderdaad een stuk duidelijker. IK had eigenlijk gewoon strak de handleiding gevolg en dat vrij exact overgenomen.
Ik had ook beter moeten weten over PF. 
Google:
Yes, a power factor (PF) value displayed on a meter can be negative, though it is not a traditional concept. A negative power factor, typically ranging from 0 to -1, indicates that active power is being returned to the source (generation) rather than consumed (load), such as when a solar system feeds energy back to the grid.
benleentje
Golden Member
Het kan ook weer een net andere implementatie van Circitor zelf zijn.
De peaktech reageert via een terminal op *IDN?
» *IDN?
« PEAKTECH LOAD-150W ,VER3.9.0315
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
Maar niet in het juiste formaat.
Het moet zijn
; Modify *IDN? response so that it conforms proper SCPI: Make,Model,Serial#,Version
Dus je moet #driver SCPIx gebruiken en
#modifyIDN replace(replace(value," ",","),",VER","Serial#,")
Het Serial# hierboven vervangen door het nummer op de sticker van de Peaktech.
Maar volgens mijn zoek toch is het geen SCPI gelijkend protocol.
benleentje
Golden Member
Het lukt in ieder geval wel in TC om verbinding te krijgen. Moet ik dan nog steeds modify *IDN? doen.
;; jSerialComm version: 2.11.2
;; Start thread for: COM5 - Peaktech P2275
;; COM5: Set params: 9600
;; COM5: Tx: <*IDN?.> 2A 49 44 4E 3F 0A
;; COM5: Rx: <PEAKTECH LOAD-150W ,VER3.9.0315> 50 45 41 4B 54 45 43 48 20 20 4C 4F 41 44 2D 31 35 30 57 20 2C 56 45 52 33 2E 39 2E 30 33 31 35
;; Found Peaktech P2275 on FT232R USB UART (COM5)
KLopt, maar het formaat klopt niet.
Dus je moet je gegenererde txt file editten en mijn statements toevoegen.
En dan re-connecten. Had hetzelfde met mijn Owon LCR2020.
Doe maar een *IDN? van de command line, en je ziet waar het fout gaat.
benleentje
Golden Member
Er gaat niets fout met *IDN? en ik krijg ook een
;; jSerialComm version: 2.11.4
;; Start thread for: COM5 - Peaktech P2275
;; COM5: Set params: 9600
;; COM5: Rx: <PEAKTECH LOAD-150W ,VER3.9.0315> 50 45 41 4B 54 45 43 48 20 20 4C 4F 41 44 2D 31 35 30 57 20 2C 56 45 52 33 2E 39 2E 30 33 31 35
*IDN?
;; P2275: Tx <*IDN?>
;; P2275: Rx <PEAKTECH LOAD-150W ,VER3.9.0315>
;; PEAKTECH LOAD-150W ,VER3.9.0315
Als ik jouw veranderingen doorvoer dan kan TC het juist niet meer vinden dus ik laat het zo.
KLopt, maar het formaat klopt niet.
Toch heeft TC daar geen probleem mee.
Maar als ik bv #idString PEAKTECH LOAD-150W, zonder de spatie achter 150W doet dat gaat het wel fout.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
Mijn formule klopt net getest, zie hieronder
:setvar: IDN="PEAKTECH LOAD-150W ,VER3.9.0315"
#scpiCmd test? value?
:readmath: replace(replace(IDN," ",","),",VER","Serial#,")
;; DM18C04: Tx <test?>
;; DM18C04: Tx <value?>
;; DM18C04: Rx <PEAKTECH,LOAD-150W,Serial#,3.9.0315>
;; PEAKTECH,LOAD-150W,Serial#,3.9.0315Je moet dan wel aanpassen
#idString PEAKTECH,LOAD-150W,
#driver SCPIx
Dan is alles compatibel, ik zeg dit om je te helpen.
benleentje
Golden Member
Ik begrijp om eerlijk te zijn niet waarom ik het moet aanpassen als het gewoon werkt.
Met jouw formule direct gekopieert krijg ik dit
;; Use "Load devices" page for selecting devices to load. Most devices will only load if they are connected and ready.
;; FT232R USB UART (COM5) Device "PEAKTECH,LOAD-150W," do not match answer: "PEAKTECH,,LOAD-150W,Serial#,3.9.0315"
#name Peaktech P2275
#handle P2275
#port com
#baudrate 9600
#driver SCPIx
benleentje
Golden Member
Na het toevoegen van 2 extra spaties werkt het wel.
Hieronder de aangepaste formule er staat nu een _ maar dat is alleen maar om het verschil duidelijk aan te geven bij is de 3de regel in gebruik.
#modifyIDN replace(replace(value,"_ ",","),"_,VER",",Serial#,")
#modifyIDN replace(replace(value," ",",")," ,VER",",Serial#,")
Als je replace(value," ",",") doet dan word elke spatie vervangen door een "," en daarom zag ik dus ook dubbele ",," staan
Mooi dat het werkt !
Die serial# kan je veranderen in het serie nummer van je apparaat. Dat staat meestal op sticker op de achterkant.
De *IDN? is nu conform formaat. Dat wordt binnen TC ook voor andere popups gebruikt
Je kunt nu ook makkelijker metadefs maken hierdoor. Ik heb dit al 2x gehad bij mijn Analogic en Owon Lcr dat het antwoord niet conform standaard was. TC gebruikt de modifyIDN nog voordat identification plaatsvindt. Vandaar dat het extra nou luistert.
Je zou kunnen proberen om standaard commando's naar je Peaktech te sturen of je iets terug krijgt als je de Scpi documentie nog niet hebt. Kijk eens bij de siglent SDL load.
benleentje
Golden Member
Ik heb uit een definitie van een korad elektronic load al wat geprobeert.
De P2275 geeft dan wel een piep, maar ik krijg er nog geen data uit.
Dat komt wel goed. Ik heb een e-mail naar peaktech gestuurd en hoop dat ik de info krijg die ik nodig heb.
Normaal leveren ze de handleiding en de programmeer guide er op een CD bij. Echter heb ik die van mij 2de hands gekocht zonder die cd erbij.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]
Meestal zoiets als MEAS:VOLT? MEAS:CURR? of FETCH:VOLT? FETCH:CURR? maar het is moeilijk als je geen programming manual hebt.
Metadef kan je al maken:
#name Peaktech P2275
#handle P2275
#idString PEAKTECH,LOAD-300W,
#name Peaktech P2280
#handle P2280
Beich modellen hier: http://en.beich.com.cn/Product/CH871BCH871C.html
Zoals: CH8710B, CH8710C, CH9710B en CH9710
Je zou op die pagina ook een programming manual kunnen vragen.
benleentje
Golden Member
Kan je hem ook met mij delen?
SCPI is een stuk makkelijker te schrijven. En doordat je SCPIx nu aan hebt staan kan je ook nog scpiCmd erbij maken als dat nodig is.
benleentje
Golden Member
https://www.peaktech.de/uk/PeakTech-P-2275-DC-electronic-load-with-USB…
Het staat hier onder software. Ik dacht dat dat software zou zijn maar daarin zitten ook de pdf bestanden.
benleentje
Golden Member
De peaktech vordert gestaagd.
Ik had net elke keer als ik de load output op ON wilde zetten dat ik een error kreeg.
En dat was net nadat ik de limits pagina had gemaakt en daar alles had ingesteld.
Wat ik daar ook invulde ik bleef errors houden.
IK dacht die zal dan wel defect wezen maar de bat test werkte nog wel.
Toen het apparaat maar een reset to default gegeven en nu werkt alles weer.
benleentje
Golden Member
Stil hier?
Ik begrijp nu eindelijk hoe je een variabele kan gebruiken en heb het met succes toegepast.
De definitie voor de peaktech is zo goed als klaar.
Er zaten best wat fouten in de handleiding. Een ervan was dat je voor het instellen van de transient test ook CC of CV gebruikt. Maar als je dat terug leest is dat dan ConstVolt of ConstCurr. Verder waren de antwoorden de ene keer in hoofdletter en dan weer in kleine letters. Allemaal geen probleem en via de debug mode zie je wat er gebeurt.
De load is vrij traag en er moest elke keer nadat een :write: was gebeurt er een 250ms delay zijn.
De definitie is niet compleet omdat er ook een heel hoofdstuk ontbreekt. Ik kan de testmethode list nog niet maken. IK heb het ontbrekende stuk gevraagd aan peaktech en ik ga het wel zien of het komt.
In list kan je dan een aantal test stappen invullen.
Stappen 1 of max 15
Je kan dan een voeding in bv 4 stappen testen met een CC, een CV, een CP en een CR. De tijd tussen de stappen kan je dan ook instellen.
[quoteSCPI is een stuk makkelijker te schrijven.[/quote]Toch is er maar weinig verschil met ASCII. Het is wel veel minder type werk omdat je geen scpiCMD hoeft te maken.
miedema
Golden Member
Op woensdag 25 maart 2026 22:08:41 schreef benleentje:
...
De definitie is niet compleet omdat er ook een heel hoofdstuk ontbreekt. Ik kan de testmethode list nog niet maken. IK heb het ontbrekende stuk gevraagd aan peaktech en ik ga het wel zien of het komt.
....
Ha benleentje,
Als je door de bestaande definities heen neust, dan zul je zien dat de compleetheid van die definities sterk varieert.
Van zeer uitgebreid, en alle functionaliteit van een meter dekkend, tot alleen die functies die de schrijver nodig had of belangrijk achtte.
Natuurlijk is het mooi als een definitie tot alle functies van een meter toegang geeft. Maar elke definitie is beter als geen definitie. 
Belangrijk is dat jij met dat apparaat in TestController kunt doen wat je nodig hebt. En elke andere gebruiker is vrij om die definitie dan weer aan te vullen om zijn gebruik mogelijk te maken. 
groet. Gertjan.
benleentje
Golden Member
Belangrijk is dat jij met dat apparaat in TestController kunt doen wat je nodig hebt.
Dat is helemaal waar. Men vroeg op EEVblog voor de circutor voor extra modes omdat ik er nu 88 meetwaarden uit opvraag. Maar ik zie daar voor mezelf geen reden toe ik heb alles wat ik nodig heb. En bovendien heb ik voor nu nog niet alle kennis om dit anders te doen.
Voor de peaktech merk ik nu ineens dat er van alles op zit wat wel handig is maar dat het instellen op het apparaat zelf gewoon heel lastig is. En dan is het jammer dat je beperkt word door de handleiding. Ook vind ik de uitdaging wel leuk om alle functie te implementeren.
In elke nieuwe definitie leer ik weer wat bij en ik zal over een tijdje wel de kennis hebben om de dan al bestaande definities beter te maken.
miedema
Golden Member
Op vrijdag 27 maart 2026 13:45:09 schreef benleentje:
...
Voor de peaktech merk ik nu ineens dat er van alles op zit wat wel handig is maar dat het instellen op het apparaat zelf gewoon heel lastig is.
...
Dat herken ik. Één van de leuke dingen van het schrijven van een TestController definitie is dat je je meetapparaat veel beter leert kennen. En het daarna dus ook beter kunt gebruiken 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
En alweer een nieuwe versie van TestConroller:
V3.03 is up
A lot of devices has been added/updated and I have officially release the battery test function.
In addition to the above a new modbus interface has been added that allows multiple devices on a RS485 bus.
Updated: GWInstek GPP-4323 Power supply, add support for different firmware versions (Thanks PL)
Updated: ET5410A+ Electronic load (Thanks PL)
Added: Tiny Devices tinySA4 spectrum analyzer (Thanks PL)
Added: UNI-T UT622 LCR meter (Thanks PL);
Added: A long overdue help page for GPIB+Modbus popup
Added: B&K Precision 9130 power supply (Thanks janteau)
Added: Support for multiple modbus devices on one serial port (Requires a slight modification to the device definition).
Added: XY MD02 (AHT20), XY MD02 (SHT20), XY SHTC3 and XY MD02 (SHT40) Humidity & Temperature transmitter modules (Thanks flash2b)
Added: LC Tech LCUS-1, LC Tech LCUS-2, LC Tech LCUS-4 and LC Tech LCUS-8 1 to 8 channel relay modules (Thanks flash2b)
Added: Eletechsup DM56A04 and Eletechsup DM36B06 4 to 6 digit readouts (Thanks flash2b)
Added: Eletechsup DM18A01, Eletechsup DM18B02, Eletechsup DM18C04 and Eletechsup DM18D06 1 to 6 digit readouts (Thanks flash2b)
Added: Ebyte EID051-133, Ebyte EID051-134, Ebyte EID051-135, Ebyte EID051-138, Ebyte EID051-143, Ebyte EID051-144, Ebyte EID051-145 and Ebyte EID051-148 3& 4 digit readouts (Thanks flash2b)
Added: Ebyte EID041-G01 and EID041-G01S Humidity & Temperature transmitter module (Thanks flash2b)
Updated: Giant Force GTH thermal chambers (Thanks jmurray)
Added: Sorensen DHP 40-166 DC Power Supply (Thanks jmurray)
Added: Rigol DM858 and Rigol DM858E DMM (Thanks FireDeveloper)
Added: #removeMatch and #removeLineMatch makes it possible to do RegEx matches to remove sections and lines in #metadef
Updated/added: ET5410A+, ET5420A+ electronic load (Thanks KungFuJosh)
Updated: Batronix Magnova Oscilloscope (Thanks KungFuJosh)
Updated: Added readTemperature to ATorchPX100Devices.txt as requested by CaptainBucko
Updated: A lot of Eletechsup devices got faster (Thanks flash2b)
Added: Circutor-CVM144 CVM Power analyzersM5-29 Three-phase power analyze (Thanks Benleentje)
Added: BatteryTest popup, it controls up to 5 devices for doing a battery test with multiple discharge currents automatic.
No devices are updated to support the new modbus interface, to do that open the definition file and add modbus to the #port definitions, i.e.
#port com
must be changed to:
#port com modbus
And modbus selected in the type column of "Load devices". Press F1 on the GPIB+Modbus page for more help.
Let op:
A warning: I have modified the code around GPIB, but have not tested it, i.e. it may not work anymore or it might work with multiple devices.
It is possible to download V3.00 from here: https://lygte-info.dk/pic/Projects/TestController/TestController3.00.z… (This is the old version, the new version must be downloaded from my website).