Hoi Jeroen,

Zou het mogelijk zijn om bij een topic waarbij iemand de "90 dagen niks gepost" waarschuwing door geclickt heeft, een plaatje van een oude koe in(uit) de sloot te tonen boven/naast het topic? (google op google-images naar oude koe uit de sloot).

In de praktijk wil ik bij dat soort topics EERST de nieuwste post lezen, en pas als dat relevant blijkt de historie van jaren geleden. Ik zit namelijk tijdens het lezen al allerlei oplossingen te bedenken en vragen te beantwoorden, die natuurlijk niet meer relevant zijn na al die tijd.

Als het een "normaal" topic is, dan lees ik wel even eerst de posts van de afgelopen paar dagen.

De aanleiding (om dit eindelijk een keer te typen... de plaatjes van de koeien heb ik de afgelopen week al eens opgezocht....): http://www.circuitsonline.net/forum/view/79362

Ja, maar hoe lang zou die melding dan moeten blijven staan? Alleen voor de eerste post in een oud topic lijkt me dan ook net niets; als iemand reageert op degene die de koe uit de sloot heeft getrokken, is de melding voor alle andere gebruikers weg. Misschien kan de melding 24 uur blijven staan of zo? Dat is nog wel met een query op te lossen lijkt me; als de laatste post exclusief de posts van de laatste 24 uur meer dan 90 dagen oud is, zou de waarschuwing weergegeven kunnen worden.

Ik ken de frustratie van het lezen van een heel topic, het bedenken en uitschrijven van een reactie, om vervolgens tot de conclusie te komen dat iemand iets totaal kansloos heeft toegevoegd aan een antiek topic.

Of misschien een waarschuwing voor hij kan posten zoals;

Ben je zeker dat je echt iets zinnigs toe te voegen hebt in dit oude topic?
Met een extra klik op ja of nee.

'T staat al glashelder in de FAQ.

owh pietplof, je hebt het over dat digitale vodje waar iedereen zijn digitale gat mee afveegt en niemand leest?

Ze negeren de waarschuwing nu ook, ik betwijfel ten zeerste of een extra knopje iets uit gaat maken. Wellicht als er bij staat dat misbruik bestraft wordt net een al dan niet tijdelijke ban, maar dat lijkt me wel een beetje rigoureus. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit herhaalde overtredingen hiervan heb gezien; het is typisch iets wat nieuwe gebruikers zonder slechte bedoelingen één keer fout doen.

Is het niet handiger om een minimum aantal geposte berichten in te stellen. Dit omdat het toch meestal de nieuwkomers zijn die in een discussie uit de prehistorie posten.

Dit is al vaker besproken. Het antwoord van de moderators is steevast: nee we veranderen niets, moet je maar op de datum letten als je een topic leest.

Wat mij betreft mogen topics waarin 90 dagen niets gepost is, gewoon dicht. Onderaan kan dan een tekst staan: als je iets aan te vullen hebt op dit topic, open dan een nieuw topic met een link naar dit topic.

Het is namelijk maar zelden nuttig om oude topics aan te vullen met nieuwe vragen.

Die melding zou na 90 dagen automatisch in het rood als posting in het draadje kunnen komen. Eventuele reageerders zien dan direct dat ze gaan reageren op een nieuw bericht in een oud draadje.
Een andere optie is dat datums van meer dan 90 dagen terug in het rood komen. Dan vallen ze beter op.

Ik had ook pas in de gaten dat het om een oud topic ging toen ik het al helemaal had doorgelezen.

Misschien dat de lezer zijn gat er niet mee afveegt maar gewoon niet snapt dat wat hij toevoegt niets toevoegt... (edit: zie inmiddels het betreffende topic; QED)

Een blokkade met een korte uitleg en een linkje (om een knop te enabelen, zelf geen knop) "ik heb dit begrepen" om toch te kunnen posten, naast een knopje "start een nieuw topic met dit topic als uitgangspunt" zou misschien nog wat mensen kunnen overhalen om toch de juiste post te maken.

Het automatisch sluiten van topics lijkt mij zonder meer ongewenst om alle redenen die al eens genoemd zijn, en omdat er diverse langlopende topics zijn waar niet per definitie elke 90 dagen wat aan toegevoegd wordt (syp meestal wel, maar bijvoorbeeld tips en foutjes, philipsverzameltopics, etc.) of nog erger voor Jeroen: topics waar niet elke 90 dagen iets van achter toegevoegd wordt maar de startpost wel wordt bijgehouden.

@dominic: dat is opzich een idee. Bedoel je dan dat een nieuwkomer alleen een nieuw topic mag starten, of dat een nieuwkomer de eerste 10 berichten standaard via moderatie plaatst?

Op 26 mei 2014 00:22:05 schreef maartenbakker:

@dominic: dat is opzich een idee. Bedoel je dan dat een nieuwkomer alleen een nieuw topic mag starten, of dat een nieuwkomer de eerste 10 berichten standaard via moderatie plaatst?

In eerste instantie dat laatste, puur uit preventief/opvoedkundig perspectief. De eerste postings gaat er nogal eens wat fout.

En zeker bij oudere topics is het handig als een nieuwkomer er niet in kan posten voor hij een x-aantal bijdragen heeft geleverd op het forum. Dit omdat het erop lijkt dat veel mensen een link via Google vinden, zich aanmelden en er dan op posten. De FAQ wordt waarschijnlijk niet eens aangeklikt, laat staan gelezen. Waarvan akte: http://www.circuitsonline.net/forum/view/79362

Wat mij betreft mogen topics waarin 90 dagen niets gepost is, gewoon dicht. Onderaan kan dan een tekst staan: als je iets aan te vullen hebt op dit topic, open dan een nieuw topic met een link naar dit topic.

Wellicht met een uitzondering voor de TS? Ik heb ook nog een paar topics, ouder dan 3 maanden. Staan 'on hold' wegens 'teveel gezeur aan m'n kop'. Maar ik hoop er echt nog wel eens mee verder te gaan...

't probleem is dat er juist weer uitzonderingen zijn. Verzameltopics als "show your projects" zijn voor iedereeen. Nu is dat een voorbeeld die zelden 3 maanden zal opdrogen, maar de "interessante aanbiedingen" of "domme fouten" topics zijn wel eens wat langer inactief. Dat "kleurtje bij de datum" vind ik mooi subtiel voorstel wat het wel zou doen denk ik.

Update: in het topic waar ik er "net op tijd" achter kan dat ik haast zat te reageren op posts uit een ver verleden, zijn er dus twee mensen ingetuind die een quote hebben van een paar posts voor de laatste, die dus 5 jaar oud is.

[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]

Op 26 mei 2014 00:03:06 schreef Fuzzbass:
Wat mij betreft mogen topics waarin 90 dagen niets gepost is, gewoon dicht.

Dat lijkt mij niet zo'n goed idee.
Er zijn tenslotte omstandigheden waardoor je 90 dagen niet kan posten.
Bijv. als de oplossing van het probleem langer duurt dan verwacht.
En het is toch vaak wel interessant on te lezen hoe het een en ander is opgelost cq afgelopen.

Hoe vaak gebeurt dat? En waarom is het dan een probleem om een vervolgtopic te starten? Hoe vaak zitten mensen een heel topic te lezen van meer dan een (paar) jaar oud, wat helemaal niet meer relevant is?

Misschien kunnen trage, langlopende topics een vlag krijgen waardoor ze niet automatisch sluiten? CO draait toch op eigen software?

Het zal niet zo vaak gebeuren maar toch komt het voor.
Ik heb bijvoorbeeld door een foutje van een importeur 4 maanden op een vervangen onderdeel moeten wachten.
En de mensen die een oud topic doorspitten zijn naar mijn mening meestal mensen die een probleem hebben en het in google gooien.
En ja daar komt CO gelukkig vaak als eerste boven drijven samen de de koe. :-p

De afloop melden in een vervolgtopic is een probleem omdat dat het er niet overzichtlijker op maakt (naslagwerkfunctie). Het voorgestelde compromis om de TS altijd te kunnen laten reageren, dekt inderdaad veel gevallen wel af denk ik.

Een andere mogelijkheid zou zijn, om niet alleen de dode-koeien-melker te waarschuwen, maar daarna iedereen dat ze ingaan op een topic met een tijdsprong. In langopende topics zitten ook tijdsprongen, maar je mag ervan uitgaan (hoop ik dan maar) dat mensen die daar iets toevoegen zich niet laten weerhouden.

Dat lijkt me ook de best en waarschijnlijk ook eenvoudigste oplossing, voor zover die probleem uberhaupt opgelost moet worden natuurlijk, want zo groot is het nou ook weer niet.

Overigens zou een waarschuwing voordat je kunt posten het probleem naar mijn idee maar half oplossen; voordat je zover bent, heb je als het goed is het hele topic al doorgelezen, en dat was nou juist deel van de frustratie (in ieder geval voor mij dan).

Gewoon if (datum ouder dan 90 dagen) show datum in rood.
Lijkt me iets subtieler dan mijn eerste voorstel: http://www.pgplus.woelmuis.nl/oude_sites/Daan/KoeTeWaterOnnen-490x312.jpg

Of misschien dat alleen leden in uitzonderlijke gevallen deze oude koe topic kunnen heropenen. Of na goedkeuring van Moderator.

Op andere forums doen ze dat toch zo, dan verschijnt bij je tekst;

Your message is awaiting to be Moderated.

Op dat moment kan alleen hij het zien, wij nog niet.
Is het goedgekeurd dan verdwijnt de tekst en wordt het gepost.

Meestal zijn het toch nieuwe members die de regels aan hun laars lappen.

Ook nog een idee zoals fred101 hieronder zegt;
Alleen de topic starter kan zijn eigen topic weer aanvullen en dus heropenen.

Is dit niet problemen op laag water zoeken ? Het komt wel eens voor maar is het probleem zo groot dat daar de hele forum werking voor moet veranderen ? Ik heb ook wel eens na lange tijd een aanvulling op een door mij gestart topic gegeven.

Op 26 mei 2014 12:25:57 schreef maartenbakker:
Een andere mogelijkheid zou zijn, om niet alleen de dode-koeien-melker te waarschuwen, maar daarna iedereen dat ze ingaan op een topic met een tijdsprong. In langopende topics zitten ook tijdsprongen, maar je mag ervan uitgaan (hoop ik dan maar) dat mensen die daar iets toevoegen zich niet laten weerhouden.

Dat lijkt me nog de meest bruikbare oplossing.

En verder sluit ik me bij fred aan wat betreft het spijkers op laag water zoeken. Zo'n topic komt af en toe voor, en ook ik tuin er weleens in met het formuleren van een uitgebreid antwoord... maar zo'n groot probleem is dat nou ook weer niet.

Inderdaad. En zolang de oplossing de gebruikers en moderatoren meer moeite kost dan zo nu en dan een keer een koe terug de sloot in gooien, is dat laatste alsnog de meest voordehandliggende oplossing.

En met zo'n koe in de sloot kun je ook geen spijkers meer in het water vinden. Dubbel voordeel ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]

Op 26 mei 2014 16:10:08 schreef Jochem:
[... bij het posten waarschuwen.... ]Dat lijkt me nog de meest bruikbare oplossing.

Mij niet: Ik erger me er aan dat ik antwoorden zit te bedenken (maar nog niet aan het typen ben) op een 5 jaar oude vraag als ik het topic zit te scannen. Het gaat mij er om dat bovenaan het topic al extra duidelijk is dat het om oude postings gaat. In theorie zou het mooi zijn als de postings er dan oud-en-verfrommeld uit gaan zien. :-)