Ik heb hier een Roland Bolt 60 gitaarversterker staan van ruim 30 jaar oud.
Het is een hybride, de preamp is solid state en de eindtrap is uitgevoerd met buizen... en daar gaat mijn vraag over.
Op deze website staat heel veel informatie verzameld over deze versterker. En hier wordt ook beweerd dat de Standby schakeling niet goed is uitgevoerd waardoor de eindbuizen onnodig mishandeld worden. Ook staat er een modificatie vermeld die het probleem zou moeten oplossen.
Is er iemand die bekend is met dit probleem en de oplossing? En dan met name de praktische uitvoering?
Het lijkt mij niet verstandig om zomaar printspoortjes door te krassen op een hoogspanningsprint. Dus de enige oplossing die ik zie is om enkele onderdelen te verplaatsen naar een los printje zodat ik de schade aan de originele print beperkt houd...
[EDIT]
Hier nog een plaatje:

De modificatie die ik tegen kwam, is om de Standby-switch naar punt A te verplaatsen. Dat betekent ingrijpen op de printplaat. Maar als het ook op punt B mag, dan kan ik het oplossen door de bedrading aan te passen... een stuk handiger dus.
[EDIT2]
Overigens staat er nu een condensator parallel over de Standby switch. Klopt mijn aanname dat deze eraf moet als de switch naar punt B verhuist?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je die switch naar punt a verhuist moeten wel de elco's steeds weer geladen worden voor dat circuit. verder maakt punt a en b weinig uit. de condensator zou je mee kunnen verhuizen met de schakelaar, echter schakelde je eerst dc en nu wordt dat ac..