nieuw laser en dergelijke topic.

Dit topic is gesloten

bij deze wou ik graag een nieuw topic openen met alles over, en ook rondom lasers, waar iedereen zijn vragen mag stellen, en waar we ook serieus op zullen proberen te antwoorden.

als de moderators dit goedvinden natuurlijk.

dus, iedereen die er zelf een beetje mee bezig is, of er mee bezig was geweest mag hier foto's van zijn project laten zien.

laat maar komen zou ik zeggen :-)

She sells Electric Ego
Anoniem

kzal ff naar me net verbouwde schuur lopen om eens ff aan paar foto's te maken van mijn Helium Neon Lasers

Komaan ! niet nog zo een topic met voor de zoveelste keer ALLEEN maar onnuttige informatie, of informatie waar je zelf niks mee kan

Als mensen een vraag hebben stellen ze die wel op hun eigen thread, dit forum wordt meer een litter/babbelbox over elektronica...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Anoniem

maar aangezien we op oude forum topics niet mogen reacheren en toch benieud zijn naar wat men aan lasers in huis heeft vind ik dit geen gek id ik denk dat enkele mensen nogal zeer interesante dingen hebben en wellig komt er info bij aan te pas waar iedereen wat aan heeft

Anoniem

Op 6 juli 2004 23:29:34 schreef Evil Aedolon:
onnuttige

Onnuttige ?? mag dan dyslectisch zijn maar volgens mij moet onnuttige - nutteloos zijn

Ik ben anders wel benieuwd wat mensen hebben gebouwd hoor :) misschien een inspiratie :P

She sells Electric Ego
Anoniem

hier enkele foto's van mijn laser ik heb een kleine en een grote de kleine kon ik vinden ma waar die grote is geen id

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=P706…

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=P706…

Als ik een laser module uit bijvoorbeeld de conrad bestel hoe stuur ik dit dan aan?
Er zijn 3 pootjes kan er ik er gewoon op 2 van de 3 spanning zetten?
Conrad zelf gebruikt een aansturings print, hoe zit deze in elkaar?

Genoeg vragen voor mij dus.
Topic is voor mij dus zeer nuttig.

Op 6 juli 2004 23:36:24 schreef STARTOURS G24T:
Onnuttige ?? mag dan dyslectisch zijn maar volgens mij moet onnuttige - nutteloos zijn

ik ga even offtopic om te zeggen dat ik geen problemen heb met het topic maar dat het hier wel ontopic moet blijven, dus over lasers

en by the way onnuttig is iets belgisch :)

nog iets zoals aedolon zei worden normaal vragen gesteld door mensen in een eigen tread en worden er geen topicss gestart " om alle vragen en opmerkingen" in te posten
omdat dit al vlug uit de hand loopt ( offtopicgebabbel, zeer lange topics)

Nu dit komt al wel meer voor de laaste tijd, dus voor mij geen probleem. Het is aan jullie om het hier proper en correct te houden.

:)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 7 juli 2004 07:20:58 schreef Johan v. Althuis:
Als ik een laser module uit bijvoorbeeld de conrad bestel hoe stuur ik dit dan aan?
Er zijn 3 pootjes kan er ik er gewoon op 2 van de 3 spanning zetten?

klopt, op 2 van de 3 pootjes moet je een bepaalde spanning zetten.
de ander combinatie is als je in je voeding een terugkoppeling wil hebben van hoeveel licht de diode is aan het uitstralen.

dit wil wel niet zeggen dat je gewoon gelijkspanning op de laserdiode mag zetten.
het moet bijna altijd een gemoduleerde gelijkspanning zijn.

de voorschakelel printjes wat ze dus bij die diodes verkopen zijn hier van voorzien, en zijn dus perfect in dit geval.
waarschijnlijk zijn deze ook nog eens beveiligd, zodat je je de diode niet zo snel stukkrijgt.

heb je ook al gedacht dat je voor die losse laserdiodes ook zelf een collimator lens moet plaatsen??

She sells Electric Ego

Ik heb hier een 4,9mW laserdiodetje liggen,
is het normaal dat die warm word?
als hij +- 10 minuten aan is?

Op 7 juli 2004 09:06:47 schreef teslaserist:
[...]

heb je ook al gedacht dat je voor die losse laserdiodes ook zelf een collimator lens moet plaatsen??

Wat is dat voor een lens en zijn deze duur?

Een korte search op google leert mij iets van een 150$ Waarom moet google altijd de meest dure dingen op op de 1ste bladzijde zetten en ben ik te lui om verder te zoeken.

[Bericht gewijzigd door Ives op woensdag 7 juli 2004 13:29:17

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Ze stonden op dezelfde pagina van corad voor €6,95
Ik hoop dat Ives dit ook leest want anders is hij wel erg duur uit.

de laserdiodes hebben nogal een grote openingshoek,

om deze tot een fatsoenlijke laserstraal te kunnen bundelen heb je deze collimator lenzen nodig.

ikzelf zou er niet aan beginnen, omdat het nogal ee redelijk prutswerk is..

je zou eigenlijk al een bestaande module moeten hebben, en daar dan die diode opnieuw in plaatsen. mijzelf is dit ook al gelukt..

je zou ze eigenlijk ook altijd moeten proberen te koelen met een klein koperen framepje, anders kunnen ze inderdaad nogal warm worden, zoals al iemand heeft gezegd..

She sells Electric Ego
Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)

Op 7 juli 2004 13:40:12 schreef Stinus:
P.S. als ge hier niet moogt 'zeveren', ge moogt dit altijt doen op ...een url...

En waar slaat dit op? Is dit een bericht met toegevoegde waarde voor DIT topic, lijkt me niet! Btw, moogt en altijt kennen we niet.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Bedankt voor de info, als ik dit zo lees lijkt het mij inderdaad handiger om een bestaande pointer te slopen.

Een losse pointer is denk ik ook nog goedkoper dan de boel los te kopen!

Wat ik me afvraag is, ofdat een laser uit een cd-schrijver meer vermogen(meer licht) uitzend, dan een gewoon laser-pointertje.
Heeft iemand al eens een schrijver gesloopt,en de laser aangestuurd?

Op 7 juli 2004 15:01:49 schreef bleuke:
Heeft iemand al eens een schrijver gesloopt,en de laser aangestuurd?

ik heb er net een uit een brander gesloopt, maar ik moet opnieuw een driverprintje maken om hem aan te sturen.

waarschijnlijk zal hij toch wel geen zichtbaar licht uitstralen, dit is de vraag...

er zijn er die wel zichbaar licht uitstralen, maar die zijn er niet veel.

of het vermogen hoger is dan een laser pointer, ik denk het niet, of je moet al een speciale brander hebben, en het vermogen van de laserpointers tegenwoordig... dat is een beetje uit de hand aant lopen.

She sells Electric Ego

ik heb via marktplaats een aantal lasers gekocht voor 5 euro.
is echt mooi dingetje, paar cm breed en 1 cm hoog.
3v erop, voila, als je ook deze lasers wilt zal ik met zijn toestemming zijn e-mail adres posten (spam proof) als je met behuizing wilt ben je 5.95 kwijt en dan nog iets van 1,50 verzendkostn

specs:
Zijn bedrijfs klaar (laser+lenzen en elektronica). 3Volt erop en gaan!

Specificaties:

Vermogen: 5 mW (max 6)
Golflengte: 650nm (rood)
Voltage: 3V
Ampere: 10mA
Divergensie: ~1 mrad
Honderden meters bereik!

[Bericht gewijzigd door Thierry de Bakker op woensdag 7 juli 2004 17:36:27

Kan je beter aan de lasercommunicator IA's meedoen, heb je voor 1,50 euro een >5mW pointer, 2AAA batterijen, een printje met daarop een TSOP1838, kristal, EEPROM en nog meer spul! Alles in een mooi kastje! :)

Ik heb trouwens een aantal rode pointers en een groene 13mW pointer (hiermee schijn je op de onderkant van een overvliegend vliegtuig). :D

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

tof, een laserdiode van 13 milli watt groen, heb je die nieuw gekocht??

bij mij in de buurt heb ik een electronica zaak, maar ik denk als ik achter een groene laserpointer zou vragen, hij me vierkantig zou uitlachen..

ik heb er nog nooit eigenlijk eentje van kortbij gezien, ze lijken me echt wel tof! hebben ze mischien niet veel stroom nodig?

vanwaar heb jij dan deze?

She sells Electric Ego

Dit topic is gesloten