nieuw laser en dergelijke topic.

Dit topic is gesloten

Op 21 oktober 2004 19:28:25 schreef Electrogek:
Ben weer is helemaal blij heb net een 5 mW rood in handen gekregen MOOOI.

Trouwens nog een vraag:
Hoe valt er zonder draaiende onderdelen een streep te maken van een stip??

kan je met lenzen doen ;)

Op 21 oktober 2004 20:47:44 schreef Electrogek:
ZUCHT

welke

ja das een goeie vraag ik weet ze in somige laser printers gebruikt worden maar kan je zo snel ff gaan naam geven van die dingen

Het gaat hier om lenzen die maar in een richting gebogen zijn. Ze zien er bijvoorbeeld uit alsof er een )(-vormig stukje uit een plexiglazen plaat is gesneden.
Negatief of positief zal niet heel veel uitmaken, als de brandpuntsafstand maar vrij kort is. Die soms in laserprinters te vinden zijn om de scanhoek te vergroten lijken me daarom niet zo geschikt.

Zijn een soort hologrammen. Ik heb er ooit eens 100 verschillende bij een laserpennetje gehad, wel van zeer slechte kwaliteit, maargoed...

De driverprint van mijn groene DPSS laser is zo te zien ook best goed. Er zitten 4 C's, 4 R's en twee transistoren op, verder nog een potmeter en een 5 pins chipje.

Ik heb trouwens de diode eruit geschroefd, wat blijkt, het is een 5,6?mm diode zonder behuizing. De aansluiting die los is gaat zo te zien niet naar de laser, maar is helemaal niet verbonden!!! De pin die naar de laserchip gaat heeft twee miniscule draadjes, deze zijn beide geknapt. Ik vraag me af of het mogelijk is nieuwe draadjes te monteren, iemand tips?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 21 oktober 2004 21:12:08 schreef Benadski:
Zijn een soort hologrammen. Ik heb er ooit eens 100 verschillende bij een laserpennetje gehad, wel van zeer slechte kwaliteit, maargoed...

De driverprint van mijn groene DPSS laser is zo te zien ook best goed. Er zitten 4 C's, 4 R's en twee transistoren op, verder nog een potmeter en een 5 pins chipje.

Ik heb trouwens de diode eruit geschroefd, wat blijkt, het is een 5,6?mm diode zonder behuizing. De aansluiting die los is gaat zo te zien niet naar de laser, maar is helemaal niet verbonden!!! De pin die naar de laserchip gaat heeft twee miniscule draadjes, deze zijn beide geknapt. Ik vraag me af of het mogelijk is nieuwe draadjes te monteren, iemand tips?

ik zou zeggen vervang gewoon de diode kan je dr nog wat meer power uit krijgen ook nog

ik zou zeggen post ff wat pics

@ hologrammen: Dan doel je op allerlei effect-gratings. Deze werken allen volgens het zelfde principe als een envoudige tralie, een fraai stukje middelbareschool-natuurkunde. :)
Als je een grating neemt met vrij weinig lijnen/mm is het effect een rij puntjes dicht naast elkaar, ook een soort lijn.
Ik heb er zelf een van 400 lijnen / mm, leuk om de golflengte van lasers te meten.

Voor een ononderbroken lijn is een lensje volgens mij handiger en goedkoper.

waneer gaat er weer eens iemand wat leuke plaatjes posten van zijn of haar lasers ?

heb nu ook een speakersysteem gemaakt is best mooi ga het vanavond waarschijnlijk filmen!!!

Op 22 oktober 2004 08:46:01 schreef ledfreak:
waneer gaat er weer eens iemand wat leuke plaatjes posten van zijn of haar lasers ?

Als ik de mijne heb ga ik dat doen.
Maar ik heb nog geen galvo's he.Enkel de laserunit

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

nou neem ook speakers is best mooi vooral op een basgitaarsolo of een gitaarsolo

[Bericht gewijzigd door Electrogek op zondag 24 oktober 2004 13:20:17

Heb gisteren eens opgemeten hoe snel de HDD-voicecoils zijn die ik nog had liggen.
Het viel me eigenlijk best mee, de openingshoek was bij 5 V RMS / 100 Hz sinus ongeveer 10o

Met een goede aansturing en voicecoils uit wat modernere (snellere !) diskjes is het denk ik best een leuk idee.

Voordeelen zijn dat ze gratis zijn, gemakkelijk om te bouwen, behoorlijk stevig en dat ze een relatief groot vermogen aan kunnen.

Recordsnelheden zul je er echter niet mee halen, maar dat hoeft van mij ook niet per se. :)

[offtopic]
@aart, balen van je camera man!
[/offtopic]

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Dit topic is gesloten