Hallo techneuten,

Ik heb een probleem met de audio van mijn Mazda 6 uit 2008.
Het linker kanaal in de voordeur valt vaak weg. Ook na omwisseling van de speakers links en rechts.
Soms komt het kanaal spontaan weer bij, af en toe gaat dit gepaard met een "plop"-geluid.

Rommelen aan stekkers en kabels en contactreiniging heeft nog niet geholpen.

Kan iemand zeggen aan de hand van met name die "plop" waar ik het in moet zoeken? Zelf denk ik aan condensatortjes die niet helemaal lekker zijn?

Groet,

Siko

Hier lijkt me het zaak om de eindversterker eens na te laten kijken, of de radio-unit zelf.

Hier kan ook een los kontakt in zitten.

Zonder typenummers en / of foto's komen we echter niet zo ver...

De troubleshooting met het wisselen van speakers heeft alleen maar laten weten dat het zich niet in de luidsprekers bevind.

Neovo.

Misschien de bekabeling bij het scharnier van de deur?

Blijft het probleem in de linker deur zitten?
Ook na het verwisselen van de luidspreker kabels?
Zo ja dan is er met de versterker waarschijnlijk niets mis.

Het gaat om de GS1E66-920A, maar dat zegt natuurlijk niemand iets.
Kabels omdraaien is niet eenvoudig omdat ze in 1 stekker zitten, en de versterker onder de stoel gemonteerd is.

Gr. Siko

Je zou de stekker aan de versterkerzijde los kunnen nemen en de weerstand meten op de contacten in de plug per speaker en elke ader naar de carrosserie. En tijdens de meting deuren open/dicht doen zodat onderbreking of kortsluiting nabij de scharnieren kan uitsluiten.

Maar ik heb ook wel 's een defecte mutingtransistor van één kanaal bij zo'n Bose versterker gehad (ander type, dat dan weer wel..) al geeft zoiets dan meestal wel een harde storing en geen af-en-toe effect.

Heb precies het zelfde gehad. De oorzaak was een vastgelopen spreekspoel in de speaker, die los kwam zodra hij een tik kreeg, mechanisch of elektrisch.

edit: ah, de speakers waren gewisseld. Daar had ik overeen gelezen.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (22%)]

Maar speakers waren gewisseld en links bleef wegvallen. Speakers zijn waarschijnlijk OK.

Nu schijnt er ergens een condensator te zitten in de lijn naar de tweeter in de deur. Zou daar iets mee zijn (dat ie de hoofdspeaker kortsluit)?

Gr. Siko

Die eventuele condensator staat in serie met de tweeter, als 6dB/oct highpass filtertje. Kan dus eigenlijk geen oorzaak zijn dat de woofer uitvalt.