Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Hoi hoi,
Van een stichting, hier uit het dorp, werd mij gevraagd om een offerte op te laten stellen, door een bedrijf, voor een buiten omroep installatie.
De bedoeling is dat het een veld van 50 bij 50 meter kan bedekken met achtergrond muziek en spraak (via microfoon). Verder moet het redelijk draagbaar en degelijk zijn.Maar aan wat voor soort installatie moet ik dan denken? Ik dacht zelf aan 2 hoorn speakers en dan hoog ohmig. Ik kan dat natuurlijk helemaal verkeerd hebben, vandaar dat ik jullie hulp in roep.
Wat zou ik daarvoor moeten hebben? Hoeveel watt bijvoorbeeld.
Ik zat zelf aan een opstelling te denken van een hoorn links en een rechts, en dan nog een versterker met cd/mp3/usb speler met e.v.t. nog een toeter/geluidssignaal optie als dat mogelijk is En e.v.t. een anti rond zing functie er op.
Het geheel hoeft niet draad/snoer loos te zijn....
Wie o wie kan mij een zetje de goede richting op geven, of e.v.t. een link waar ik verder kan zoeken.
Alvast bedankt,
Fredjuhh
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met die afstanden zou je snel denken aan een 100v speaker systeem. hoewel het een mobiel systeem moet zijn, zou een actief speaker systeem beter zijn voor losse opstelling. zeker als er rondom het terrein 230v aanwezig is. zo niet kun je weer beter met 1 versterker en /cd/usb/microfoon in kar werken en kabels naar de speakers toe. met actieve boxen en geen 230v in de buurt moeten er anders 2 kabels per speaker gelegd worden. 1 versterker en 4 of 6 boxen is het makkelijkste met kabels leggen.
krijg je dus ene 19inch rack met mengpaneel voor de cd/dvd/usb/ microfoon en versterker erin op wielen. het welbekende systeem waar er veel van zijn. boxen zouden gezien het tijdelijke karakter beter voorzien zijn van flight cases, want anders is er snel niks meer van over..
100v heeft het nadeel dat het niet erg goed klinkt, veel breedband geluid en 3 losse speakers in een box is nutteloos met dat systeem. dan zou je met wat hoorns op een paal wel goed zitten met 100v, die lenen zich wel voor spraak/achtergrond. voor een goed stukje muziek met ook laag en hoog heb je beter actief of met centrale versterker.
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Ik zou voor een 100V-systeem gaan, en dan met 8 luidsprekers of meer. Dan verdeel je het geluid enigszins gelijkmatig over het hele terrein.
Drukhoornspeakers zijn ongeschikt voor muziek. Niet aan beginnen. Ik vind die dingen heel vervelend voor achtergrondmuziek.
100v hoeft verder niet slecht te klinken. Als je nette trafo's gebruikt, is het kwaliteitsverlies niet significant bij achtergrondgebruik.
Voor de klank is het beter als je je geld uitgeeft aan 4 dure speakers uitgeeft, dan aan 8 goedkope. 8 speakers geeft weer een betere spreiding...
Je kan bijvoorbeeld kijken naar de Visaton WB16. Ik vermoed dat die wel onder een afdakje gemonterd moeten worden. Die kokervormige speakers vind ik niks.
Monacor heeft weerbestendige 100v speakers, zoals de esp230/ws.
Je kan trouwens iedere speaker ombouwen naar 100v speaker door een trafo toe te voegen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
net zoals je iedere versterker met 4ohm uitgang kunt ombouwen met een 100v trafo. zo kun je een stereo versterker gebruiken met de input op mono, heb je 2 aparte versterkers voor bijv voor en achter of links en rechts. dan is er met de balans nog wat weg te regelen als er tafels staan, en een deel podia bijv..
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
50 meter afstand in open lucht heb je bij hoornluidspreker 4 watt vermogen nodig als die speaker 30 graden beslaat voor spraak.
vermogen gaat kwadratisch met de afstand omhoog.
Ik zou niet beknibbelen op vermogen, beter iets teveel dan iets te weinig... En een hoornspeaker is niet echt van toepassing, want het doel is om ook achtergrondmuziek te kunnen spelen.
Wat ik heel vaak merk bij omroepsystemen, is het gebrek aan een limiter. Kijk of je een versterker kan vinden met ingebouwde limiter voor het microfoonkanaal. Het gebeurt maar al te vaak dat er iets gruwelijk overstuurd wordt, en da's slecht voor de levensduur en voor de verstaanbaarheid.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (45%)]
Het gaat er natuurlijk om wil men gewoon wat muziek/lawaai of een hifi installatie. Een hoornluidspreker is een prima ding voor spraak, maar als muziek alleen maar dient voor de sfeer hoeft het m.i. niet zo zuiver te zijn en is een hoorn een perfect ding. Je hebt een berg geluid.
Van die scheltoeters en muziek gaat gewoon NIET samen, ook niet stiekem !
Tenzij je achtergrond HERRIE wilt maken, daar zijn ze dan wel weer prima voor.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik ben het roerend met je eens, liever geen muziek dan muziek door die vreselijke krijsdingen.
Maar er zijn diverse sportverenigingen die daar anders over denken. Als $opdrachtgever een vergelijkbare opstelling en bijbehorende (non-)muziekkwaliteit voor ogen heeft, dan kan het dus zijn dat die hoorns toch de aangewezen oplossing zijn.
Mja, dan zou ik nog eerder voor op iedere lichtmast zo'n zuilspeaker hangen, zoals je ook bij de NS op niet-overdekte perrons hebt. Die klinken ook niet best, maar aanzienlijk beter dan een hoornspeaker. Bovendien hebben ze ook buiten een goede 'draagkracht'.
De hoogte waarop de luidsprekers staan is ook belangrijk voor een goede afstraling, probeer de (zuiltjes?) op oorhoogte te plaatsen.
Bij zuiltjes zitten 2 of meer luidsprekers boven elkaar gemonteerd in een kast.
Dat is kleiner/compacter/goedkoper dan 1 grote luidspreker in een kast. Tweedehands kopen op MP kan natuurlijk ook!
Fredjuhh
Zoo, dat zijn een hoop reacties.
Als ik nu naar de algemene tendens kijk zie ik dus dat het het beste gewoon een 100V systeem moet worden, en dan met +/- 6 boxen.
Probleem is een beetje: het moet ook nog een beetje betaalbaar blijven.
Nu is het niet zo dat er door deze installatie echt goede muziek word gespeeld, maar meer een beetje sfeer muziek moet laten horen: er komen geen bandjes op podium spelen. Je moet het b.v. zo zien: op dat veld is een spelletjes dag voor kinderen (Kermis/carnaval/ o.i.d.), er wordt af en toe omgeroepen dat er limonade te halen is, dat de spelletjes kunnen beginnen, en op het eind, wie er heeft gewonnen. Dus niet zo spannend allemaal. Ik verwacht dus ook eigenlijk niet dat er echt hifi muziek hoeft te zijn. Het is ook niet discotheekachtig.
Nu werken ze ook met 2 van die grote toeters met een klein mengpaneeltje (wat volgens mij ooit eens door iemand zelf in elkaar geknutseld is) en cd speler.
Ik ben al wat aan het zoeken geweest op het web, en zie daar dan ook nog systeempjes compleet in één doos/kast zitten. Daarvan heb ik sterk de indruk dat dat TE klein is.
Ik moet toch maar eens een keertje bij die oude installatie kijken wat er op de toeters staan, dan kan ik jullie daar ook wat meer informatie over verschaffen. En bij welke (web)shop zou ik kunnen aankloppen voor meer informatie? (liefst regio Noord-Holland i.v.m. garantie/service)Heeft iemand b.v. goede ervaringen met die shop? En aan wat voor prijskaartje moeten we gaan denken (Ook wel belangrijk..)
Ik kom nog geen shops tegen die zulke installaties verkopen, of ik gebruik natuurlijk weer de verkeerde zoek termen 
2e hands zie ik voorlopig nog niet als oplossing.
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Zoek eens op "100V PA versterker".
De term ELA wordt ook nog wel eens gebruikt; Elektroakustik Lautsprecher Anlagen
[Bericht gewijzigd door Hunter op (55%)]
Op 27 juni 2014 22:19:42 schreef Fredjuhh:
Probleem is een beetje: het moet ook nog een beetje betaalbaar blijven.
Nu is het niet zo dat er door deze installatie echt goede muziek word gespeeld, maar meer een beetje sfeer muziek moet laten horen: er komen geen bandjes op podium spelen.
Dat snap ik, maar met die scherpe kwaak dingen ben je nog beter af gewoon geen achtergrond muziek te draaien. Daar zijn ze gewoon totaal niet voor bedoeld, voor omroep en om herrie te maken is het prima. Dat was dan ook meteen het hele toepassingsgebied van die dingen.
Fredjuhh
Ik denk dat ik "om" ben 
Zoals ik het nu zie kan ik het beste voor een actieve set gaan van 6 boxen van +/- 300 Watt Rms gaan. Op statief. Voordeel, denk ik, in kleinere ruimtes kun je dan 4 of zelfs maar 2 boxen gebruiken. En dan hoef je die andere niet mee te nemen 
Dan zit ik dus te denken aan de goedkope serie: http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/devine-artis-12a-300-watt-act… van devine. Volgens de reviews ziet het er erg goed uit wat betreft prijs/kwaliteit. Geluid in het midden is iets minder, maar ik verwacht dat ik dat met het mengpaneel en EQ nog wel wat kan bijstellen/regelen.
Hoe denken jullie daar over? (Vermogen en aantal?)
Alvast bedankt voor de antwoorden,
Fredjuhh
Houd ook rekening met de voeding, 6 actieve boxen = ook 6 x een verlengsnoer uitrollen + bijbehorende ongemakken tav. openveld en regen ?Bij een 100V systeem komt de voeding met de speakerdraden mee.
Als je iemand hebt die zelf het een en ander kan bouwen kun je voor heel goedkoop gaan.
Zelf heb ik in de loop der tijd een installatie gemaakt met mengversterker, extra versterkers, 35 boxen, kabels, loopmicrofoons enz. voor een terrein met ovaalbaan van 250 meter, rechte baan van 300 meter en campingterrein/strodorp etc. van ongeveer 2 hectare.
Alles totaal heeft mij denk ik rond de 500 gekost, maar ik had al wel wat oude spullen.
Dit jaar nog heb ik 16 boxen gemaakt met ieder 3 speakers, een trafo, 2 contrastekkers. 16 x 14 meter kabel met stekkers. Oude planken had ik nog. Goedkoop (of gratis stukje) zwart, lucht en licht doorlaatbaar tapijt, likje zwarte verf. Dit alles voor 200 euro (via internet te krijgen).
Mijn systeem is een 220 volt in plaats van een 100 volt systeem.
Het grote voordeel is dat je trafo's van 220 volt in plaats van 100 volt kunt gebruiken. Makkelijk verkrijgbaar. Simpele 2-aderige kabels naar de boxen. Geen problemen met impedanties die niet op elkaar zijn afgestemd.
En het verrassende: de geluidskwaliteit is prima en luid genoeg en per 10 boxen is een versterker van 50 watt voldoende. De versterker wordt wel heet, maar je hebt geen last van opblazen van de versterker door overbelasting.
Veel bass verbruikt wel veel vermogen.
Voor jouw terrein heb je nodig:
1 stereoversterker 2x40 watt, (voor b.v. 25 euro te krijgen), een mengpaneeltje, (loop) microfoon. 2 trafo's van 220 naar 24 - 30 volt van tenminste 150 watt. (in iedere sloop versterker zit er zo een voor de voeding). En b.v. 8 boxen met trafo's.
Handig is om een laptop aan te sluiten voor de muziek (met b.v. MP3 muziekbestanden)
Met een vuilniszak over een box kan het iedere bui doorstaan. Zo'n zak verstoort het geluid praktisch niet.
Tip: zorg dat je een mengversterker hebt waarbij je de lage en hoge tonen per ingangskanaal apart kunt regelen. Meestal klinkt de stem van iemand die door een microfoon spreekt met veel teveel bass en te weinig hoge tonen. Extra hoge tonen en minder bass instellen maakt een stem veel beter (luider) hoorbaar en past ook beter bij de klank van de muziek.
Als je voor de actieve speakers gaat kan je ook combinatiekabel kopen. (signaal + stroomkabel)
bvb:
http://www.bax-shop.nl/microfoon/signaal-kabels/procab-cab400-schuko-x…
Leer de personen die met de installatie werken ook de juiste oproltechiek, want als je de kabel over je elleboog oprolt heb je binnen de kortste keren "telefoondraad"
hoe het wel moet: http://www.youtube.com/watch?v=0yPcJD7RVuY
Klinkt belachelijk, maar je hebt dan wel jaren plezier van je kabels.
Voor de mentafel zou ik kijken naar iets met minimaal 2 XLR inputs en nog een stereo input.
bvb, de soundcraft EPM6
of een Behringer Xenyx 1024
De soundcraft EPM reeks is super eenvoudig en daar kan iedereen wel zijn plan mee trekken.
De Behringer heeft nog een (waarschijnlijk nutteloze) effecten module en komt een pak drukker over, dus waarschijnlijk is het gebruikersgemak ook iets minder.
Voordeel van de behringer is wel dat die goedkoper is en dat die een lowcut knopje heeft.
=> low cut is handig voor buiten, want de wind veroorzaakt een hoop bijgeluiden in het lage frequentie gebied => dit valt ook op te lossen door op de EPM de low-potmeter een stuk toe te draaien 
(ik zou voor de soundcraft gaan, maar dat terzijde)
En ja, soundcraft heeft ook mengtafels met een lowcut, maar dat zijn al iets uitgebreidere tafels en die zijn dus ook iets duurder 
e/: koop ook rackbrackets en bouw alles mooi in in een flightcase.
Je kan zelfs de stroom laten vertrekken vanuit de FC door er een connectorpaneel op te bouwen vanachter 
shuko paneel
XLR paneel
Stroomtoevoer voor de mengtafel rack kan je laten gebeuren via powercon (is D-size formaat en past dus ook op het XLR paneel)
Als je er dan nog een aantal schuiven in de rack komen waar kabels + micro's netjes inkunnen ben je helemaal vertrokken 
Met een vuilniszak over een box kan het iedere bui doorstaan. Zo'n zak verstoort het geluid praktisch niet.
Zeg dat nooit tegen een echte PA-boer, het hoog word drastisch vermindert/vervormt, laag blaast inderdaad wel vrolijk door 
Dus als het een sombere dag is houd je de zakken al wel bij de hand, maar je hangt ze er nog niet over, althans toch zeker niet over de tweeter...