Hallo iedereen...
Ik heb een klankkast van 4 liter gemaakt waarin
- een versterker van 8 watt RMS per kanaal (2 kanaals)
- 4 inch speakers
- akoestiek noppenschuim
- 8 batterijen (AA) 9,6V
Nu heb ik deze speakers er in gezet maar als ik de volumeknop op 25% heb dan beginnen de speakers al te vervormen en te kraken...
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/374253/Mac-Audio-2-weg-inbouwluidsp…
Deze speakers zijn wel heel erg soepel (Verre van stug zeg maar) dus ik denk dat het daar ook mee te maken heeft...
Nu wou ik deze speakers erin zetten die ik nog had liggen..
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373007/Baseline-2-weg-coaxiale-inbo…
Redelijk geluid en heel erg stug(heb deze eerder ingebouwd en vervormen veel minder snel als de andere speakers die ik gebruikt had...
De versterker is...
http://maxamp.nl/specificaties/
Ik hoop dat iemand mij kan helpen...het geluid moet te beluisteren zijn en ik moet de ongeveer 8watt rms eruit kunnen halen, oftewel een simpele boombox wat wel een beetje te beluisteren moet zijn...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou eens een zwaardere voeding proberen (netvoeding, of loodaccu of D-cellen). AA cellen is wat erg magertjes...
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Kan je foto's van het bouwwerk uploaden?
Foto's zeggen alles...
Misschien valt er wat te verbeteren aan de interne bedrading.
Misschien begint de versterker wel te oscileren als het geen fatsoenlijke massa heeft en / of als de ingangsdraden te ver onafgeschermd zijn en / of langs andere draden ligt.
Uit AA batterijen een vermogen trekken tot 8 Watt, (dan nog 2 kanalen) is niet echt geschikt.
Voor een versterker zou ik minimaal voor D cellen gaan.
Kan je een spanningsmeting doen om te zien hoever de spanning inzakt als je het goed gaat belasten?
Neovo.
[edit]
Freaky en Arco waren me op de batterijen al voor...
[/edit]
Ik heb momenteel geen meet apparatuur...maar het zijn nihm batterijen van 2500mah...de batterijen zijn opgeladen en heb van te voren dezelfde speakers als die er nu in zitten aangesloten op de versterker met een 12v loodaccu en daar was hetzelfde resultaat...waar bij stuggere speakers dat veel minder was...het ligt denk ik echt aan de speakers
Het ligt bij een kennis dus kan momenteel ook niks sturen kwa foto's of metingen, maar het ligt denk ik aan de speakers...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Dan zou je kunnen testen om de betreffende speakers eens aan een goede versterker te hangen en dat te testen.
Als het dan ook al vervormt bij een laag volume zijn inderdaad de speakers slecht.
Ingedeukte conus, Scheurtje in de rand... Wie weet...
Neovo.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Die luidsprekers hebben een RMS belastbaarheid van 50W. Ik denk niet dat die erg wakker liggen van die 8W max die jij aanbiedt. Ik hou het ook op de voeding. Het verband tussen soepel/stug en vervorming zie ik zo niet.
Sorry voor de weinige informatie...maar heel erg bedankt voor de reacties
Ik denk als ik er wat stuggere speakers in doe met een bereik van 80 tot 20000 (inplaats van 45 tot 20000, wat ijgenlijk nog geen eens nut heb met kleine speakers vind ik...het lage bereik zeg maar) het dan wat beter gaat..
Iemand nog tips mischien?
Het is een kastje van 4 liter...dus super klinken zal het niet, maar als ik er maar gewoon naar kan luisteren op een fatsoenlijke manier...nu moet ik zeggen dat die waardes van de speaker totaal niet kloppen...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou de speakers eerst eens op een versterker proberen waarvan je weet dat hij goed is.
Die 9.6v is ook wat laag, 12v of zo is beter. Iets vervorming hou je altijd wel, die versterker heeft een max THD van over de 20% op max vermogen...
Op de site staat dat de versterker een thd van 0,4% heeft...de versterker kan 4,5 tot 14,4 volt gebruiken..
Arco
Special Member
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Denk je echt dat die versterker bij een batterijspanning zijn volle vermogen kan leveren en dat de vervorming bij lager worden van de voedingsspanning gelijk blijft?
Die grafiek van Arco geldt bij 12V voedingsspanning. Bij die 9V van jou zal die een stuk minder gunstig uitkomen. Bovendien is de Ri van al die penlights behoorlijk hoog vergeleken bij een ordentelijke voeding via het lichtnet. Dus zodra je er een beetje uit trekt zal die 9 V ook nog weer eens lager worden en dan in het ritme van de muziek. Dat is ook vervorming!
Overigens heeft die vervorming zéker niet met de soepelheid van de speakers te maken, in tegendeel zelfs! Hoe soepeler de conus is opgehangen, hoe beter die speaker lage tonen zonder vervorming kan weergeven.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (16%)]
Arco
Special Member
Op 9 juli 2014 16:27:36 schreef royvdgriend:
Weet je zeker dat dat deze versterker is...
???
Ja, volgens de foto zit er een MAX9744 op:
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
...of gewoon een laag rendement hebben. Stugge speakers hebben een hoge resonantiefrequentie en dus een hoog rendement. Luidsprekerrendement is evenredig met de derde macht van de res.freq.
Ja die zitten bij elkaar in een kast...maar ik probeer wat stuggere speakers...nu heb ik 2 opties
4 inch max 80 watt of 9x15cm max 80 watt
Het is van hetzelfde merk en zelfde lijn alleen de ene is rond en de ander ovaal...welke zou ik beter kunnen nemen
Arco
Special Member
De maat en of ze rond of ovaal zijn zegt geen moer over hun prestaties. Daarvoor moet je de datasheets bekijken...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Samen in een kast is vragen om narigheid.
Tenzij de speakers in tegenfase staan.
Anders werkt het in ieder geval van geen kant.
Rbeckers
De voeding en versterker is prima...
Of jij moet een betere versterker weten en accu. Wat in totaal niet meer dan 400 gram weegt... en past in een 4 liter behuizing
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]
Zit er dik in dat het inderdaad de versterker is die de vervorming veroorzaakt, speakers doen dat eigenlijk alleen maar als je ze overstuurd.
Die amp is gemaakt voor 12V, als je daar onder gaat zitten wordt dat grafiekje van arco er behoorlijk slechter op.
Plus dat jouw speakers 4Ohm zijn dat helpt ook al niet echt.
Volgens de datasheet begin je bij 5V voeding met een 4 ohm speaker bij 2,5W al in de problemen te komen.
rbeckers
Overleden
rbeckers
Overleden
Tja, een audioversterker op lage voedingsspanning is lastig.
De eis van 400gr is nieuw. Waarom bijv. geen +18v, GND en -18V voeding?