Ik kan niet echt een antwoord op mijn vraag vinden, namelijk het volgende, ik wil via gps (omdat dit geen kosten met zich mee draagt) een status melding verzenden naar een app of een pc. Is dit mogelijk? Of moet ik dan gebruik gaan maken van een gprs.

Wat ik graag wil is namelijk een externe water nivo melder aansluiten zodat ik in de gaten kan houden of de put vol is. Maar beschik op deze locatie niet over internet of andere communicatie mogelijkheden. En om de kosten zo laag mogelijk te houden dacht ik dat dit misschien een mogelijkheid kon zijn.

Als er andere mogelijk heden alles is welkom

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Hendrik

Via GPS valt er niks te verzenden, alleen te ontvangen... ;)
Bedoel je soms GSM?

Oke het is dus niet mogelijk met gps. als het wel mogelijk is met gsm zijn daar dan ook modules voor?

Er is nog een kleine kanttekening bij alles dat ik via een zonnepaneel en een accu dit moet gaan doen maar volgens mij is dit wel op te lossen. Zou je dit kunnen oplossen met een gsm module?

Het kan met GSM, kun je SMS / Email / GPRS data verzenden, niet gratis uiteraard...
Voorbeeld van een module is de SIM900D.

M2M abbo afsluiten, kosten niet veel of een pre paid kaartje erin en af en toe opwarderen :)

GPS is dus alleen voor ontvangen en dus niet voor zenden.
via gsm of gprs kun je dus eigenlijk alles behalve dat dit dus een x bedrag per maand kost.

Zijn er misschien nog andere mogelijkheden buiten wifi om dan die gratis zijn?

Prepaid kost niet x per maand maar heeft wat andere haken en ogen (tegoed blijft niet onbeperkt geldig).

Over welke afstand wil je de data versturen?

Door Arco voorgestelde GSM module heb ik ook in gebruik voor soortgelijke toepassing, met een (KPN) prepaid kaartje erin.
Zolang er eens per 6 maanden via die prepaid SIM kaart iets wordt verzonden (een SMS of een blokje data over GPRS), blijft de kaart gewoon actief.

Zelf stuur ik eens per maand een test-SMS. Zo weet ik gelijk of één en ander nog naar behoren werkt.

Kosten: € 0,10 per 6 maanden. Eens in de 50 jaar met een tientje opwaarderen dus...

Maar blijft dat tegoed ook 50 jaar geldig? Meestal heeft men een regel dat beltegoed verloopt of dat de SIM geblokkeerd wordt als je niet eens in de x (meestal 12?) maanden er nieuw tegoed op zet.

Afstand zal variëren ik heb een tiental putten die ik in de gaten moet kunnen houden op een manier. Zelf woon ik in Drenthe en moet een locatie in de gaten houden in kampen dus een behoorlijke afstand. Zelf denk ik dat GPRS wel een mogelijkheid zou kunnen zijn, alleen inderdaad het bel te goed zal een probleem kunnen worden.

@Henk H.
Ja, vandaar dat ik al even de provider noemde. Uit de voorwaarden:

Het mobiel prepaid tegoed is onbeperkt geldig, zolang je in elk geval één keer in de 6 maanden belt, sms't, mobiel internet gebruikt of opwaardeert.

Vond het daarom wel een interessante optie voor dit soort toepassingen, mede omdat je een kaart die zich 200km verderop bevindt makkelijk vanachter de PC kan opwaarderen :)

(Of 't ook echt 50 jaar gaat lukken... denk 't niet ;) )