bramvr
Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Beste
Ik heb hier een luidspreker van de chiro van mijn zus onder de loep Het probleem is hierbij dat wanneer de luidspreker wordt aangezet hij gaat clippen dit is niet zo'n probleem dat hij even gaat clippen (waarschijnlijk om de plop te vermijden) maar het probleem bij deze luidspreker is dat hij steeds blijft clippen en ook geen geluid meer maakt. Aan wat kan dit liggen eindtrap???
Ik heb ondertussen een schema gevonden.
Bram
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Wij kunnen niet bij jou op je harde schijf kijken. Zou wat zijn, als heel de wereld bij je spullen kon.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Als het clip ledje blijft branden, dan kan dat van alles betekenen. Voor- of eindtrap doorgebrand, een voedings- of hulpspanning niet in orde, clipdetectie defect.
Zonder uitgebreid meten kom je er niet achter.
bramvr
Wat stel jij voor ik heb nu al even gecontroleerd of die SAP16N en SAP16P nog goed zijn en dit lijkt me nog wel ok. Ik vermoed iets aan de eindtrap omdat deze boxen op de chiro van mijn zus gebruikt worden en dat ik weet dat die deze altijd op max volume zetten en recht in de zon zetten. Waarschijnlijk heeft de protectie te laat gereageerd.
Edit: Op het schema zorgt op1 op het ingangsschema ervoor dat het audio signaal naar beneden wordt getrokken wanneer er geclipt word. Indien ja dan zou er een stroom lopen op klem X4.6 en dan is het clip gedeelte op het ingang bord in orde.
Update
De box was vorig jaar met het chiro kamp stuk toen heb ik hem open gehaald maar omdat deze nooit anders worden gebruikt dan enkel op het chirokamp is deze blijven liggen nu +- 1 jaar geleden. Toen was het probleem dat ie bleef clippen. Ik had deze dan opengedaan om te kijken of er visuele schade was maar dat was er niet er zaten wel 2 glaszekeringen op de print bij 1 van deze zekering te verwijderen om deze te controleren raakte ik 2 componentjes aan waardoor er een vonkje uit kwam. Dit vond ik wel raar want de box was al meer dan een 1 uur niet meer in het stopcontact geweest en toch zat er dan nog ergens een lading in een van de condensators.
Nu dat na een jaar niet meer had ingezeten heb ik eens gaan spanningsloos gaan meten maar nu moest ik iets meten onderspanning ik steek de stekker in en opeens werkt de luidspreker weer eventjes in het begin clipt hij wel maar dan stop het clippen weer en kan er muziek worden afgespeeld. Maar dat is allemaal te mooi om waar te zijn er scheelt nu iets anders aan. Als er stemmen door de luidspreker komt (radio bv nieuws) dan is het net of de box onder water zit.
Hoe komt dit?
Update 2:
Ik heb deze test gedaan en het is precies of je ergens water hoort lopen tot de 500Hz en dan stopt dit.
De spanningsregelaars worden volgens mij iets te heet dus er zal op sommige tonen waarschijnlijk veel stroom worden getrokken waardoor de regelaars veel vermogen moeten verstoken. De regelaar van de -15V is ongeveer 60°C en de regelaar van de +15V is ongeveer 80°C
Update 3:
De box werkt weer perfect het probleem met dat onderwater geluid lag aan de kabel tussen mijn pc en de box. Andere kabel genomen en hij werkte perfect. De 80°C blijft wel is dit normaal? En hoe zo het kunnen dat hij terug werkt zonder en componetje te veranderen. Kan dit te maken hebben na het diep ontladen van de condensators? +- 1jaar.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]
bramvr
bramvr
Ik weet niet of jullie liever hebben dat ik hier reageer of een nieuw topic open doe. Nu was het terug chiro kamp en ik had de boxen (2) de dag er voor getest. Deze werkte beide perfect. Nu hadden ze mij gevraagd of ik de boxen even wou komen aansluiten en bij het testen werkt de ene box niet meer. Hij blijft steeds in clipping. Nu was mijn eerste gedacht "Er zal wel een stekkertje binnenin los gekomen zijn met het vervoer" ik heb ter plaatse even de box open gehaald maar helaas geen los stekkertje. Nu heb ik de box terug mee naar huis genomen om wat te kunnen meten. Nu denk ik dat ik de fout heb gevonden maar ik wou jullie ingeving toch nog wel eens. Het volledige schema is te vinden in de 2de post van mij.
Al de meet resultaten zijn gemeten tegenover de massa.
D38 komt in geleiding wat niet zou mogen dus er is al een foutje bij IC5C. Maar ik denk dat het foutje zit in de referentie voor de beide opamps. Zo komt er op pin 9 van IC5C +9.35V te staan en op pin 5 van IC5B iets van een 10V (weet het exacte waarde niet meer). Nu kan dit volgens mij niet volgens mij hoort er op pin 9 van IC5C iets van een -0.714V te staan en over pin 5 van IC5B iets van een +0.714V. De weerstanden zijn nog goed ook is er nergens een losse soldering of baan breuk te bespeuren. Mijn eerste vermoede ging naar de condensators omdat een condensator meestal voor problemen zorgt maar toen ik even na dacht dacht ik direct dat dit al niet kon omdat op pin 9 een positieve spanning komt te staan en volgens mij hoort er hier een negatieve spanning te staan (-0.714V) dus er moet van ergens anders gevoed worden met een positieve spanning. Hierdoor denk ik dat de opamp zelf de boosdoener is. Volgens mij ligt de inverterende ingang van IC5C in sluiting met de +15V (niet volledige kort sluiting anders zou er op pin 9 +15V te meten moeten zijn). Nu is het ook zo dat de opamp nogal redelijk warm staat ik kan net mijn vinger er ophouden maar niet voor lang. Nu kan dit wel komen omdat dit een quad opamp is en er in deze situaties enkele kanalen wat stroom moeten leveren.
Wat denken jullie?
Bram
bramvr
Dat was het plan maar ik wou gewoon is weten of jullie denken of mijn diagnose goed was of niet want ik heb de opamp niet liggen en dus moet ik er speciaal voor naar de elektroboer. Als het de opamp wel is zou dit geen probleem zijn maar als ik dan er een nieuwe opamp in zou steken en het werkt nog niet dan moet ik waarschijnlijk nog is terug voor een ander component.
Dat is het risico van repareren zonder voorraad, je moet toch ergens beginnen.
De schakeling is een venstercomparator, ingesteld met spanningsdeler R69, R90 en R91. Op pin 5 staat een lage positieve spanning, en op pin 9 een lage negatieve spanning, dat is je spanningsvenster. Je gemeten spanningen zijn idd niet goed. En de opamp hoort niet zo warm te worden.
bramvr
Dan zal ik morgen is naar de elektroboer rijden 
Ik vind het alleen raar dat de opamp stuk is omdat je een opamp toch niet snel stuk krijgt. Ik heb nagekeken of de spanning op de niet inverterende ingang niet te hoog werd maar dit is oke en de voedingsspanning is ook oke. Dus het is echt alleen de opamp.
Wat ik dan ook raar vind is dat vorig jaar de box het zelfde probleem vertoonde (blijven clippen) maar toen was het probleem opgelost door bij het uitnemen van een zekering met een schroevendraaier een vonkje werd getrokken tussen 2 componenten (rest spanning van de condensator). En thuis werkte de box perfect en eens op de locatie niets meer daarom dacht ik eerst nog aan condensator problemen omdat de spanning er af geweest was. (ik weet niet zeker dat deze de zelfde is of de andere is maar ik vermoed dezelfde omdat de verzegelingsslijm op de vijsjes al onderbroken was)
Hoe kan het dat de opamp zo stil aan aftakelt? Fabricage fout of gewoon brute pech?
bramvr
Ik heb de opamp vervangen en het werkte weer. Ik vijs alles terug in elkaar en test nog is en na +- 20 seconde weer van dat juist het zelfde probleem weer de spanningsdeling die niet meer goed zit dus dat betekend dat de opamp weer stuk is.
Ik snap niet goed hoe dit kan komen. De opamp kan volgens de datasheet 36V differentiële voedingsspanning verdragen en ik heb is nagemeten en ik heb mooi 15V en -15V. Dus ik denk dat het niet aan de voedingsspanning ligt maar ik ga toch voor de zekerheid deze met de scoop is nakijken of hier geen rare pieken op zitten. Ik vermoed van niet want dan zou er veel meer stuk moeten zijn want dit type opamp wordt ook gebruikt in de voor versterker met voedingsspanning van diezelfde regulators.
Ik zou denken dat de spanningsdeler zelf niet veel mis kan doen ook zijn de weerstanden nog goed dus...
De referentie hangt op de niet inverterende klem en op de inverterende klem zit een verschilspanning van de eindtrap maar deze is met een deling van 1MOhm en met 100kOhm naar ground dus de spanning kan hier in principe ook niet te hoog oplopen.