Hoi Allemaal,
Ik ben vrijwilliger voor een kleine huis omroep stichting in een instelling voor gehandicapten. Wij maken dan opnames van gebeurtenissen die op het terrein worden uitgevoerd en zenden dit uit op het interne tv netwerk voor de bewoners.
Tijdens de opnames heeft de regie (ik dus) contact met de camera mensen door middel van een simpele microfoon / koptelefoon combinatie om opdrachten te geven. Dit is eenrichtings verkeer. De versteker(tje) welke hiervoor gebruikt word is vrij oud en wilde ik gaan vervangen voor de koptelefoon versterker of de 5 watt versterker uit de schakelingen afdeling hier op de site. Welke precies moet ik nog even proefondervindelijk ontdekken.
Echter als ik dan toch bezig ben, zou ik ook graag direct een optie willen inbouwen dat de camera mensen terug kunnen praten. Dus duplex verkeer. Dit zou dan met een knopje gebeuren welke door de bewuste cameraman word ingedrukt als hij wilt praten, zodat er niet constant verbinding is. Op dat moment heb ik al een koptelefoon op met geluid van de huidige opname. Aangezien de camera mensen niet vaak contact met mij willen hebben, zou ik dit signaal van de camera mensen willen injecteren op mijn koptelefoon echter zonder dat dit signaal terug de opname apparatuur ingaat. Anders horen we dit door de opnames heen. Ik zoek dus een soort splitter met diode werking welke twee audio signalen samenvoegt een richting op. Heeft iemand een idee / advies hoe ik dit kan uitvoeren ?? Overigens kopen is niet leuk, ik wil het dus zelf maken.
Groet, Mark.
De 5W-versterker is niet geschikt om direct een microfoonsignaal in te voeren. Je zal dan nog een microfoonvoorversterker erbij moeten gebruiken.
De verbinding tussen regieruimte en camera('s) is bekabeld begrijp ik?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (100%)]
De verbinding is inderdaad bekabeld. Het is een standaard audio kabel, mono. Hij is wel 75 meter lang. Vandaar dat ik zit te dubben tussen beide versterkers. Ik verwacht nogal wat verlies. De huidige versterker staat al maximaal(volume) en dan is het geluid redelijk te verstaan. Ik zal een extra microfoon voorversterker in de test toevoegen. Overigens is regieRUIMTE een groot woord. Het gaat met name om de mobiele opstelling en dan is het meestal een regie tafeltje.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hoe kom je erbij dat het signaal "terug de opname apparatuur" in zou gaan, als je daar een koptelefoon UITGANG gebruikt?
Je kunt beide signalen simpelweg samenvoegen met elk een weerstandje in serie, of door ze beide aan een uiteinde van een potmeter te voeren, en het signaal voor je koptelefoon van de loper te pakken, en op die manier kun je de mengverhouding nog aanpassen.
De weerstanden of de potmeter zijn wel nodig om te voorkomen dat de versterkers elkaar naar een bepaalde spanning gaan forceren, waarbij je het risico loopt dat een van de twee stuk gaat. Het nadeel is natuurlijk dat het signaal verzwakt doorkomt; om de weerstanden of potmeters voldoende hoogohmig te kunnen maken, is het waarschijnlijk nodig om daar nog een koptelefoon versterker achter te zetten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als ik een signaal toevoeg aan de koptelefoon, kan het signaal, in mijn beleving, ook de ander kant op, de editor-mengtafel in. En omdat dit een duur apparaat is, ben bang dat deze mogelijk defect gaat als er door bijvoorbeeld een foute aansluiting of een inductie spanning op de leiding van 75 meter een verkeerde spanning binnenkomt. Daarom wil ik zeker zijn dat er absoluut geen spanning de mengtafel in kan. Als ik een weerstand gebruik is er een verbinding en dus de mogelijkheid dat dit kan gebeuren.
Nu heb ik er gisteravond ook nog even over na zitten denken; kan ik geen scheiding maken met een optocoupler ??
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Is het geen oplossing om dat mono uit te voeren.
Dus bijvoorbeeld op de linkerschelp de huidige opname en op de rechter schelp de cameraman.
In principe heb je gelijk dat je signaal cq. (inductie)spanning op de uitgang van je mengpaneel terechtkomt, maar in de praktijk zal dat allemaal wel loslopen.
Een galvanische scheiding dmv. optocouplers is mogelijk, maar het is eenvoudiger om dat met een audio-scheidingstransformatortje te doen.
Je kan eens zoeken op "DI-box schematic" voor voorbeelden.
EDIT
Nog een oplossing: twee separate drivers in EEN van de hoofdtelefoonschelpen frutten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (100%)]
Dat is een idee. Daar kan ik wel wat mee. Het geluid is toch sowieso mono (maar 1 opname microfoon) dus dat zou kunnen. Eventueel omschakelen met een relais. Dat ga ik eens uitwerken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat het een duur apparaat is, en daarom bang bent die uitgang te beschadigen, is iets anders dan je stelling dat dat signaal ook opgenomen zou worden.
Een uitgang van zo'n apparaat mag belast worden; immers, een gewone koptelefoon belast de uitgang ook, aangezien er een stroom moet gaan lopen om de conus in beweging te zetten. Zolang de impedantie die je aanbied aan de uitgang minstens even groot is als die van een gewone speaker, mag dat geen schade opleveren. Zeker als er je er toch nog een versterker achter moet zetten, kun je de impedantie zelfs nog veel groter maken, zodat er nog veel minder stroom gaat lopen.
De kans dat je de uitgang beschadigd met een defecte koptelefoon, of door de kortsluiting die soms kan ontstaan bij het insteken of uittrekken van de stekker daarvan, is veel groter dan wanneer je dit op een deugdelijke manier ontwerpt en opbouwt.
Het eenvoudigste lijkt me nog wel of een of ander klein, simpel en goedkoop mengpaneel te kopen. Uiteindelijk is zo'n mengpaneel ook niet veel meer dan een mixer met een stel regelbare weerstanden (met een vaste weerstand in serie, of een bufferversterker per kanaal) en een versterker erachter.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]