keuze onderdelen H-brug

Beste CO,

Ik heb (lang geleden) ooit is een h brug gebouwd, nu wil ik deze opnieuw gebruiken icm een arduino, (het werkt allemaal al).

Het probleem(?) dat ik nu eigenlijk heb is dat ik deze h-brug ooit "gewoon" gemaakt heb en mij nooit vragen gesteld heb bij de keuze van de componenten etc. Nu ben ik al wat gaan googelen maar ik zou toch graag een beetje bevestiging krijgen of ik wel juist ben.

Schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tip41chbrug.gif

(De dioden zijn 4x 1N4007)

Volgens de datasheet (http://www.drixsemi.com/TIP41C.PDF) kan zo een tip41c 65watt verdragen bij een stroom van 6A.
Wil dat dan zeggen dat ik bvb een motor mag aansluiten die 6A nominaal trekt? (bij dan bvb 65/6 = 10.8V gelijkspanning)?

Ook staat er bij dat dit bij 25° is, Moet ik deze dan bij volle belasting (6A) niet gaan koelen?

[Bericht gewijzigd door Ledjen op 20 juli 2014 12:02:01 (11%)]

Als je de torren goed in verzadiging stuurt (helemaal open dus), dan dissiperen ze bijna niets. Dit is terug te rekenen vanuit de opgegeven Vsat.

Dus voor een verzadigde TIP41/42 geldt eigenlijk alleen de maximale stroom van 6A. Dit zijn overigens wel ouderwetse torren, die toch nog wel warm kunnen worden bij 6A.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Bij zo'n tor die "max 6A" aankan, moet je er van uitgaan dat ie binnen 1ms kapot is als je er 6.5A doorheen stuurt. In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt, maar in deze is marge echt nodig.

Een 6A nominaal motor zal 5 tot 10x meer stroom trekken als ie stilstaat en plotseling vol aangezet wordt. (hoe beter de motor, hoe groter die factor!).

Nu kan het zijn dat die tor "6A continue" aan zou kunnen en "pieken van XXX A", dus dan kan je wel iets hebben, maar anderzijds, waar zo'n piek voor de tor "eventjes", kan is het starten-met-draaien van een motor helemaal niet "eventjes" in de tijdschaal die nodig is voor een tor om kapot te gaan....

Over je schema: Slimme truuk met de BC547! Maar ik zou de weerstand in de collector opnemen. Gaaf! Hij is slimmer dan ik dacht. Zo is de basis stroom van de torren niet afhankelijk van de motor spanning (maar van de CPU-spanning, waarschijnlijk 5V).

P.S. Die 65W is als je de buitenkant van de tor op 25 graden weet te houden. Dat is onrealistisch. Vandaag helemaal...

De "saturatie-spanning" van deze ouderwetse dingen is ENORM vergeleken met wat je "natte vinger" zou schatten. Er staat 1.2V typical in het datasheet. Dat is ruim 8W bij 6A.

Zou je een mosfet gebruiken zoals: de PSMN2R7dan zit je bij 10A slechts rond de 30mV ipv 1200 bij de TIP.... 300mW in de tor -> niet koelen gaat prima. 1.2V * 6A = 8W, dat /moet/ je koelen. (natte vinger: minder dan 1W hoef je niet te koelen met koelvinnen oid...).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wow. 1,2 volt saturatiespanning. Deze torren zijn antiek! Zelfs een darlington doet dat beter.

Ik zou gauw andere torren kiezen. 16 Watt verlies in een 6A H-brug is absurd!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Vriendelijk bedankt al voor de reacties :) Ik heb deze schakeling echt al lang liggen (10-11jaar ong).

Die spanningsval is inderdaad veel teveel, das was indertijd nogal lastig omdat ik dan op zoek moest naar een 9V voeding, om een motortje van 6V aan te sturen. :p