Hallo, ik heb een vraagje voor het installeren van een logo voor het volgende/ ik wil een licht inschakelen door 2 maal op een schakelaar te drukken. eveneens wil ik deze weer uitschakelen door 2 maal op de schakelaar te drukken.
Ik weet dat ik moet werken met de teller maar hoe krijg ik hem gereset zonder dat mijn lamp terug uit gaat.Ik dacht te werken met een melding van mijn lamp naar de resetingang maar dan valt de lamp terug uit.
Ik heb iets nodig als de teller 2 is dat+ lamp 2 aan of uit gaat en + teller reset zodat als ik nog eens 2 maal druk lamp uit of aan gaat.
ik denk dat het niet moeilijk is maar ik kom er niet op.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je kunt het met een teller doen.
Die teller kun je op en af laten tellen.
De tellers in de LOGO kunnen nooit lager dan 0.
Na de telleruitgang maak je een RS houdrelais die je inschakelt bij 2 en uitschakel bij 0
Met bi-stabile relais kun je het ook maken.
In LOGO heten dat pulsrelais.
Wat moet er gebeuren als iemand maar 1x drukt 
1) wachten tot er nog een keer gedrukt word?
2) terug naar de "status wachten op 2x drukken"?
hallo ik heb het nog niet gevonden hoor.
ik moet eigenlijk gewoon de teller kunnen resetten als ik twee maal gedrukt heb via een impuls (zodat de teller niet constant op 0 blijft
ik probeerde een teller en hierna een rs (pulsrelais)om naar de uitgang te gaan en aan de uitgang een sleepcontact zodat een puls naar de resetknop gezonden wordt van de teller, maar als ik terug twee maal gaat de uitgang uit en wordt de teller niet meer gereset
raar dat ik dit niet op internet vind want ik denk toch dat dit iets is dat regelmatig gebruikt wordt.
(ik zou graag voor 1 maal drukken ook nog iets invoeren maar ik zie nog wat)
Ik zal dan ook nog een timer invoeren zodat als ik toevallig 1 maal druk voor niets dat deze na een tijdje gewist worden.
maar eerst het begin. hoe kan ik twee maal drukken aan en twee maal drukken uit realiseren?
1 maal kan ik via pulsrelais. 1 keer drukken is aan 1 keer drukken is af.
nu moet ik die ene druk in twee drukken krijgen
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Kan nog simpeler, met 1 tellerblok
Dit telblok stel je in op ON = 2 OFF = 1
De ingang van het telblok (CNT)komt van de digitale ingang
De uitgang van het telblok gaat naar de uitgang Q1
De uitgang van Q1 gaat naar de DIR ingang van de teller.
werking van toeterniettoe werkt ,bedankt. Maar waarom moet ik waarde 1 ingeven en niet waarde 0. het is toch bij 0 dat hij terug afgaat.
en voor die schakeling met twee pulsrelais, hoe moet ik deze schakelen hiervoor.
Is dat nog met een teller of niet.
ik stel mms soms domme vragen maar veel ken er er nog niet van ze.
ik probeer een programmatje te maken voor de verlichting in mijn huis en hiervoor heb ik (al enkele keren) de handleiding van de logo gelezen maar sommige dingen is nog eens zoeken hoor.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
werking van toeterniettoe werkt ,bedankt. Maar waarom moet ik waarde 1 ingeven en niet waarde 0. het is toch bij 0 dat hij terug afgaat.
Gewoon uitproberen. Zo programmeer ik de LOGO! ook, stukje bij beetje, elke keer een stukje erbij en dan weer testen.
Ik had de teller eerst ook op 2 in en 0 uit staan, maar toen werkte het niet.
Waarom kan ik je ook niet vertellen.
Ik heb wel vaker dat de teller net 1 meer of minder reageert op waarden die ik verwacht.
Misschien dat in de simulatie het net iets anders werkt dan in de echte LOGO, dat zou je moeten proberen.
Dat met die pulsrelais moet je zelf maar eens gaan proberen.
Daar leer je het meeste van.
Hallo ik wil met 1 druk 1 impuls genereren na 1 seconde
ik doe dit met een sleepcontact van 1,1 sec en een vertraagde inschakeling zodat ik na 1 sec een impuls van 0,1 sec heb, maar mijn vraag was of dat niet met 1 functie zou kunnen.
mvg
Dries
nog een vraagje.
ben momenteel bezig met de benodigdheden van mijn kast aan het verzamelen.
Ik zou de rolluiken bedienen met een logo en vervolgens met een extra relais werken erachter. Kan ik hiervoor de esr12z 4dx van eltako gebruiken. Ik zie dat deze als 4voudige teleruptor kunnen gebruikt worden maar ook als relais. (mits in juiste stand te zetten) ( dit komt ongeveer op dezelfde prijs als ik aparte relais zou nemen denk ik.
Waarom ik niet met de rolluikschakelaars werk van eltako en geen logo kies is omdat ik maar 1 schakelaar wil gebruiken voor 1 rolluik.En als ik me niet vergis heb ik met de rolluikmodules 1 grote(z2 of zoiets)per rolluik nodig wat het ook duur maakt. (denkt 60 euro/st) Met de overige uitgangen van de logo zou ik dan de buitenverlichting schakelen wat me ook wat modules bespaart en het schakelen met een schemerschakelaar en bewegingsmelder gemakkelijker maakt.
ook kan ik nog extra functies invoeren zoals langer drukken is blijven branden, kort is 2 minuten enz.
de rest van de verlichting wordt dan ook met de ers12z 4dx bediend worden als teleruptor.
vraag 2: Kan ik voor dit alles ( de logo en de teleruptoren) met één 24 volt voeding werken en mag dit een andere zijn dan die van siemens? en moet ik die voeding apart afzekeren met een zekering van minder ampères?
vraag2: een logo voeding is niet noodzakelijk. Eenzelfde soort voeding, met hetzelfde model van Meanwell is net zo goed en kost maar 1/3 van de Siemens voeding. Voor het geld van die Siemens Logo voeding koop je bij Meanwell een 10A voeding van betere kwaliteit.
Een zekering na de voeding heeft geen nut, die komt er zelfs bij kortsluiting nooit uit.