Ik heb een mooie Philips 22AH386 versterker gekocht.
Heb hem helemaal schoongemaakt, alle contacten gepoetst, bias en VU-meters afgesteld (de bias stond overigens veel te koud).
Het rechtse kanaal werkt prima, het linkse kanaal versterkt ook alles zoals het moet, maar er is een continue, variabele ruis aanwezig. Hij 'pruttelt' ook af en toe, vrij luid zelfs.

De volumeknop beïnvloedt deze ruis niet, ook de treble/bass en balanceknoppen beïnvloeden de ruis en het ploppen niet.
Ik vermoed dus dat het in de eindversterker ligt.

Ik ga het zoiezo helemaal uitpluizen met m'n scope, maar ik vraag me af of iemand hier al iets soortgelijks meegemaakt heeft? Of iemand die me in de juiste richting kan sturen?

Hier is alvast 't schema.

Is er iemand die me kan helpen?
Alvast bedankt,
Olivier

dit is een versterker die philips heeft laten maken door panasonic wrs. er zitten 2s torren in welke dit probleem vaker veroorzaken. dit komt door oxidatie op de pootjes van de kleine signaal torren die langzaam in de halfgeleider trekt. met de scope is het beste te zoeken naar het probleem..

zenerdioden willen ook weleens ruis afgeven overigens..

Bedankt!
Het apparaat zit inderdaad vol 2S-transistoren. Kunnen de eindtransistoren ook last hebben van dit fenomeen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]

Dat ben ik niet tegengekomen. Maar je kan punt 1 van U401, de ingang van de endamp kortsluiten naar massa.
Als het gepruttel dan ophoud zit het waarschijnlijk in een van twee transistors daarvoor in de signaalweg.

voornamelijk de kleine stuurtorren hebben er last van. de eindtorren meestal niet..

Okay, bedankt.
Heb de ingang van U401 al eens kortgesloten naar de massa, het geruis/gepruttel blijft.
Dus ligt het op U401 zelf, of TS653 (tegen het koelblok gemonteerd), of de eindtorren (maar ik versta dat dat weinig waarschijnlijk is).

Begin met de PNP stuurtor uit te wisselen met het goede kanaal.
Grote kans dat je het euvel dan snel vind. Of met een scope op de stand AC en met een 1:10 verzwakker probe de collectorspanningen bekijken.

Ik had al een paar metingen gedaan, zowel op de de emitter van TS601 van het paartje TS601/TS602 als op de basis van TS602 zijn de 'plopjes' goed te zien; op de basis van TS601 is alles kalm. Dat is dus helemaal in het begin van het signaalpad.
Wil dat nu al iets zeggen?

Dan kan je 601 even uitsluiten. Maar als je ze een voor een even wisselt met het goede kanaal ben je er in no time uit.
Ik maakte er ook wel een sport van om zo weinig als mogelijk uit te solderen dan veel te meten en op papier te loggen.
Zoals bij fouten op de I kwadraat C bus in KTV's.

In jouw fout heb je ook nog de tegenkoppellus waardoor de storing wordt doorgegeven.

Gewoon ff uitwisselen met het goede kanaal dat is de kortste klap. Of heb je geen soldeerbout?

Het wisselen wordt iets voor morgen ;)
Ik heb met mijn lompe vingers natuurlijk ook weer 2 pootjes aangeraakt met m'n meetpen en er is een tor uitgevlogen... Maar goed, morgen maar eens kijken waar het oorspronkelijke probleem lag.

Is dit toestel voorzien van potmeters voor DC offset in de eindtrap? Die eens proberen te kuizen.

Oorzaak is gevonden na een paar torren te wisselen! Het was toch torretje TS601 (een 2SA726). Met de tor van het andere kanaal is hij mooi ruisvrij.
Verder heb ik zelf (eigen schuld) tor TS603 (een 2SC2363) kapot gemaakt.

Ik kan beide torren nog op ebay vinden, één 2SC2363 voor een dikke 5 euro; één 2SA726 kost me 4 euro.

Is het slimmer om andere, equivalente/compatibele torren te steken?
Op het net vond ik dat de KSA992 een goede vervanger is voor de 2SA726 (maar die ksa vind ik ook niet zo direct), voor de 2SC2326 heb ik niets gevonden.

Bedankt in ieder geval voor het meezoeken ;)
Olivier

2SA726 ~ BC560 (let op volgorde aansluitingen)
2SC2363 is soort van een beeldbuisdriver: 120V 0,05A 0,5W 130MHz.

wat me het belangrijkste lijkt is dat als je T 601 vervangt, T602 meevervangt door eenzelfde type. Samen vormen ze een verschilversterker en het is beter als ze "overeenkomen".

@ kris, bedankt, goed punt!
Bij de elektronicashop in de buurt hebben ze toevallig nog een hoopje 2SA726 liggen, ik ga deze maar halen. Dan blijft het ding zoveel mogelijk origineel.

Een 2SC2363 hebben niet, wel een 2SC2362.
Deze verschilt op 2 punten:
dissipatie 0.4W ipv 0.5W.
Hfe minimum 160 ipv 100.

Is dat te riskeren (in deze schakeling)?

Olivier

Lijkt me te proberen, wat meer hfe kan geen kwaad. Direkt wel ruststroom controleren. (of voor het opstarten naar minimum regelen en na het starten weer bijregelen)

0,4 tov 0,5 watt is ook geen drama, tenzij de tor op deze plaats gloeiend heet wordt. tijdens het testen je vinger er tegen houden om dat in te schatten :-)

Hey, bedankt voor het meedenken allemaal!
Transistoren zijn vervangen en hij zingt weer zoals vroeger.
Foto's (met m'n gsm, dus belabberde kwaliteit)
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/q77/s720x720/10527824_10201509758144101_3668200685877495644_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10268524_10201510304197752_6549833289960600138_n.jpg