Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

Op 13 juli 2018 09:53:41 schreef Sine:
speedtest.nl werkt al jaaaaren niet zoals het hoort.

.nl
[bijlage]

.net
[bijlage]

Mijn dank, weet ik nu zeker dat wat ik al langer vermoedde.

evdweele

Overleden

Op 12 juli 2018 22:50:20 schreef evdweele:
@TS
Jouw uploadsnelheid vind ik erg laag als ik met mijn eigen test vergelijk.
[bijlage]

Op 13 juli 2018 09:49:54 schreef Max1966:
[...]
Ik heb (nog steeds) een KPN basis / instap abonnement en ik heb begrepen dat deze waardes / snelheden daarbij horen op het koper in mijn wijk.

Ik heb het nog even nagekeken. Met mijn abonnement zou ik ook een uploadsnelheid van maximaal 5 Mbps moeten halen.
Of die 26 Mbps die de test laat zien klopt niet, of er staat bij KPN een instelling verkeerd waardoor ik meer krijg.

Belangrijk vind ik het niet. Of iets uploaden nu 1 minuut duurt of 1 dag maakt me niet uit.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Op 13 juli 2018 09:53:41 schreef Sine:
speedtest.nl werkt al jaaaaren niet zoals het hoort.

Speedtest loopt een jaartje of 10 achter.
Als ik een test doe krijg ik een melding 'Limiet overschreden' :)
Snap niet dat zo'n website nog steeds in de lucht is...

Op 13 juli 2018 16:00:00 schreef evdweele:
[...]Ik heb het nog even nagekeken. Met mijn abonnement zou ik ook een uploadsnelheid van maximaal 5 Mbps moeten halen.
Of die 26 Mbps die de test laat zien klopt niet, of er staat bij KPN een instelling verkeerd waardoor ik meer krijg.

Belangrijk vind ik het niet. Of iets uploaden nu 1 minuut duurt of 1 dag maakt me niet uit.

Zolang het werkt is het voor mij ook prima.

Vanochtend deed ik een test via m'n tablet en de download zat daar opeens weer op m'n oude niveau van rond de 15Mbps i.p.v. de 46 die ik de dag daarvoor had. Upload was wel dik 5Mbps.

Op m'n pc meet ik net wel de normale (hogere) snelheden.

Ik probeer er maar niet te veel op te letten en ik ga er vanuit dat de waardes (in sommige gevallen) blijven fluctueren.

Wat wel irritant is is dat gisteren m'n vriendin me mobiel belde op de vaste lijn en dat de verbinding zowel bij mij als bij haar opeens weg was.

Dat was al heel lang niet meer gebeurd, ik heb intussen daar altijd normaal (lange) inkomende gesprekken kunnen ontvangen / hebben.

Ik hoop niet dat de toename van de snelheid van invloed gaat zijn op de betrouwbaarheid van m'n vaste telefoon lijn.

Ik heb beneden m'n 2e Dect set vorige week weer aangesloten, die had ik al maanden geleden eruit getrokken. Geen idee of dat (ook) een oorzaak zou kunnen zijn.

Arco

Special Member

Ik neem aan dat die tablet via Wifi gaat, dus ongeschikt om snelheidstests mee te doen.
(je krijgt dan de 'doorstroomsnelheid' van je Wifi en niet van je internetverbinding. Altijd gewoon vaste kabel gebruiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hangt ervanaf, als je eerst de wifi snelheid even checkt. ik haal hier op vaste bekabeling met pc dezelfde speedtest snelheid als op wifi met de gsm

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 13 juli 2018 09:53:41 schreef Sine:
speedtest.nl werkt al jaaaaren niet zoals het hoort.

De test op speedtest.nl wordt veel te snel gedaan / met een veel te kleine hoeveelheid data. Dat kan domweg geen betrouwbaar resultaat opleveren.

die van speedtest.net werkt beter, je kunt ook een andere server nemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 juli 2018 11:07:04 schreef Arco:
Ik neem aan dat die tablet via Wifi gaat, dus ongeschikt om snelheidstests mee te doen.
(je krijgt dan de 'doorstroomsnelheid' van je Wifi en niet van je internetverbinding. Altijd gewoon vaste kabel gebruiken)

Ja via de wifi.

Net als de telefoons hier in huis.

En die gaven de afgelopen dagen (bijna) hetzelfde beeld als op de pc.

Maar ik ben met je eens dat meting via de pc het waarschijnlijk het meest duidelijk en betrouwbaar zal zijn.

Op 14 juli 2018 11:13:23 schreef testman:
hangt ervanaf, als je eerst de wifi snelheid even checkt. ik haal hier op vaste bekabeling met pc dezelfde speedtest snelheid als op wifi met de gsm

Had / heb ik ook meestal.

RAAF12

Golden Member

Op 14 juli 2018 11:00:31 schreef Max1966:
Ik heb beneden m'n 2e Dect set vorige week weer aangesloten, die had ik al maanden geleden eruit getrokken. Geen idee of dat (ook) een oorzaak zou kunnen zijn.

Dat is te testen, laat haar mobiel bellen en als er storing is haal dan de spanning van het DECT kastje. Ik wacht ff op de volgende regenbui en zie de resultaten hier wel verschijnen <evil grin>

Hangt dat dect setje toevallig voor de splitter? Dan kan dat namelijk ook dit soort problemen veroorzaken.

Als je nog een analoge lijn hebt moet je de toestellen na de splitter aansluiten.

Als je via IP belt (en je telefoon dus op de modem zit aangesloten) maakt dat natuurlijk niet uit, alleen als je linesharing hebt.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zondag 15 juli 2018 19:42:57 (26%)

de ts heeft vdsl, dan heb je 2 aderparen waar geen analoge telefoon of isdn over loopt, puur internet. via de modem kan wel, maar dan is het voip.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Als de dect basis dichtbij het kabelmodem staat kan dat wel degelijk storen. (bijv. op de onafgeschermde kabel tussen aansluitpunt en modem)
Een dect basis het liefst 1 meter vsn storingsgevoelige apparatuur of leidingen zetten. (o.a. satellietontvangers en coaxkabels naar schotel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 juli 2018 19:49:05 schreef testman:
de ts heeft vdsl, dan heb je 2 aderparen waar geen analoge telefoon of isdn over loopt, puur internet. via de modem kan wel, maar dan is het voip.

Kan wel. Is ongebruikelijk, maar ik heb wel een paar lijnen met linesharing.
Gezien de snelheid van TS gok ik dat ie trouwens gewoon VVDSL heeft, en geen BVVDSL en dus maar 1 aderpaar heeft.

De 102Mbit die Fourstack geeft zal idd bij BVVDSL zijn, maar ts geeft nergens aan dat er iets aan z'n modem is veranderd kwa bekabeling, en gezien de snelheid matched dat ook met 1 aderpaar.

evdweele

Overleden

Op 15 juli 2018 19:56:46 schreef Arco:
Als de dect basis dichtbij het kabelmodem staat kan dat wel degelijk storen. (bijv. op de onafgeschermde kabel tussen aansluitpunt en modem)
Een dect basis het liefst 1 meter vsn storingsgevoelige apparatuur of leidingen zetten.

Dat gaat lastig worden met een internetmodem met ingebouwd WiFi en DECT basisstation :-)
Bijvoorbeeld een Fritz!Box 7490.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dank voor de reacties en vragen, ik was even weg en kan dus nu pas antwoorden.

Ik heb op 2 etages (we wonen in een dubbel bovenhuis) een Dect set staan. Dat is / was al jaren zo.

Voor het gemak en (naar wat ik inschat) een betere bereikbaarheid. Elke etage heeft een station met elk 3 handsets.

Toen het gelazer allemaal begon (voor de liefhebber "even" teruglezen) heb ik daar ook al de oorzaak gezocht maar dat bleek achteraf niet zo te zijn.

D.w.z. er is van alles gebeurd en veranderd in de situatie.

Wel heb ik de laatste maanden die bewuste set er uit gehad en gelaten en het met 3 sets gedaan en dat was niet handig.

Ze hangen beide achter de modem en zijn aangesloten zoals het hoort, op de juiste uitgang van m'n Experia Box V9.

Dat is indertijd ook bekeken door monteurs en goed bevonden.

De bewuste set (op de 1e) waar ik toen opnam staat niet naast de modem.

Overigens ben ik na die ene bewuste keer al een paar keer op de vaste lijn gebeld en bleef steeds de verbinding goed.

Wat betreft de invloed van regen : zo goed als alle monteurs en KPN team zijn er inmiddels van overtuigd dat daar geen oorzaak lag.

Wel vooral die in de software problemen en de gevoeligheid van de modems en mensen in mijn wijk die een periode veel hun modem gingen resetten en en aan en uit zetten.

Maar inmiddels is me duidelijk dat niet alle monteurs alles weten en dat apparaten en aansluitingen hun eigen leven kunnen gaan leiden. ;-)

De stabiliteit en snelheid bleef / blijft goed, ook met regen. En gesprekken naar onze vaste lijn vallen / vielen niet meer weg. Al moet ik wel zeggen dat ik niet meer naar de gegevens in m'n modem kijk dus dat herstarten wellicht nog plaats vindt. Zelf bellen we zo goed als altijd alleen nog met onze mobiele telefoons.

die had ik vandaag ook 1, internet was instabiel daar, toen ging het licht ook een eigen leven leiden en bleek de automaat aan het uitfikken te zijn, 140V op een wcd vind de adapter van de modem minder fijn :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 juli 2018 18:17:29 schreef testman:
die had ik vandaag ook 1, internet was instabiel daar, toen ging het licht ook een eigen leven lieden en bleek de automaat aan het uitfikken te zijn, 140V op een wcd vind de adapter minder fijn :)

Zo zie je maar.....;-)

Alhoewel ik de modem gegevens niet meer inkijk merk ik zelf geen wegvallen van de lijn meer, ook niet terwijl ik gebeld wordt.

En over de stabile snelheid (voor zover ik dat merk) ben ik nu zeer tevreden.

Een upload snelheid van 30 Mbps.....waar ik eerst tegen de 2 Mbps zat. ;-)

Het verhaal heeft nog een klein staartje.

Vorige week vrijdag kreeg ik van KPN een bericht dat de 5 euro korting per maand die ik ontving op mijn maandafrekening zou worden stopgezet omdat de geleverde snelheid inmiddels langere tijd op orde is.

Was een verassing omdat die korting een deel was van de genoegdoening van de problemen van een aantal jaren.

Vandaag heb ik daarover gesproken met KPN klantenservice.

Een prettig gesprek waarin me o.a. werd gezegd dat vanwege de waargemaakte hogere snelheden die KPN nu kan leveren de 5 euro kortingen gaan verdwijnen.

Dat er 1 lijn wordt getrokken. Dus ook bij mij.

Uiteindelijk besloot de medewerkster na het aanhoren van mijn verhaal (in de korte versie ;) ) mij alsnog een bedrag van 100 euro aan te bieden. Neerkomend op 20 maanden korting.

Daarmee ben ik akkoord gegaan, vind het een nette oplossing.

Verder is alles sinds een jaar hier wat snelheid etc. betreft prima in orde.

En binnenkort wordt er begonnen aan het leggen van glasvezel in mijn wijk, dus dan zal de snelheid alleen nog maar hoger worden.

bprosman

Golden Member

Zal ze ook eens bellen :-) Mijn ouders komen na veel vijven en zessen nog steeds niet hoger dan ca 10Mbps en dat is INCLUSIEF een 4G modem wat "bijgezet" is voor buitengebied.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

in september gaat de analoge lijn en isdn eruit, dan komt er ruimte om de internetsnelheden op koper te gaan verhogen. ik had ook korting gekregen, maar is ook over, toch 13€ de maand meer voor t abo nu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kun je dat uitleggen ayb.
Bij mijn weten wordt de max. snelheid bepaald door de afstand tot het kastje aan de andere kant, in geval van een DSL lijn dan natuurlijk.
Er wordt nog steeds aan gesleuteld om nog meer informatie door die koperdraadjes te krijgen, heel knap allemaal maar wel aardig op de grens van wat haalbaar is en derhalve ook storingsgevoelig.
Iedereen glasvezel en dat koper gebeuren vergeten, maar dat zal nog wel even duren.