Beste mensen,
Ik heb een probleem met het niet / niet goed meer gebeld kunnen worden via de vaste KPN telefoonlijn.
Ik kan WEL zelf bellen en WEL normaal internetten.
Er is niets in de situatie veranderd in huis , geen nieuwe toestellen recent gekocht, helemaal niks aan de bedrading gedaan , etc.
Het betreft een vaste KPN lijn waarop een aantal vertakkingen / aansluitingen met vaste en draadloze telefoons en een Experia Modem waarmee ik bedraad en draadloos via internet.
Ik heb los Internet en los Telefonie abonnement dus het bellen gaat NIET via de modem.
Deze situatie bestaat nu al ruim 15 jaar zonder enige problemen.
Twee weken terug ontdekten mijn vriendin en ik dat we niet altijd naar huis konden bellen via mobiel. Het nummer werd dan wel gewoon gekozen maar bij het verbinding maken werd de lijn direct weer verbroken.
We krijgen dan geen toon te horen, de verbinding is meteen weg.
Ook hoorden we van anderen dan ze ons af en toe niet konden bereiken.
Omdat we we hier ook een ouderwetse tingel telefoon hebben staan merkten we wel wanneer iemand ons probeerde te bellen en dat niet lukte dan gebeurd het volgende :
Die oude telefoon geeft dan een enkele tingel en een tik en de verbinding wordt verbroken.
Alle andere telefoons , de vaste en draadloze gaan NIET over.
Ik heb KPN gebeld , de eerste medewerker begreep er niet veel van , dacht dat het wel aan de modem zou liggen omdat het VOICE lampje blijkbaar niet brandde. Ik heb een andere modem bij KPN gehaald maar dat hielp niet.
Toen ik een tweede medewerker aan de telefoon kreeg zei die mij dat dat lampje helemaal niet moet branden omdat ik Internet en Telefonie los heb.
De oude modem zit er weer in en werkt weer goed.
En we kunnen normaal bellen en internetten.
Het hele gekke is dat het soms allemaal weer normaal / goed is , dan kunnen mensen ons gewoon weer wel bellen en bij het testen met een mobiele telefoon als ik mezelf bel krijg ik ook gewoon verbinding.
En dan vervolgens opeens lukt het weer een paar keer niet.
Voordat ik eventueel alle details en aftakkingen zal beschrijven wil ik jullie vragen wat de meest voor de hand liggende oorzaak zou kunnen zijn.
Wat ik wel heb gedaan :
Ik heb de oude tingel telefoon er uitgetrokken : hielp niet.
Ik heb de beide draadloze handsets (basis) er een tijd uit gehad ; hielp niet.
Ik heb bij de hoofdaansluiting de twee koperdraden opnieuw vast gesoldeerd (die zaten al 15 jaar goed) : hielp niet.
Ik heb de twee vaste telefoons naast ons bed totaal losgekoppeld en verbindingen losgehaald tot de draad in de muur : hielp niet.
Kan nieuwe draadloze apparatuur , bijvoorbeeld van de buren , van invloed zijn op het geheel?
Deze week komt er een monteur langs maar ik hoop het zelf voor die tijd te kunnen verhelpen.
Ik heb net weer mobiel naar mezelf gebeld en het lukt weer gewoon.
Het lijkt een raadsel...
Tips en advies zijn zoals altijd welkom!