Hallo,
mijn tafelventilator loopt onregelmatig, soms wordt het zo erg dat hij volledig stopt, en tegen 30rpm draait.
met de hand versnellen helpt niet. ook als de ventilator uit staat, voel ik dat de rotor vast zit.
de ene dag loopt hij perfect, de andere dag niet.
som zal de snelheid ook variëren van (gokwaardes) 500 rpm-2000rpm.
situatie: eerst draait hij 2000rpm, dan vertraagt hij naar 1000rpm, 10 seconden later hoor ik hem weer versnellen naar 2000rpm, 30 seconden later gaat hij weer trager, naar 500 rpm, dan draait hij 2 seconden sneller, en dan weer trager..
ik heb nog geen patroon kunnen vinden hierin, dus ik veronderstel dat het vrij onregelmatig is.
ook heeft temperatuur er op het eerste zicht niets mee te maken. de stator wordt wel gloeiend heet na een uurtje draaien.
iemand raad met mijn behekste ventilator?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Al een drupje olie op de lagers (of lagerbussen) geprobeerd?
Als je zo al kunt voelen dat 'ie vastzit, (daarom wordt 'ie ook zo warm) lijkt me dat de eerste actie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de bekende staande fans met glijlagers.. een drupje olie heeft maar tijdelijk nut, de as er helemaal uithalen en schoonmaken en daarna in de olie zetten helpt langer.. soms zitten er ook teveel vulringen over de as waardoor deze bijna klem zit tussen de kappen.
ook willen de oscillatie tandwielen het weleens veroorzaken, vet oud en taai geworden..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het bronzen lagerbussen zijn kun je ze (na reinigen) in hete olie leggen van 100°C voor 15 minuten. Daarna afkoelen in koude olie.
(Dan trekt de olie weer in de lagerbussen)
swing functie staat uit, en heeft geen effect hierop.
nog geen onderhoud aan gedaan, ik heb hem wel helemaal open. maar ik hem de rotor en lagers er niet uitgehaald. omdat ik van motoren weinig ken stel ik dat liever uit.
deze nacht toch maar even alles losgehaald, en stofvrij gemaakt. voor en achter de motor, word de stator vastgehouden door 2 ringen, maar dit zijn geen lagers, maar gewoon een houder.
mijn gevoel is dat de rotor niet goed past in de stator. en dat hij daardoor aanloopt.
hij loopt nu wel weer beter toen ik het vuil eruit haalde. (was maar heel weinig hoor)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Weet je heel zeker dat die ringen geen busjes op hun plaats houden? Zelfs de allergoedkoopste motoren hebben lagers. Ze zijn overigens zelfstellend, dus als je het idee hebt dat de rotor niet helemaal goed zit, moet je hem even een beetje bewegen of een tikje geven.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]
Arco
Special Member
Had hetzelfde probleem. Druppeltje olie op de as bij voorste lager leek het perfect op te lossen, maar na een week vrolijk veel uren draaien weer hetzelfde. Nu alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt (was eerder droog dan vuil) en eens witte vaseline (rond blikje van Kroon Oil) in de glijlagers gedaan (de busjes wilden er niet uitkomen om uit te koken). Loopt weer als een zonnetje, geen bijgeluiden, kijken of dit langer goed blijft gaan.
Arco
Special Member
Dan wel smeren daarna, WD40 smeert maar tijdelijk (en zelfs dan niet eens geweldig) Die componenten verdampen en wat overblijft is plakkerige smurrie.
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
De lagers zijn uitgesleten en de as vermoedelijk rondom beschadigd waar vuil steeds weer in gaat vastzitten. Smeren helpt maar tijdelijk. De rotor kan door de versleten lagers gaan aanlopen.
Bronzen bus/glij lagers zijn zelfsmerend en hebben geen olie of andere smering of iets anders nodig.
Lagers / as is op, einde oefening.
Arco
Special Member
Op dinsdag 14 juli 2026 15:36:10 schreef Bobosje:
Bronzen bus/glij lagers zijn zelfsmerend en hebben geen olie of andere smering of iets anders nodig.
Is gesinterd brons, als daar de olie uit verdwenen is heb je wel degelijk nieuwe olie/vet nodig.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik heb hier 1tje (nieuw) die zeer vlot draait (mechanisch)en al "liters" olie gehad heeft (tegen beter weten in) en nog steeds zulk gedrag vertoont. Ik vermoed een wikkeling issue. Hij remt dan ipv te vertrekken. Geen motor C aanwezig.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb de mijne laatst met teflon olie behandeld en hij draait nu alweer een week supersoepel. Als het weer gebeurd gaat hij helemaal uit elkaar en ga ik de bronzen bussen opnieuw impregneren.
Op dinsdag 14 juli 2026 18:05:25 schreef EricN:
Ik heb hier 1tje (nieuw) die zeer vlot draait (mechanisch)en al "liters" olie gehad heeft (tegen beter weten in) en nog steeds zulk gedrag vertoont. Ik vermoed een wikkeling issue. Hij remt dan ipv te vertrekken. Geen motor C aanwezig.
Heb je de as en de lagerbussen gecontroleerd op beschadigingen? Zijn deze nog (spiegel)glad?
En ook evt. gekeken of de rotor in koude toestand aan een zijde bijna aanloopt tegen de stator?
Door de hitte zetten de rotor en stator uit en kan de rotor vastlopen.
Ik heb hier eentje van tefal om mn tafel gehad en sinterbrons lagers waren uitgesleten en remde ook af gieren slepend geluid etc. sinterbrons lagers verwijderd en traditionele kogellagers geplaatst ( kon zo onder de klem van de sinterbrons lagers, houder iets uitgevijld) en ding ging weer mega hard.
Wel jammer dat die kooi-ankermotoren die meestal in ventilatoren worden gebruikt zo ontzettend heet worden. De ventilator draait voor het verkrijgen van gevoelsmatige verkoeling maar men pompt ongezien de hete motor lucht de ruimte in.
Ik heb al meerdere ventilatoren van de afvalberg gered. Mensen gooien (ze) zo snel weg.
Laatst nog een degelijke en grote uit een vuilcontainer gehaald.
Wat WD40 op de as , daarna open gehaald en vers vet aangebracht. Klusje van nog geen kwartier.
Deed het meteen weer prima en draait nu al weken heerlijk koel op de zaak van mn vriendin.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 14 juli 2026 22:55:18 schreef smd:
... sinterbrons lagers verwijderd en traditionele kogellagers geplaatst ( kon zo onder de klem van de sinterbrons lagers, houder iets uitgevijld) en ding ging weer mega hard.
Dat is een goed idee!
Vorige maand nog voor de tweede keer een fan gerepareerd die ook droog liep (daarvoor ongeveer een jaar eerder ook). De volgende keer (als die komt) eens kijken of een kogellagertje passend te maken is.