Die importheffing is voorlopig van de baan...

Ik heb ook wel interesse in een workshop. Vooral als je aan het eind iets werkends mee krijgt.

Voor wat betreft je probleem;
Ik heb er geen verstand van, maar als hij brand voordat je hem vacuüm zuigt en daarna niet meer, is de ontsteekspanning dan niet te laag?
Zoals iemand anders al schreef helpt elk gas bij het ontsteken..

Tewee dagen geleden hoorde ik juist dat alle pakjes die bij het sterpunt op de luchthaven van Luik per 1 Juli gegint met een heffing van € 3,- per item in het pakket. Dat betekent dat, wnnneer je een grote doos met diverse spullen hebt, je per item € 3,- moet bijpassen. Dat kan lekker oplopen. die doos wordt gewoon geopend ! Kassa :(

Wat betreft kennis van elektronisch glasblaaserk, zou je kunnnen proberen contacht op te nemen (eventueel via de NEONIXIE-L groep) met ene Glassinger in Polen. Die man maakt zelf fantastische nixiebuizen. Heeft ook diverse video's op YT staan.

Ik meen me ook te herinneren at diverse glasblazers uit het Phillips tijdperk nog zelfstendig werken in de omgeving Eindhoven

Doorvoeren voor elektroden vereisen andere zorg: De combimnatie glassoort en elektrode is essentiëel. Vaak woden de elktroden doorvoeren met een andere glassoort verglaasd, voor ze in je uiteidelijke glaswerk insmelt. Te snelle afkoeling is al voldoende om de hechting metaal/glas te ruïneren. Annealen wordt dat genoemd: Langzaam van temperatuur laten verlopen...

Je zou ook kunnen proberen oude P-serie buizen te slopen en de doorvoeren daarvn in je eigen werk in te zetten. Dat scheelt en hoop geknoei. Annealen blijft echter noodzakelijk!

Een diffusiepomp is onmisbaar.

En Last but not least: Oeffening baart kunst; dat kost dus tijd en teleurstellingen.

Helaas voel ik me te oud om te gaan dit werk nog te gaan leren, anders zou ik graag meedoen.

Groet,
Tidak Ada

Als er een cursus van komt doe ik uiteraard ook graag mee!

EDIT: Ik heb trouwens een bestelling geplaatst voor die elektrodes (13mm), dus als iemand een paartje of meer nodig heeft dan hoor ik het wel.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (56%)]

Op woensdag 17 juni 2026 20:06:42 schreef Ledlover:
Volgens mij zit je op 1,5kW aan hoogspanningsvermogen bij tussen de 5 en 10kV. De neonbuis zelf wordt ca. 200 graden heet in dat proces, heet genoeg om papier te verschroeien (wat sommigen dan ook als indicatie gebruiken dat de buis heet genoeg gestookt is).

Voor met korte lengtes te experimenteren voldoende. Vroeger gebruikte men reepjes gewoon krantepapier of van een telefoonboek als 'indicator'. De reden voor het heetstoken van het glas is om de binder (die het poeder laat plakken aan de glaswand) uit te gassen, verontreinigingen weg te krijgen en daarmee een hoger vacuum te krijgen en te behouden.

Om het glas warm te krijgen moet het vacuum er niet volledig op, door de aanwezigheid van lucht en doorslag van spanning (en de stroom die gaat lopen) wordt het glas warm, een variac is hierbij handig. Op het moment dat de buis wil doven, trek je wat meer vacuum, dit proces herhaal je tot het papiertje zichtbaar donkerder wordt. Daarna vol vermogen om de electrodes te gloeien en te activeren (gebruik je bestaande, gebruikte electrodes is dit al gedaan, maar echte kwaliteit krijg je dan nooit)
Vervolgens haal je de spanning er af, maar laat de buis verder vacumeren.
Indien de buis is afgekoeld, gooi de spanning er weer even op, de buis kan flitsen maar mag niet branden (dan is je vacuum nog niet goed of er zit een lek). Indien goed, vulling er in (neon/argon/mix), eventueel kwikkie er bij en afsmelten. Daarna nog een dagje laten branden.

Een stapel MOTs in serie zou werken maar je komt dan wellicht snel in problemen met de primair/secundair isolatie, en al die boel moet natuurlijk wel zo veilig zijn als mogelijk is met dergelijke vermogens en spanning.

5kV 100mA zal wellicht genoeg zijn voor wat kleinere buizen van 'n meter of minder, denk ik. Eventueel zou je de elektroden ook nog kunnen uitgassen met een inductieverwarmer zoals ze met radiobuizen doen, maar de glasbuis moet in ieder geval óók erg heet worden.

Met 8kV 150mA kun je al hele leuke experimenten doen. Ga je hoger of meer vermogen, leg een Jacobs ladder aan. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jakobsladder_(elektriciteit)
Dat ding maakt herrie en je weet dat er hoogspanning aanwezig is voordat je het vastpakt. :)

Let je wel op dat je glassoort compatibel is met het glas van de 'electrodes'? Voorkomt haarscheurtjes door verschil van uitzettingscoefficient waardoor je vacuum ook weg ebt.

Zuurstof is een dingetje, m'n baas ziet liever niet dat ik met zuurstofflessen ga "rommelen" in het school-lab.

Hoeft niet, je kunt een gebruikte zuurstofgenerator nemen voor dat beetje extra O2 wat je nodig hebt. Heel dun slangetje richting je luchtinlaat van de brander (als teveel, krijg je ontbranding vóór de uitstroom (inwendig) en dat wil je niet).

Een diffusiepomp is voor normale elektronenbuizen niet nodig omdat je het laatste beetje met de getter (solid state of opgedampt) doet. Ik weet niet hoe dat precies met neon gaat, maar ik vermoed dat je dat op dezelfde manier zou kunnen doen als dat nodig is.

Speelt bij het heetstoken middels hoogspanning de geleiding van het glas zelf misschien ook een rol?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

Neon: Een beetje kwik of argon helpt. Ook wordt door de Nixie-jongens wel eens een kortgolvig UV LED-je geplaatst.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (68%)]

Die getter is toch opgedampte barium?

Klopt, in elk geval onder andere. Er zijn diverse varianten, zowel opgedampte als solid state (pilletje, ring of laagje materiaal op een metalen flapje). Ik weet vrij zeker dat deze ook toegepast zijn in gasgevulde buizen. Mogelijk niet precies dezelfde materialen als bij vacuumbuizen hoewel het principe hetzelfde zal zijn.

Wel heel toevallig, kom nu net dit tegen.

The Problem Of Making A Good Metal-To-Glass Seal | Hackaday https://share.google/NR2DfzZi05CMXJD7i

Dat lijkt mij ook erg interessant!

Ik heb eerder een glasblazers cursus gevolgd van een stuk of tien dagen. Maar nooit zo ver gekomen...

Als er een mogelijkheid zich voordoet zou ik graag meedoen!

Ik heb het filmpje nog niet gekeken, maar wat ik ervan weet zijn er meerdere sealmethodes voor elektronenbuizen die allemaal werken. Philips had de keus tussen harde pennen die met een kraaltje *) in het glas gesmolten werden (oude noval/rimlock types met gefritte bodems en later nog toegepast bij dikke doorvoeren zoals topcontacten), of de bekende zachte pennen met precies dezelfde uitzettingscoëfficient als het glas. Bij andere fabrikanten heb ik ook wel doorvoeren gezien met roodachtig metalen pennen of draden, zelfde kleur die ik ook wel bij draadjes van (gloei/neon)lampen zie.

*) Ik heb zeer sterk het idee dat hier een aparte groenige emaille in de doorvoer werd gebruikt om de verschillende uitzettingscoëfficienten te compenseren, maar er zijn ook theorieen dat het glas groen kleurt door ionenuitwisseling met het metaal.

@maartenbakker
Ben jij niet in de war met het H2 getter in waterstofthyratrons en aanverwanten?
Waterstof heeft de neiging om door de glaswand te diffunderen. Dat wordt gecompenseerd door een 'getter' met een 'waterstof pil', waarmee het verlies wordt gecompenseerd. Als die voorrad op is, is het einde thyratron

Neon gevulde buizen worden in het algemeen met een klein beetje Hg of Ar gedoteerd. Wat er in Na-lampen bij zit weet ik niet zo uit mijn hoofd (neon of een speciaal gasmengsel).
Ook worden kleine hoeveelheden radioactief materiaal gebruikt om de startdrempel te verlagen. Hier vaak een isotoop van argon, zoals in TL-starters.
Ik zal eens kijken of ik het kan opbrengen om met de komende hitte een en ander op te zoeken.

Doorvoeren zijn er in vele vormen geweest. Uraniumglas (geelgroen en onder UV fel groen oplichtend), pyrex en in Rusland donkerblauw kobaltglas.

Die doorvoer kan toch niet echt heel moeilijk zijn?
Iedere gloeilamp heeft een simpele pers verbinding in het glas en die zijn ook na vele jaren nog dicht.
( Ledlover gaat nu oude gloeilampen kapot slaan om de doorvoer te kunnen gebruiken :) ).

Op woensdag 17 juni 2026 21:49:01 schreef Rob W.:
Ik heb ook wel interesse in een workshop. Vooral als je aan het eind iets werkends mee krijgt.

Voor wat betreft je probleem;
Ik heb er geen verstand van, maar als hij brand voordat je hem vacuüm zuigt en daarna niet meer, is de ontsteekspanning dan niet te laag?
Zoals iemand anders al schreef helpt elk gas bij het ontsteken..

Daarom zijn de bombarders, de transformatoren gebruikt bij het pompen, ook een flink hoge spanning (en stroom) in vergelijking tot de latere transformator die gebruikt gaat worden. Waar transformatoren voor het licht tot 10KV gaan, haalt een bombarder makkelijk tot 15-20kV met een stroom rond de 1-1.5A. Na het vullen is het vacuum minder door het vulgas en is een lagere brandspanning mogelijk.

Op donderdag 18 juni 2026 20:16:00 schreef maartenbakker:
... Ik weet niet hoe dat precies met neon gaat, maar ik vermoed dat je dat op dezelfde manier zou kunnen doen als dat nodig is.

Gebruikelijk is dat niet. Als gezegd, je hoeft niet eens diep vacuum te hebben, je kunt ook de buis vol laten lopen met gas en dat weer op de juiste druk brengen.

Speelt bij het heetstoken middels hoogspanning de geleiding van het glas zelf misschien ook een rol?

Nee, glas gaat pas geleiden als het zo warm wordt dat het vervormt, dat gebeurt niet bij het pompen, anders zou je neon worden vernaggeld. :)

Op donderdag 18 juni 2026 20:32:24 schreef Tidak Ada:
Neon: Een beetje kwik of argon helpt.

Puur neon geeft rood en best fel licht, argon mix (argon/neon) of puur argon geeft flauwig blauw licht (en de laatste 2 hebben een klein kwikkie nodig (bolletje van halve milimeter is al genoeg), doe je dat met neon, krijg je ook blauw), het is ook de fluorescentiepoeder die de buis goed doet oplichten, bij neon hoeft dat niet.

Toch wordt soms nog een starthulpverlichting gebruikt als de buis in het donker moet ontsteken. Dat kan gewoon een klein (UV-)Ledje zijn.
Ik heb dit ooit eens gedaan met een nixie klokje, wat alleen het display laat zien als je er bij in de buurt komt (IR Sensor). Dat ging niet aan zonder genoemde 'ontstekingsverlichting'

Op vrijdag 19 juni 2026 09:17:07 schreef Tidak Ada:
Waterstof heeft de neiging om door de glaswand te diffunderen. Dat wordt gecompenseerd door een 'getter' met een 'waterstof pil', waarmee het verlies wordt gecompenseerd. Als die voorrad op is, is het einde thyratron.

Dat is dan toch juist géén 'getter'? Eerder een 'giver'. :)
Een getter 'gets' (pakt) gasresten.

e: Oh wacht, hier staat het beschreven. Ze noemen het daar het 'reservoir'; bij hun geeft die door verwarming waterstof af, en kan - koud - ook weer waterstof opnemen.

Kan zijn, onder sommige 'glasverzamelars' wordt het toch getter genoemd, waarschijnlijk omdat het er uiterlijk wat van weg heeft.
Dat heb ik dus klakkeoos overgenomen :o
Wat jij zegt, FET, is heel plausibel.

Op donderdag 18 juni 2026 21:15:34 schreef revado:

Nee, opdampen van Barium is niet handig. Zelfs met het kleinste beetje zuurstof (of water) in je systeem (op 10-5) mbarreageert Ba en wordt het nutteloos als materiaal met een lage werkfunctie. Been there, done that. Totdat we bij een firma in Italië getter vonden in mini-U-vormige nikkel stripjes. Hetzelfde spul als in buizen. Na dichtsmelten, de getter verhitten (inductief bijv.) en het Ba zet zich af of het glas in een dunne laag die restjes O2 opslokt.
We hebben indertijd een vacuumsysteem ontwikkeld om OLED displays te maken. Het barium was nodig om het uittreden van elektronen uit de organische verbinding bij lage spanning mogelijk te maken.

Op vrijdag 19 juni 2026 20:55:41 schreef soldeersmurf:
[...]

Nee, opdampen van Barium is niet handig. Zelfs met het kleinste beetje zuurstof (of water) in je systeem (op 10-5) mbarreageert Ba en wordt het nutteloos als materiaal met een lage werkfunctie. Been there, done that. Totdat we bij een firma in Italië getter vonden in mini-U-vormige nikkel stripjes. Hetzelfde spul als in buizen. Na dichtsmelten, de getter verhitten (inductief bijv.) en het Ba zet zich af of het glas in een dunne laag die restjes O2 opslokt.
We hebben indertijd een vacuumsysteem ontwikkeld om OLED displays te maken. Het barium was nodig om het uittreden van elektronen uit de organische verbinding bij lage spanning mogelijk te maken.
Ook een goed idee is om tijdens het afpompen de buis uit te stoken (verhitten) zodat aangehecht water en gas in de buis loslaat van de wand en door je pomp opgeslokt kan worden.

Op donderdag 18 juni 2026 21:15:34 schreef revado:

Hier noeven twee foto's van zo'n waterstof thyratron.

De uitvergroting laat duidelijk de cylinder zien, die dusde H2 druk op peil houdt

Mijn relaas ging over buisjes waar als het goed is geen waterstof in zit. Ik moet eens in mijn administratie gaan zoeken welke types.

Of je begint gewoon zelf

https://www.youtube.com/watch?v=0Y-9GbsS9Fg

Een youtuber met zo ongeveer onbeperkt budget ... maar toch ;)

Ik zag deze video voorbijkomen op De Schatkamer, is een kunst dat glasblazen.
TV programma uit 2002, heet Werken aan werk - neon. Volgens mij is dat bedrijf in Alkmaar nog steeds actief.

https://schatkamer.beeldengeluid.nl/serie/2101608030021627931/werken-a…

Dank je voor de tip, leuk filmpje!