Foto's gebruik de upload knop maar daarna moet je nog wel een tag plaatsen die naast de upload staat voordat de foto ook echt mee doet.

Klopt! Ik heb wat beeldbuisvoeten met pompstengel. Voor simpele neon misschien wat overdreven. Er komen nog steeds allerlei geregelde werkzaamheden en projecten tussendoor dus deelname aan zo'n workshop geeft me een kans om toch al wat gevoel voor het materiaal en de apparatuur te krijgen.

Even over doorvoeren. Jij hebt het over wolfraamseals of uraniumglas, maar ik denk dat er nog een donkergroene glassoort is waar je ook doorvoeren mee kunt maken in de vorm van een soort kraal die je insmelt, heb jij enig idee wat dat kan zijn? Iets fritachtigs met misschien een metaalverontreiniging erin (speculatie)?

Van welke glassoort zijn normale elektronenbuizen eigenlijk gemaakt? Ik denk zachtglas?

Donkergroen glas ben ik nog nooit tegen gekomen. Wel donker blauw. Dat is kobaltglas. Je ziet dat bij voorname (uitsluitend?) Russische militaire en industriële hoogvermogen buizen. Het is de Russische equivalent van uraniumglas.
Later is het vervangen door pyrex glas.

Voor de rest van het glas wordt, voorzover ik weet, “Schott” gebruikt.

Op zaterdag 25 juli 2026 01:13:53 schreef maartenbakker:
Klopt! Ik heb wat beeldbuisvoeten met pompstengel. Voor simpele neon misschien wat overdreven. Er komen nog steeds allerlei geregelde werkzaamheden en projecten tussendoor dus deelname aan zo'n workshop geeft me een kans om toch al wat gevoel voor het materiaal en de apparatuur te krijgen.

Even over doorvoeren. Jij hebt het over wolfraamseals of uraniumglas, maar ik denk dat er nog een donkergroene glassoort is waar je ook doorvoeren mee kunt maken in de vorm van een soort kraal die je insmelt, heb jij enig idee wat dat kan zijn? Iets fritachtigs met misschien een metaalverontreiniging erin (speculatie)?

Van welke glassoort zijn normale elektronenbuizen eigenlijk gemaakt? Ik denk zachtglas?

Dat zal wel zachtglas zijn, ik heb eens een buizenbak gereviseerd van een band, daar dat het glas van 2 EL34 tegen de annode aan gesmolten! Bekende condensator problemen, maar ook daardoor een kapotte UGT en negatieve roosterspanning weg.
En nog werken ook met oranje gloeiende anodes... het ding vervormde allen gruwelijk , zelfs te erg voor de gitarist :)
Daar moet er nog een van liggen ergens, de ander brak bij demonteren.

'schott' is gewoon een fabriek die 100 smaken glas maakt. Voor ons is alleen AR en borosilicaat een soort van toegankelijk. Ik heb 1x een buisje 88xx versierd maar daar vroegen ze de hoofdprijs voor nl 200 euro en dan moet ik er zelf nog dunne buis van trekken. niet echt makkelijk. Het groene glas is uraniumglas , en van cobaltglas heb ik wel gehoord maar of t te krijgen is das de vraag. Uraniumglas is wel te krijgen in de vorm van glaswerk , het heet 'annagroen' op ,marktplaats. Ik heb een schaal versierd en daar zou ik dan stukjes uit kunnen halen waarmee ik dan een wolfraam electrode kan bekleden. Dan nog weet ik niet of het de juiste fabrikaat is, in principe kan het van meerdere fabrikanten komen maar ik ken het alleen als 'corning 3320'
Er zijn nog andere mogelijkheden , bv 'alloy 51', (en andere nummers) en rvs 430 -de goedkope soort- gaat als chroomstaal ook een verbinding met zachtglas aan maar allemaal echt nog een moeilijk ding. Verder krijg je nog te maken met lengte groefjes in het oppervlak en lengte defecten in getrokken draad. Dit ruineert je buis op de langere termijn omdat ze dicht lijken maar dat dus niet zijn. Om een seal te beoordelen heb je dus eigenlijk een helium lekdetector nodig. (die heb ik dan ook,reteduur zo'n ding) We hebben gewoon nauwelijks toegang tot hobby hoeveelheid van de juiste materialen en dan nog is het moeilijk. Veel van de verschillende draden om in te smelten komen van 'carpenter tech' of 'vacuumschmelze'. Daar zijn ook wel problemen mee geweest,ik heb een rapport van philips waar ze uiteindelijk de stukken draad in tweeen trekken en het dan weer met laser aan elkaar lassen om evt defecten weg te smelten. Het verhaal van een glass to metal seal is een draadje op zichzelf en ik heb mappen en boeken vol over het gedoe , je kan er op afstuderen zeg maar.
Dalibor is nog van plan een eigen buisvoet te ontwikkelen om er een 'budget' nixie mee te maken,ik heb mijn hulp aangeboden maar hij moet zich nu even op de hoofdproductie van nixies toeleggen dus eea staat op een wat lager pitje. Verder zit ik warm op t spoor van een hele grote bibliotheek van het oude philips glaslab. Als ik dat kan bemachtigen dan heb ik hopenlijk een goudmijn aan info over dit soort onderwerpen. Eea moet dan natuurlijk openbaar worden en gescand enzo . tis een bus vol met boeken en papers , fingers crossed dat diegene het laat gaan.
ik zal nog eens in het foto posten duiken en dan laat ik wel eea aan experimenten zien. Voor nu zou ik zeggen dat je als starter waarschijnlijk heel veel gedoe bespaart door electrodes te kopen. Wil je zelf perse seals maken dan heb ik wel interesse om samen te werken ,ik heb al heel veel materiaal liggen en samenwerken levert mij ook weer wat op-en het is natuurlijk leuk.

Bij uraniumglas denk ik aan lichtgroen, niet aan donkergroen (tegen grijs aan) dus het blijft voor mij onduidelijk.

Heb jij toevallig toegang tot apparatuur om materiaal te analyseren zoals spectroscopie? Overigens zou wat ik zoek ook gedocumenteerd moeten zijn, mogelijk zelfs vrij laagdrempelig in "normale" boeken of in patenten, alleen ben ik daar nog niet achteraan geweest.

Het gaat misschien wat off-topic maar het gaat om een sealtechniek die Philips initieel voor geperste buisbodems gebruikte en nog tot in de nadagen van de buizenproductie voor sommige topcontacten (ik meen GY501 en PD510). De gangbare uitleg is dat je een legering tussen het metaal en het glas ziet, maar ik denk dat het ook een aparte glassoort kan zijn die als seal wordt gebruikt. Het zit binnenin de buis vaak ook op de pennen gesmolten (ruim aangebracht of uitgelopen).

Zelfs als het simpelweg een legering is die tijdens het insmelten ontstond, kan het interessant zijn om de metaalsoort te kennen. Ik heb die seals nog nooit kapot gezien buiten externe invloeden.

Ik heb nog scherven uraniumglas liggen voor de liefhebber, van een prachtig theekopje (set van 4) dat ter aarde gestort is :(

Je hoeft er dus niet een schaal voor kapot te maken.

Hier ook een 'kikker' *) uit een Art Deco rozenvaas.
De hulp had het laten kletteren. :'(
De puzzle is te ingewikkeld om er een tube glaslijm aan te wagen. Vaas zelf is gelukkig nog heel.

*) dat is een plaatje van glas of keramiek wat halverwege de vaas ligt om de bloemetjes te schikken en/of te zorgen dat ze niet omvallen

Ik zal nog eens kijken of ik ergens foto's hebvan een Russische thyratron met cobaltglas in de doorvoeren.

De meeste doorvoeren in modernere buizen zijn eerst met een bepaald zachtglas (heb geen herinnering welk type). Daarna kan de doorvoer in de kneep of in de persglas voet gemonteerd worden.
Dit om een goed vacuüm te bouden ondanks de hittestress.

ik heb best wel eea aan gegevens van philips maar het probleem blijft toch dat de materialen moeilijk te sourcen zijn. Ik moet dan ook weer eens in mn archieven duiken om eea weer even op te frissen...
Wil je gewoon wat met neon doen dan is het echt het makkelijkst om een complete electrode te kopen. Het buigen van glas ed om er wat leuks mee te maken is echt al retemoeilijk. Ik heb nog wat van die voorbeklede doorvoerpennen van philips, helaas maar een zakje vol. Degene die ook bij het opruimen van crt heerlen geweest zijn (dat was in 2013! door die buizenhobby ben ik uiteindelijk de stad uitgegaan en op een boerderij gaan wonen jongens, en nu ben ik nog steeds met andere dingen bezig zoals die schuur bouwen voordat het gaat beginnen ofzo...) weten dat die verkoper heel aardig was (Max heette hij) maar ook een beetje vaag over wat je moest gaan betalen. Ik had dus een zakje 'van alles wat' meegenomen en elke keer zei hij 'we maken wel een prijsje'. Ik was een beetje benauwd dat 'dat prijsje' ineens een groot bedrag zou worden dus ik was een beetje voorzichtig met hoeveel ik overal van pakte. Korte tijd later had hij alles in de bak gepleurt en afgevoerd.... Dat deed wel even zeer.
Anyway, ik heb dus zulke pennen in zachtglas gefrit en ook wel eens in een ar glas buis ingesmolten. Dat gaat dus maar we hebben geen source voor nieuw materiaal in hobbyhoeveelheden. Er zit wel een glas onderdelen leverancier in ik meen engeland die dit soort producten op bestelling maakt maarja , 10 buisvoetjes is geen order en verwacht zowiezo flinke bedragen en instelkosten voor mallen ed. In india had je nog glowtronics ofzo. Sja die komen in beweging voor 15000 nieuwe buisvoeten....De voorontwikkeling die dalibor bij een leverancier in rusland liet doen kostte al 5K en met het uitbreken van de oorlog heeft hij dat een beetje afgekapt. Als hij het weer oppakt probeer ik van de partij te zijn en hem te helpen, dan heb ik er ook wat aan.
Hij heeft al pennen laten maken dus ik zal eens in de oude mails zoeken wat dat ook alweer was. Misschien is het nog een optie om bv doorvoeren uit (oude) lampen te gebruiken.
Overigens heb ik een kopie van de inkoop ed van de laatste jaren crt heerlen en de technische beschrijvingen van hoe eea te verwerken. Das erg summier , de mensen op de werkvloer wisten gewoon wat te doen en dit waren slechts de voorschriften. Buisvoeten kwamen uit stadskanaal en pennen gebruikten ze om in de zijkant van de nek te plaatsen. Van de pennen ed heb ik wel gegevens van hoe je dat moet maken ,de materialen en voorbekleden. Er werd daar oa gemalen glaspoeder op gesmeerd en dat ging dan in een mal in de oven. Ik heb de maalflessen ed dus ik heb ook wel glaspoeders gemaakt. Een paar busjes met frit ed heb ik ook kunnen scoren. Zoals gezegd , ik heb 'van alles wat' meegenomen en ook al vaak genoeg lekker mee geprutst.
In stadskanaal is nog een museum en er loopt vast nog wat expertise rond. Ik heb eens contact gezocht en ze zouden rondvragen ( er zijn nog bijeenkomsten van oud philips medewerkers) maar daar kwam niet zo snel wat uit. Ik heb ze nog eens gemaild maar echt enthousiast waren ze niet. Ik heb voorlopig genoeg buisvoeten hoor maar het gaat ook om het aantal pennen dat daarin zit. Een 'kneep' zoals in een lamp met een paar contacten erin is makkelijker te maken en dat is goed genoeg voor neonbuizen maar het is wel degelijk een moelijk iets om goed te doen. Ik heb een rol dumetdraad dus als iemad een kneep wil proberen kan er wel een stukkie vanaf... Eigenlijk moet het zo zijn dat er zo nu en dan wat enthousiastelingen die er echt in willen duiken elkaar ontmoeten. Ik heb de machines en het hobbyhok en ook materiaal om te experimenteren maar nog niet alles is helemaal klaar zeg maar.

nou ik heb hier wel eens vaker een foto gepost maar ik zie het echt niet-ik krijg t niet voor elkaar. Waar moet je die tag dan eraan monteren?

Bij het typen van je bericht heb je onder 'Bijlages' de knop 'Upload'.

Na uploaden zie je dan de bijlage onder die knop verschijnen en rechts ervan een knop 'Plaats in bericht'.

Er komt dan zoiets als bracket_attachment-0_bracket te staan op de plek waar je dan de cursor hebt staan(de brackets in dit geval daadwerkelijk als brackets plaatsen gaat vermoed ik niet goed, het blijft code).

Volgens mij zit er wel een maximum bestandsgrootte aan vast, dus misschien dat dat het is? (Ook wordt men hier wat geïrriteerd van .heif en andere exotische bestandsformaten, gewoon JPG, GIF of PNG is prima)

ahh helaas dan zal het wel het format zijn want als ik bezig ben schiet ik plaatjes met mn iphone. Niet echt een onbekend ding zeg maar dus als dat mensen irriteerd is dat wel jammer. Anyway dan zal ik eens een dotje foto's moeten converteren en ze dan uploaden. Die knop 'plaats in bericht' verschijnt dus niet en ook geen error dus ik zag niet hoe het dan moest werken.

heic kun je als het goed is ook gewoon uploaden (als bijlage, niet als plaatje) maar is te exotisch voor de gemiddelde windowscomputer. Je kunt denk ik wel je iphone instellen om jpeg uit te spugen.

Ik zou ook graag een keer samen nog eens een dagje in de Philips-documentatie duiken (ik breng dan ook een paar buizen mee met de doorvoeren die ik bedoel), maar of het er gezien andere projecten met min of meer deadlines dit jaar nog van komt???

tis nu een beetje bekend dat ik een heleboel info over het onderwerp heb dus een ieder die er wat meer mee wil kan me bereiken. Een workshop is natuurlijk heel leuk om te doen dus dat is altijd de moeite waard.
Ik denk dat als je 'een keer' wat wil maken je beter af bent door een halffabrikaat te kopen of kijken of je een seal uit een of andere lamp kan slopen.

Ha Maarten,

Heb je nu de goede mail ontvangen? Ik krijg geen ontvangst bevestiging

Groetjes,

eric

Ik ben niet van plan zelf wat te gaan maken, maar het onderwerp en de verhalen van Eastwood labs zijn heel interessant, ik lees mee!

Hoi Eric,

Ik moest even wat ruimte maken ivm volle inbox, maar mail in goede orde ontvangen en ziet er inderdaad interessant uit! Mijn mail ondersteunt geen automatische ontvangstbevestiging; ik mail je morgen nog even terug.

@Eastwood,

Ik heb mijn plannen nooit laten varen alleen op een laag pitje dus tussendoor kennis opbouwen, delen, simpel onderzoek doen blijft nuttig. Wat ik benoemde over die doorvoeren heeft bij mij een raakpunt met de data die ik verzamel over normale radiobuizen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

Ik deel ook van alles met geinteresseerden. Heb ook veel van dalibor farny , ron soyland en de mannen van oneelectron gekregen. Hier en daar nog wat losse documenten gekregen van mensen van sylvania (zie lamptech.co.uk) en ex-philips.
Als ik dat philips spul krijg heb ik weer wat voor iedereen en zo blijft er nog wat van de knowhow bewaard. Het is alleen zó veel en uitgebreid dat je eigenlijk eea zou moeten splitsen in aparte draadjes over glas en glass-to metal, gassen,kathodes ,je materialen reinigen/etsen/oxideren , recepten en noem het maar op. In dit geval ging het logisch in de richting van glass to metal dus raakten we een beetje off topic want het gaat over de workshop. Er is nog ergens een tubemakers forum maar dat was toen nog niet heel veel , misschien weer eens kijken daar. Ik heb hetzelfde probleem als Maarten, er is gebrek aan tijd want we moeten ook werken en er is altijd iets anders wat staat te dringen. Ik ga geen workshops geven maar werk wel samen met mensen aan projectjes en uiteindelijk is het de bedoeling dat glasbewerken en buizen/lampen daar steeds meer deel van gaan uitmaken. Als er geinteresseerden zijn dan helpt dat want dan kan je samen aan dingen werken en het geeft je soms ook een schop onder je hol om dingen af te maken want binnenkort gaan 'we' dit of dat doen.
@ledlover: ik heb wel interesse in wat scherven. Dan kan ik een keer kijken of het zonder stress aan mijn corning 3320 wil plakken met een simpel testje. (stringertest)

Prima, ik ga ze even opzoeken. Ze liggen 'ergens'...

ik ben 'n jaar of 10 geleden een paar keer wezen buurten bij dit kleine neonbedrijf in Scheveningen:
https://www.neonlewa.nl

Grlosch had in de jaren tachtig ooit bij dit bedrijf een reclamevideo laten maken voor de campagne "vakmanschap is meesterschap". Helaas niet (meer) zo 1 2 3 terug te vinden op de jijbuis.

De beste man heeft het van zijn vader geleerd en kent alle kneepjes van het vak. Misschien is hij genegen een cursus neon for dummies te geven?

Op zaterdag 25 juli 2026 16:02:25 schreef Tidak Ada:
[....]

Ik zal nog eens kijken of ik ergens foto's hebvan een Russische thyratron met cobaltglas in de doorvoeren.

[....]

Hier het bloofde plaatje van de kneep in een Russische magnetron TGI2-400:

Duidelijk is het blauwe kobaltglas te zien

Op maandag 3 augustus 2026 12:19:44 schreef Gadjo Dilo:
ik ben 'n jaar of 10 geleden een paar keer wezen buurten bij dit kleine neonbedrijf in Scheveningen:

Grlosch had in de jaren tachtig ooit bij dit bedrijf een reclamevideo laten maken voor de campagne "vakmanschap is meesterschap". Helaas niet (meer) zo 1 2 3 terug te vinden op de jijbuis.

De beste man heeft het van zijn vader geleerd en kent alle kneepjes van het vak. Misschien is hij genegen een cursus neon for dummies te geven?

Daar zal ik een keer langs rijden, dat is niet ver weg.
Wie weet kan daar wel wat.

Op maandag 3 augustus 2026 12:19:44 schreef Gadjo Dilo:

Ooh dat zou heel gaaf zijn! Woon ik ook niet zo ver vandaan. :)