DC fanmotor maakt lawaai op 10% PWM

Hallo, ik zou een 12V DC fanmotor traag willen laten draaien dmv PWM.
Alles werkt ok tot en met een toerental van 20% van het PWM signaal.
Als ik nog lager ga begin ik een soort 'tikken' te horen in de fanmotor. Het is alsof de fan niet echt soepel meer draait en moeite ondervind om het magneetveld te overwinnen.
Als ik de schoep met de hand bedien moet ik 4 keer een permanent magneetveld overwinnen om één toer te draaien.
Mijn vragen nu:
- Is er een mogelijkheid om de motor toch tot op 10% van het PWM-signaal te laten draaien?
- Bestaan er ook fan motoren op 12V DC met méér magneten dan 4 per omwenteling? (Waar kan ik zo een type vinden?)
- Bestaan er 12V DC fanmotoren die werken zonder permanente magneten? (Waar kan ik ze vinden of hoe noemen zo een soort motoren?)
Met andere woorden; ik zou 12V DC fanmotoren moeten kunnen vinden die net als 220V AC motoren schokloos uit kunnen lopen tot 0 toeren.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

dat is het nadeel van die dc fans, je krijgt er een bijgeluid op laag toeren van. heb dat probleem jaren gehad bij systemen voor soldeerfans, nu zit er een 230vac fan in welke idd stiller loopt.

de enige optie lijkt me een fan te zoeken welke op max al amper herrie maakt, zodat je de fan op 75% al zacht zat hebt draaien.. kwestie van een fan zoeken dus welke geen 500ma trekt bij 12v zodat deze erg ver gedimd moet worden om stil te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Misschien is je PWM-frequentie te hoog waardoor je te veel impedantie hebt in je spoel. Kan zijn dat hij soepeler loopt op een lagere frequentie. Vergeet ook geen vrijloop diode te zetten over de transistor/fet. Dit helpt soms ook veel.

Ojeke

De diode staat er. Naast de diode heb ik ook al eens een elko van 100µF gezet. Dan is het ook al iets beter maar ik weet niet als het mag...

Ik gebruik nu al een tijdje een paar van deze fans voor soldeerdamp afzuiging. Zijn zelfs op volle toeren zo goed als onhoorbaar:
http://www.alternate-b2b.nl/Scythe/Kaze-Jyu-Slim-1000-Case-F...mp;lk=9346
Regelen met PWM verschilt ook per merk. Fans bijv. van Zalman maken onaangename bijgeluiden bij laag pwm toerental, terwijl die van bijv. Be Quiet! dat helemaal niet doen...

[Bericht gewijzigd door Arco op 17 augustus 2014 12:30:57 (28%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Iets meer informatie over de fanmotor kan geen kwaad. Vaak zit er meer in dan wat permanente magneten en een spoel.

De spoel wordt vaak aangestuurd door een ic dat via een hall-sensor het toerental meet, en zal proberen de fan op toeren te houden.

Als je zo'n fan met PWM aanstuurt schakel je het ic steeds in en uit.

Edit: met een elco over het PWM-signaal maak je er dus gewoon een regelbare gelijkspanning van. Je gooit dus het hele PWM-verhaal weer overboord.

[Bericht gewijzigd door Hunter op 17 augustus 2014 12:38:01 (19%)]

De zinloosheid des levens is nog geen rechtvaardiging voor sisyphusarbeid.

Ik heb eigenlijk al overwogen om naar AC (dwarsstroom motoren) te gaan maar PWM werkt dan anders dmv fase aansnijding ofzo...
Ik vind echter geen (voorbeeld) programma voor Bascom.
Er zal nogal wat veranderen ook waarschijnlijk in de hardware.

fatbeard

Honourable Member

Misschien is je PWM-frequentie te hoog

Lijkt me niet, die zelfinductie van de spoelen zie je aan de buitenkant nauwelijks terug. Als de aangeboden PWM frequentie echter te laag is start de fan niet meer goed omdat er te weinig stroom voorhanden is.
Zoals Hunter ook al zei, de regelchip in de fan heeft als enige taak de motor in beweging te brengen en te houden, dat gebeurt in 99 van de 100 gevallen zonder PWM. Om de fan in beweging te krijgen is dus een behoorlijke stroom nodig, daarom zit er in vrijwel alle fanregelingen (ook de niet-PWM) een elko over de fan.
Dat je het hele PWM-verhaal weer overboord gooit met die elko is maar ten dele waar: het verlies is aanmerkelijk minder bij PWM.

Lagere duty-cycle = grotere elko nodig, hogere PWM frequentie = kleinere elko nodig. De maximale grootte van de elko hangt af van de ESR van die elko, de maximale stroom die het schakelelement mag schakelen en het eigen (piek)verbruik van de fan. Dat laatste kun je bepalen door de stroom te meten als de fan wordt tegengehouden.

Test eens met een regelbare voeding hoe laag je de voedingsspanning van de fan kan maken voordat-ie niet meer start, dan kun je aan de hand daarvan de minimaal haalbare PWM uitrekenen. Als die spanning een volt of 6 is kun je de fan niet (goed) met PWM regelen.

Last but not least: fase-aansnijding levert (zeker bij kleine fasehoeken en inductieve lasten) weer een heleboel andere problemen op...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Een BD6701F is een driver-ic dat ontworpen is om in een fan gebruikt te worden. Als je de datasheet bekijkt wordt het waarschijnlijk een stuk duidelijker.

Er staat ook duidelijk dat PWM GND-switching niet toegestaan is. Dat klinkt streng, maar je hebt al ondervonden dat dat niet werkt.

De zinloosheid des levens is nog geen rechtvaardiging voor sisyphusarbeid.

Hoe hoog is je PWM frequentie?
Sommige fans worden ook verkocht als 'PWM' fan terwijl andere voor een vaste snelheid worden verkocht. Weet niet in hoeverre die fans hardwarematig verschillen maar in mijn ervaring maakt het wel uit.

Zo te zien zijn meeste fans al brushless.
Hier staan wat schemas':
http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/

Als ik mijn prescale instel op 1 zit ik met een freq van +-32KHz maar dan werkt er niets. Als ik mijn prescale op 1024 zet heb ik een freq van +-32Hz. Dan werkt alles eigenlijk het best.
Misschien is mijn programma verkeerd opgebouwd want ik ben ook maar een amateur hoor.

32Hz is "raar laag". Dat ie dan gaat ratelen is niet zo raar. 32kHz is wat hoog, maar zou moeten kunnen.

De opbouw van je programma is niet zo van belang voor de PWM frequentie. De hardware darentegen...

Als ik jou was zou ik de PWM frequentie wat omhoog proberen te doen. En uitzoeken waarom het niet werkt.

Anderzijds, er was reeds opgemerkt dat je mogelijk een chip op je fan hebt zitten die officieel niet ge-pwm-ed mag worden? Is dat zo?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Fan mag met pwm werken. Ik heb er ook al andere genomen doch met hetzelfde resultaat. Jammer dat er geen deelfactor van 512 bestaat.
Ik start de fan altijd met 1seconde op volle belasting te laten lopen. Daarna pas gaat hij over op PWM.

maartenbakker

Special Member

Als je weet dat de fan PWM mag hebben, staat er misschien ook wel een aanbevolen frequentie bij (ervan uitgaande dat je iets van een datablad hebt).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even om dingen uit te sluiten: heb je een regelbare voeding? Test even of je bij dat voltage bij die voeding het probleem ook hebt. Maar een fan 0 tot max toeren regelen is denk ik sowieso moeilijk, denk dat ie gewoon teveel weerstand heeft bij bepaalde voltages.